Ahogy a MÁV-csoport, úgy a német vasút is készül a télre. Igaz, utóbbi botlásai ellenére is hitelesebb ígéreteket tesz a DB AG, hogy hogyan készülnek a téli időjárásra. Az S-Bahn-tól az ICE-hálózatig különböző tervekkel készülnek a német vasutasok.
Az elmúlt évben számos esetben között kisebb-nagyobb kellemetlenségeket a tél a német vasúton. Számos alkalommal kellett vonatokat lemondani vagy éppen rövidíteni. Emiatt történhetett meg többször az, hogy az utasok az előre lefoglalt helyüket sem találták meg, mert mondjuk az a vonatrész egyszerűen nem közlekedett a járattal.
Idén már úgy tervez a DB, hogy a kritikus időszakokban egyes csatolt ICE-vonatoknál csak a vonat egyik felét viszi fel a helyfoglaló rendszerbe, a másikat nem, így ha le kell venni valami miatt a második egységet, az ülőhelyüket lefoglaló utasok nem járnak pórul.
Ugyancsak készülnek a berlini S-Bahn-hálózaton is a télre. Az évek óta húzódó krízis egyik „főpróbája” a 2008-2009-es tél volt, amikor számos esetben a homokszoró tartályok és az áramszedő papucsok fagytak el. Idén már úgy tervezik, hogy a homokszóró tartályokat és a csöveket fűteni fogják egyes járműveken.
A 481/482-es sorozatú járművek esetében a homokszóró berendezés átalakításával biztosítják, hogy télen is 80-100 km/h sebességgel tudjon közlekedni a harmadik sínes szerelvény
A megbízhatatlanul működő homokoló berendezés miatt számos esetben sebességkorlátozást kellett elrendelni (amellett, hogy sűrűbben kellett ellenőrizni e berendezésekben a töltöttséget és emiatt sűrűbben kellett a vonatokat a forgalomból kivenni), s a 80-100 km/h-s tempó helyett sokszor csak hatvannal döcögtek a szerelvények, jelenetős menetidő-növekedést okozva.
A DB AG ígéretei szerint a megfelelően átépített vonatok főleg az S25-ös (Hennigsdorf–Teltow Stadt) és az S7-es (Ahrensfelde–Potsdam) viszonylatokon dolgoznak majd, ahol szükség van a nagyobb sebesség betartására a hosszú menetidők és a csatlakozások biztosítása miatt.
Az S3-as vonalon is tartani próbálják a nyolcvanas tempót, itt a felújított 485-ös motorvonatok dolgoznak majd, amelyek homokszóróval nem rendelkeznek, viszont nyolcvannal roboghatnak. A többi viszonylaton pedig olyan menetrendeket dolgoznak ki, amelyek 60 km/h-s sebességre is készülnek, így garantálva a csatlakozásokat.
Az S3-as viszonylatra kerülnek át a most az S75-ösön járó NDK-eredetű motorvonatok a hírek szerint – ezek alkalmasak a nyolcvanas tempóra
(a szerző felvételei)
(a szerző felvételei)
A hírek szerint a decemberi menetrendváltástól egyébként majdnem teljes üzemben működik majd a berlini S-Bahn, azaz a közszolgáltatási szerződés szerinti menetrend szerint járnak majd a vonatok, igaz, sok esetben csak rövidebb szerelvényeket tudnak biztosítani.
Halász Péter