Egyre több a nem megfelelően kiképzett mozdonyvezető Németországban. A második közszolgálati adó, a ZDF egyik műsora nemrégiben rávilágított: katasztrofális állapotban vannak a magán mozdonyvezető-képző intézmények.
A ZDF WISO című magazinműsora nemrégiben a mozdonyvezetők képzésével foglalkozott. Amíg idehaza meglehetősen nyögvenyelősen szerveződik egy-egy tanfolyam, addig Németországban pont az ellenkezőjével van a baj.
Számos magáncég foglalkozik a járművezetők képzésével, azonban ezek nem mindig megfelelő színvonalon oktatják a leendő vasutasokat. Számos esetben az elvárt képzési időnél jóval rövidebb idő alatt juthatnak el a hatósági vizsgáig a jelöltek. Sokszor tíz hónap alatt végezhetnek a tanfolyammal – miközben a DB-nél három év (!) egy mozdonyvezető kiképzése. Összehasonlításul: Magyarországon mintegy másfél évig tart a tanfolyam.
A DB-nél három év a mozdonyvezetők kiképzése. Cserében alaposan felkészített járművezetők kerülnek ki a vasúti pályákra. Más cégeknél van „gyorstalpaló” tanfolyam is – igaz, ez olyan is
(fotók: DB AG)
A Gewerkschaft der Lokomotivführer nevű szakszervezet képviselője a tapasztaltakra reagálva elmondta: a mozdonyvezetőket képző intézeteket a Szövetségi Vasúti Hivatal, azaz az EBA rendszeresen kellene, hogy ellenőrizze. Eközben a járművezetői engedélyekről szóló új rendelet is hatályba lép október végén: igaz, a központi hatóság által kiállított igazolványt csak a határátlépő forgalomban dolgozóknak kell kiváltania, belföldi forgalomban elegendő a képző intézet által kiadott tanúsítvány.
A GdL szerint a nem azonos színvonalú és tartalmú képzés egyértelműen a szakma felhígulásához vezet. Ez azonban elkerülendő, mert itt nem babra megy a játék: utasok százainak élete vagy több millió eurónyi áru a tét minden esetben.
A történetnek biztosan lesz folytatása, a RegionalBahn Blog pedig bizonnyal beszámol majd róla.
Halász Péter