2011. 10. 27.

Elfelejtették

Az utóbbi időben számos pikáns történet lát napvilágot a német vasút háza tájáról. A legutóbbi ugyan még az ősz elején történt, de az eset annál tanulságosabb.


Ahogy arról a RegionalBahn Blog is hírt adott, a DB AG az év elején tizenöt, az SBB-nél feleslegessé vált személykocsit vásárolt. A svájciaknál elsőosztályú kocsiként közlekedett típus a DB AG-nál – enyhítendő a krónikus kocsihiányt – felújítva, másodosztályúként szolgál majd. A Bvmz207.9 sorozatba besorolt kocsik első példánya szeptember elején érkezett meg Németországba, nem éppen eseménytelen utazás után.
Történt ugyanis, hogy az SBB olteni műhelyében felújított és a DB kívánalmainak megfelelően átalakított sorozat első példányát (61 80 29-90 909-9 D-DB, Bvmz207.9) szeptember 7-én rakták rá a német géppel egyetemben Basel SBB pályaudvaron a Churból Hamburg-Altonáig közlekedő EC 6-os számú vonatra. A vonat rendben meg is érkezett, élén a lezárt kocsival a Hanza-városba. Majd másnap azzal a lendülettel vissza is indult Svájcba, a szerelvényfordulóban ugyanis az EC 7-es következett. A helvétek, ellentétben északi szomszédaikkal éberek voltak és megállapították, hogy a „csomag” visszatért, holott nem kellett volna, hiszen Hamburgban le kellett volna akasztani a szerelvényről a kocsit. Végül némi kalandozás után szeptember 9-én az EC 100-assal ismét elküldték a kocsit Baselből Hamburgba – ezúttal már sikeresen.
A szóban forgó személykocsi Basel SBB pályaudvarán, még szeptember 7-én
(fotó: Thomas Stutz, forrás: www.eisenbahnfotos.ch, via DSO)

A kérdés felveti azt, hogy vajon mire figyeltek az illetékes kocsirendezők, irányítók és számos más vasutas? Hiszen nem valószínű, hogy az SBB titokban csempészte volna rá az EC 6-osra, közvetlenül a gép mögé a DB-nek szánt személykocsit.
A történet mostanában nem az első feledékenységet mutatja a DB-nél. Emlékezzünk csak vissza: a nyáron és a DB vezetőinek ígérete után is – összesen három alkalommal – „elfelejtette” a berlini ICE a wolfsburgi megállást. Utóbbi oka egyébként információink szerint az volt, hogy a szóban forgó vonatok nem minden nap állnak meg Wolfsburgban és az elektronikus menetrend a vonatszám megadásakor valamennyi változatot felkínálja a mozdonyvezetőnek, aki vélhetően félrenyúlt és rosszul választott.

Halász Péter