2011. 10. 31.

Müncheni igásló

München sok érdekességgel magára vonhatja a vasútbarátok figyelmét. Csak két példa: az egyik a főpályaudvar a hatalmas forgalmával és a szintén óriási forgalmat bonyolító, a város alatt átvezető gyorsvasúti alagút, a Stammstrecke a másik. De ezúttal nem ezekről lesz szó, hanem arról, amiért az öreg mozdonyok híveinek is érdemes az Isar partjára látogatni.

2011. 10. 30.

Török nosztalgia

Nem szűkölködött eseményekben az 1961-es év. Fél évszázaddal ezelőtt két esemény is jelentős mértékben befolyásolta Németország történetét. A berlini falról már sokat írtunk ezen az oldalon, a másik ilyen esemény pedig a Törökországgal megkötött megállapodás, aminek értelmében vendégmunkások érkezhettek Németországban, enyhítendő a munkaerőhiányt bizonyos szakmákban.

Hosszú terelés

Egy évre fejállomássá válik Berlin egyik vasútállomása. A szebb napokat látott Berlin-Wannsee most még kevesebb vonatot lát majd, mint a főpályaudvar megnyitása óta bármikor. Tizenhét híd, nyolc aluljáró, 41 kilométernyi sínszál cseréjét végzik el decembertől majd egy évik Berlin-Charlottenburg és Berlin-Wannsee között.

2011. 10. 29.

Magaslati levegő – 2. rész: Budapest–Szob

Ahogy ígértük, elkísérjük néhány utazására az öt évvel ezelőtt Magyarországon „haknizott” német emeletes vonatot. A jármű már a sajtóbemutató napján forgalomba állt, mi azonban két nappal később, október 29-én kísértük el egy szobi kanyarra.

2011. 10. 28.

Két menetrend

Szépen lassan szivárognak a jövő évi menetrendről szóló hírek. Sőt, a DB AG az offline használható menetrendi keresőjéhez is kiadta már az új adatbázist, így már keresgélhetünk a félkész európai vasúti menetrendben. Igaz, az adatszolgáltatás nem teljeskörű, egyes európainak mondott vasutak még titkolóznak.

Eladták

Nemrégen még árulták, de most már új gazdája van a LNVG két dízel-TRAXX-mozdonyának. Alsó-Szászországból Berlinbe került a két masina.

Készülnek a télre

Ahogy a MÁV-csoport, úgy a német vasút is készül a télre. Igaz, utóbbi botlásai ellenére is hitelesebb ígéreteket tesz a DB AG, hogy hogyan készülnek a téli időjárásra. Az S-Bahn-tól az ICE-hálózatig különböző tervekkel készülnek a német vasutasok.

2011. 10. 27.

Magaslati levegő – 1. rész: A bemutató

Öt esztendeje már, hogy Magyarországon járt egy hosszabb bemutató turné erejéig a Bombardier emeletes személykocsijaiból álló szerelvény. A két betétkocsiból és egy vezérlőkocsiból álló vonatot nem magyar, hanem – kivételesen – német mozdony továbbította itthon is. Különleges pillanatok voltak ezek. Most induló sorozatunkban ezeket idézzük fel.

Elfelejtették

Az utóbbi időben számos pikáns történet lát napvilágot a német vasút háza tájáról. A legutóbbi ugyan még az ősz elején történt, de az eset annál tanulságosabb.

2011. 10. 26.

Kis villamos, nagy pótlás

Jó munkához idő kell – tarja a mondás. És ez valóban így is lehet, hiszen a Berlin melletti kis villamosüzemben októberben csak egy rövid szakaszon járnak a villamosok, ugyanis a városka központján átvezető vágányokat felújítják. Ráadásul a kocsiszínt sem érik el a járművek a vágányzár idején.

2011. 10. 25.

S(XF)45

Újraindult a forgalmas Südkreuz pályaudvart és a schönefeldi repülőteret összekötő S-Bahn viszonylat, az S45-ös. Az október 24-én, bő két év szünet után újra elindított viszonylat miatt megszűnt egy buszjárat. Az SXF1 jelzésű viszonylat – egyelőre – a közlekedéstörténet része lett a német fővárosban.

2011. 10. 24.

Üresedés

Nemrégiben végleg elbúcsúzott az utolsó Talgo-vonat is a berlini, Warschauer Straßénál lévő műhelytől. A hír valóban igaz, jelenleg már egyetlenegy szerelvény sem áll a hálókocsiműhely udvarán.

Hibrid helvét

A svájci Stadler Rail az Ee 922-es sorozatú tolatómozdony Brunel-díja után sem nyugszik. Ezúttal egy hibridüzemű tolatógépet mutattak be, amelynek első vevője az SBB Cargo lesz. A svájci teherfuvarozó vasúttársaság harminc Eem 923-ast állt szolgálatba 2013 végéig.

2011. 10. 22.

Gorillával Rákosra

E sorok megjelenésekor már véget ért Kőbánya-felső állomáson a vágányzár, ami bőséggel adott témát a vasútfotósoknak. A pozsonyi vonatok java része a Nyugatiból indult – kivétel persze akadt. Mégpedig az Avala, ami – lévén továbbmegy Belgrádba – más útvonalat kellett, hogy válasszon.

Berlinből Budapestre

Harminc használt Mercedes Citaro buszt vesz a BKV, az első néhány jármű az év végén már forgalomba is állhat.

2011. 10. 21.

Megújuló állomások

Pár hónapja már, hogy megjelent a fiktív „Am See” vonalhálózat a Zusihoz. Az eddigi visszajelzések alapján a készítő szokatlan gyorsan adta ki az új változatot, amiben a technikai hibák javítása mellett a pálya környezetének szépítése is szerepet kapott.

Brunel-díj az SBB-nek

A Brunel-díj neve talán nem ismeretlen idehaza sem. Gondoljunk csak az ÖBB 1014-es sorozatú mozdonyaira: ezek a gépek 1994-ben kapták meg ezt a díjat. Idén a svájci vasút négy projektjét is díjazták: jármű és épület is kapott kitüntetést.

2011. 10. 20.

Átszámozódtak

Az első magyar TRAXX-mozdonyok, azaz az egykori Eurocom TRAXX F140AC2-esei már jó ideje nem a hazai síneket koptatják. A lízingelt mozdonyok a Railpool flottáját erősítik és már elveszették az egyik, magyar mivoltukra utaló jelet.

Hiányos a képzés, hígulhat a szakma

Egyre több a nem megfelelően kiképzett mozdonyvezető Németországban. A második közszolgálati adó, a ZDF egyik műsora nemrégiben rávilágított: katasztrofális állapotban vannak a magán mozdonyvezető-képző intézmények.

Itt az új menetrend!

A MÁV-START-nál még csak a tervezet sincs meg – máshonnan érhetjük el a nem végleges változatot – az ÖBB pedig már közzé is tette a jövő évi adatokat. Igaz, még csak az utazástervezőben érjük el a jövő évi menetrendet, de legalább már van.

2011. 10. 19.

Búcsú a Talgotól

Elbúcsúzott az utolsó Talgo-szerelvény a korábbi szolgálati helyétől. A DB AG 2009 decemberében leállította a vonatokat. Idővel nem tudtak mit kezdeni a szerelvényekkel, így azokat tárolták és várták, hogy új gazdára leljenek.

Svájci panoráma

Fura szerkezettel találkozhattak a hétvégén a svájci Rhätische Bahn vonalán utazók. A Google a Street View alkalmazásában ugyanis hamarosan nem csak az utakon, hanem vasúton is barangolhatunk.

Hiányoznak a járművezetők

Az elmúlt napokban egyre több menet maradt ki Berlinben. A tömegközlekedési szolgáltatók közül a BVG villamosvasúti üzemága és a gyorsvasút szenved a legjobban emiatt. Az ok: hiányoznak a járművezetők.

2011. 10. 18.

Kisiklott az anyagvonat

Hétfőn a BVG-nél volt metrótűz, kedden reggel pedig az S-Bahn utasait „szórakoztatta” a sors: kisiklott egy anyagvonat, emiatt buszok pótolták az S25-ös viszonylatot egy elég  hosszú szakaszon.

Tűz a metróban

Az elmúlt két napban ezúttal nem a nagyvasút, hanem a városi közlekedés kapott és nem is keveset Berlinben. Hétfőn tűz volt az U7-es metróvonalon, az utasok pedig önhatalmúlag közlekedtek az alagútban.

2011. 10. 16.

Archívumunk mélyéről – 12. rész: Első bevetések

Gondolták volna, hogy lassan tíz éve dolgoznak a MÁV-nál és a GYSEV-nél az 1047-esek? Bizony, 2002-ben állította szolgálatba a két magyar vasúttársaság a „Bikákat”. A MÁV-hoz azóta már újabb korszerű gépek érkeztek, a GYSEV pedig nagyon jól elvan a Siemens-féle mozdonyokkal – bérelt is még párat az ÖBB-től.

2011. 10. 13.

Drágulnak a vonatjegyek

December 11-étől, azaz a 2011-2012-es menetrend életbe lépésétől drágulnak a vasúti utazás tarifái. A DB AG a távolsági és az elővárosi forgalomban is emel egy kicsit az árakon. Emellett változnak a helyfoglalás tarifái: egységesen négy euróért mérnek egy helyjegyet.

Boldog születésnapot!

Ötven éves, mégis kortalan. Berlinben él és szinte mindenki ismeri és mindenki találkozott már vele. Ő – bátran írhatjuk így – az Amplemännchen, azaz a Lámpaemberke ötven éve született.

A Südkreuz megbénítása volt a cél

Nem múlik el nap anélkül lassan Berlinben, hogy ne találnának gyújtóbombát valahol. Ezúttal ismét a Südkreuz közelében leltek rá egyre, dél körül a Südkreuz és a Priesterweg közötti S-Bahn-szakaszon szünetelt a forgalom a hatástalanítás idejére. Lassan kirajzolódik a terv, mit akart vagy akartak elérni a merénylő vagy a merénylők.

Archívumunk mélyéről – 11. rész: Dízel segédmunkás

Lassan egy évtizede, hogy a Budapest–Újszász–Szolnok vasútvonal Rákos és Maglód közötti szakasz megújult. Az addig 60-80 km/h tötyörgés helyett valóban tempósan, 100-120 km/h-val közlekedhetnek a vonatok errefelé. Az átépítés időszakában azonban a megszokott ingavonatok mellett sok más érdekesség is fényképezőgép elé került. Például az anyagvonatokkal dolgozó dízelmozdony is.

2011. 10. 12.

„Vérdíj” a robbantókért

Újabb gyújtóbomba robbant szerda reggel Berlin közelében. A Staakennél működésbe lépett szerkezet nem okozott érdemi károkat, azonban egy másik működésbe nem lépett társa a belvárost körülölelő gyorsvasúti gyűrűt bénította meg. A Deutsche Bahn AG a robbantók nyomára vezetőknek jelentős összeget ajánlott fel.

Úton az öreg

A magyar vasút történetében rendkívül fontos szerep jutott a Ganz gyártotta két- és háromtengelyes dízelmotorkocsiknak. A „Frigyládák” hosszú évtizedekig a vicinálisok meghatározó járművei voltak s csak a csehszlovák Bzmot-ok tudták őket kiszorítani. Néhány motorkocsi azonban megmaradt. Gondoljunk csak az egykori szentesi szerelvényre; de maradt belőlük pár szakszolgálati járműként is. Ezúttal az egykoron Vésztőn szolgált A-141-essel kelünk útra.

2011. 10. 11.

Újabb robbanóanyagokat találtak

A kedd sem telt eseménytelenül Berlinben. A német fővárosban hétfőn az észak-déli nagyvasúti alagútnál, kedden pedig az egyik fontos, kelet-berlini csomópontban találtak gyújtóbombát. Órákon át szünetelt a forgalom a schönefeldi repülőtérre vezető gyorsvasúti vonalon.

Van Hool nosztalgiabusz?

Budapesten örülünk, ha pár használt Van Hool buszt tud szolgálatba állítani a BKV. Berlinben pedig a nosztalgiabuszos egyesület a Traditionsbus Berlin e.V. viszont azon gondolkodik, hogy átvegyen-e egy hasonló, Den Oudsten gyártású szóló kocsit?

Archívumunk mélyéről – 10. rész: A zöld-sárga IC

Ma már nosztalgia lenne, de nem is olyan régen még napi rendszerességgel jártak a GYSEV V43-asai a soproni IC-kkel Budapestre. Bizony, még nincs tíz éve, hogy a 1047-esek „átvették a hatalmat” a soproni vonatok élén...

2011. 10. 10.

Gyújtóbombás támadást terveztek

Gyújtóbombás támadást terveztek szélsőségesek a berlini főpályaudvarra vezető alagút ellen. Ezt megakadályozták, de Berlin-Spandau és Nauen között sikerrel jártak a terroristák.

Archívumunk mélyéről – 9. rész: Amikor még újak voltak...

Bizony, lassan már egy évtizede, hogy megjelentek a „posta-Bhv” néven tisztelt járművek a magyar síneken. Akkor még újak voltak – ma meg már szinte lenézzük őket. A dunakeszi műhelyben felújított (rossz nyelvek szerint újonnan épített) kocsik a szolnoki vonatok egyeduralkodó járművei lettek.

2011. 10. 08.

Terjedő erőszak

Egyre több hír érkezik a német fővárosból a különféle, valamilyen tömegközlekedési eszközzel kapcsolatos erősszakos eseményről. A minap egy buszt támadtak meg Schöneberg kerületben, szombaton reggel pedig a schöneweidei S-Bahn-megállóban támadtak meg egy embert.

Szolgálati közlemény

Ezúton tájékoztatjuk tisztelt olvasóinkat, hogy mostantól október 19-éig a RegionalBahn Blog az alkotók más irányú elfoglaltságai miatt a megszokott ütemtől eltérően, de rendszeresen frissül.

2011. 10. 07.

3624

Néhány napja furcsa vonattal találkozhatnak a budapesti elővárosban utazók. A 3624-es számú gyorsított személyvonat ugyanis nem a megszokott szerelvényből, azaz öt-hét "posta-Bhv-ból" és egy vezérlőkocsiból, hanem mindössze öt kocsiból áll.

Guruló reklám

A Werbrelok, azaz a reklámmozdony reneszánszát éli. Amíg a német vasútnál szép lassan fogynak a reklámos mozdonyok, addig az ÖBB egyre-másra mutatja be a különféle színekben pompázó masinákat. Ezúttal a Kapsch vásárolt reklámfelületet az osztrák vasúttól.

Spontán sztrájk a franciáknál

Spontán sztrájkba kezdtek pénteken a francia vasutasok. A kiváltó ok az volt, hogy csütörtökön megkéseltek egy vonatkísérőt Lyon és Strassbourg között.

Metró vagy villamos?

Még bőszen épül a bécsi főpályaudvar – részlegesen 2012 decemberében helyezik üzembe –, de már most változások vannak a városi közlekedési kapcsolatokat illetően. Az U2-es hosszabbítása lekerült a napirendről, a villamos és a meglévő U1-es metró elég kell legyen a szakemberek szerint.

Zárva a pénztárak

Zárva van a legtöbb vasúti pénztár Németországban. A DB ReiseZentrumok munkatársait ugyanis üzemi gyűlésre hívták, így nincs, aki kiszolgálja az utasokat. Az automaták továbbra is működnek, a jegyeket ott is megvehetik az utasok.

Kerültek

Mit keres egy TRAXX Kőbánya-felső harmadik vágányán? Nos, a válasz egyszerű. Három hétvégén is kerülő útirányon át járnak bizonyos vonatok Budapoest és Szolnok között. Az ok egyszerű: Nagykáta és Tápiószele között csak vágányzárban végezhető pályafenntartási munkákat végeznek. Emiatt egyes vonatok terelve közlekednek, így a fotósok is érdekes témákkal bővíthetik a repertoárjukat.

2011. 10. 06.

Siklás OItennél

Súlyos vasúti baleset történt Svájcban, Olten közelében. Két vonat ütközött össze az állomáson, kisiklottak, az egyik az oldalára dőlt. Az első híradások szerint három utas megsérült, legalább egy közülük súlyosan.

Az első látványtervek?

Hivatalosan még nem erősítették meg, de igen nagy a valószínűsége, hogy a most következő képeken a leendő berlini S-Bahn-motorvonat látványterveit nézhetjük meg. A Glier Produktdesign a Bombardier felkérésére készítette el ezeket a képeket.

Ismét sztrájkveszély?

Az év végével felmondta a BVG-vel kötött bérmegállapodást a ver.di nevű szakszervezeti tömörülés. A novemberben kezdődő tárgyalásokon jobb fizetést szeretnének kiharcolni az érdekvédők, akik legutóbb 2008-ban hirdettek legutóbb munkabeszüntetést.

Érkezik a leváltó

Egyre több információ lát napvilágot a leendő berilni S-Bahn-motorvonatról. A most futó szerelvények utódja várhatóan 2017 végéig áll forgalomba. Most már készül a feltétfüzet és 2012 végéig le kell adni a rendelést. A kerékpárosok, babakocsival utazók örülhetnek: több helyük lesz, az utastér pedig – először az S-Bahn történetében – klimatizált lesz.

2011. 10. 05.

Als der Osten durch den Westen fuhr

Egy kiváló történész előbb könyvet írt az NDK államvasútjának Nyugat-Berlinben betöltött szerepéről, majd dokumentumfilmet is forgattak a témáról. Az „Als der Osten durch den Westen fuhr” című alkotást kedden este mutatta be a Rundfunk Berlin-Brandenburg.

EC a Nyugatiba

Két napig különleges esemény szemtanúi lehetnek a budapesti vasútbarátok. Október 21-22-én ugyanis a pozsonyi vonatok java része nem a Keleti, hanem a budapesti Nyugati pályaudvarról indul majd. De ha ez nem lenne elég: Rákoson vált irányt a Prága és Belgrád között közlekedő Avala EC!

Lehet, hogy mégse...?

Kezd kérdésessé válni a Deutsche Bahn nemrégen nyilvánosságra hozott terve, miszerint október végén újraindítaná a Südkreuz és a schönefeldi repülőtér közötti közvetlen kapcsolatot biztosító S45-ös S-Bahn-viszonylatot. De nem csak a járművek hiánya húzhatja keresztül a számításokat, hanem más érdekek is lehetnek a háttérben.

2011. 10. 04.

Vonat van, mozdony nincs

Vonat van, pontosabban lesz. A ČD és az ÖBB, valamint az Siemens aláírta a megállapodást tizenhat Siemens Viaggio szerelvény, ismert nevén Railjet-vonat vásárlásáról. Az ügylet kapcsán újabb hírek láttak napvilágot, így már tudjuk, hogy merre járna velük a cseh vasút – és talán azt is, hogy mivel húznák. De lehet, hogy nem is azzal, amire gondolunk...?

Számítanak rájuk

Nem is olyan régen még arról érkeztek a hírek, hogy a drezdai közlekedésért felelős DVB végleg búcsúzik a csehszlovák eredetű, magaspadlós villamosoktól. Azonban most mégis úgy tűnik, hogy a T4D típus nélkülözhetetlen lesz még egy ideig az Elba-parti városban.

Wolfsburg már megint kimaradt

Ismét „elfelejtett” megállni egy ICE az alsó-szászországi Wolfsburgban. A Münchenből Berlinbe tartó ICE 598-as megállás nélkül robogott át a város főpályaudvarán vasárnap. Az eset megtörténtét megerősítette a DB AG, de azt, hogy mi okozhatta a tévedést, nem közölték.

Pályázat a gyorsvasútra

Berlin után Hamburgban is szóba jöhetnek a mostani üzemeltetőtől eltérő cégek a gyorsvasút esetében. Mi több, Berlinnel ellentétben nem csak gondolkodnak a magáncégek bevonásán, hanem ki is írják a pályázatot.

2011. 10. 03.

Újraéledő viszonylatok

Október végén újraindulhat két gyorsvasúti viszonylat, ami évek óta legfeljebb csak a térképeken létezik. Ha elegendő kocsi áll rendelkezésre, újraindulhat a S45-ös és az S85-ös viszonylat a német fővárosban.