München sok érdekességgel magára vonhatja a vasútbarátok figyelmét. Csak két példa: az egyik a főpályaudvar a hatalmas forgalmával és a szintén óriási forgalmat bonyolító, a város alatt átvezető gyorsvasúti alagút, a Stammstrecke a másik. De ezúttal nem ezekről lesz szó, hanem arról, amiért az öreg mozdonyok híveinek is érdemes az Isar partjára látogatni.
2011. 10. 31.
2011. 10. 30.
Török nosztalgia
Nem szűkölködött eseményekben az 1961-es év. Fél évszázaddal ezelőtt két esemény is jelentős mértékben befolyásolta Németország történetét. A berlini falról már sokat írtunk ezen az oldalon, a másik ilyen esemény pedig a Törökországgal megkötött megállapodás, aminek értelmében vendégmunkások érkezhettek Németországban, enyhítendő a munkaerőhiányt bizonyos szakmákban.
Hosszú terelés
Egy évre fejállomássá válik Berlin egyik vasútállomása. A szebb napokat látott Berlin-Wannsee most még kevesebb vonatot lát majd, mint a főpályaudvar megnyitása óta bármikor. Tizenhét híd, nyolc aluljáró, 41 kilométernyi sínszál cseréjét végzik el decembertől majd egy évik Berlin-Charlottenburg és Berlin-Wannsee között.
2011. 10. 29.
Magaslati levegő – 2. rész: Budapest–Szob
Ahogy ígértük, elkísérjük néhány utazására az öt évvel ezelőtt Magyarországon „haknizott” német emeletes vonatot. A jármű már a sajtóbemutató napján forgalomba állt, mi azonban két nappal később, október 29-én kísértük el egy szobi kanyarra.
2011. 10. 28.
Két menetrend
Szépen lassan szivárognak a jövő évi menetrendről szóló hírek. Sőt, a DB AG az offline használható menetrendi keresőjéhez is kiadta már az új adatbázist, így már keresgélhetünk a félkész európai vasúti menetrendben. Igaz, az adatszolgáltatás nem teljeskörű, egyes európainak mondott vasutak még titkolóznak.
Készülnek a télre
Ahogy a MÁV-csoport, úgy a német vasút is készül a télre. Igaz, utóbbi botlásai ellenére is hitelesebb ígéreteket tesz a DB AG, hogy hogyan készülnek a téli időjárásra. Az S-Bahn-tól az ICE-hálózatig különböző tervekkel készülnek a német vasutasok.
2011. 10. 27.
Magaslati levegő – 1. rész: A bemutató
Öt esztendeje már, hogy Magyarországon járt egy hosszabb bemutató turné erejéig a Bombardier emeletes személykocsijaiból álló szerelvény. A két betétkocsiból és egy vezérlőkocsiból álló vonatot nem magyar, hanem – kivételesen – német mozdony továbbította itthon is. Különleges pillanatok voltak ezek. Most induló sorozatunkban ezeket idézzük fel.
Elfelejtették
Az utóbbi időben számos pikáns történet lát napvilágot a német vasút háza tájáról. A legutóbbi ugyan még az ősz elején történt, de az eset annál tanulságosabb.
2011. 10. 26.
Kis villamos, nagy pótlás
Jó munkához idő kell – tarja a mondás. És ez valóban így is lehet, hiszen a Berlin melletti kis villamosüzemben októberben csak egy rövid szakaszon járnak a villamosok, ugyanis a városka központján átvezető vágányokat felújítják. Ráadásul a kocsiszínt sem érik el a járművek a vágányzár idején.
2011. 10. 25.
S(XF)45
Újraindult a forgalmas Südkreuz pályaudvart és a schönefeldi repülőteret összekötő S-Bahn viszonylat, az S45-ös. Az október 24-én, bő két év szünet után újra elindított viszonylat miatt megszűnt egy buszjárat. Az SXF1 jelzésű viszonylat – egyelőre – a közlekedéstörténet része lett a német fővárosban.
2011. 10. 24.
Hibrid helvét
A svájci Stadler Rail az Ee 922-es sorozatú tolatómozdony Brunel-díja után sem nyugszik. Ezúttal egy hibridüzemű tolatógépet mutattak be, amelynek első vevője az SBB Cargo lesz. A svájci teherfuvarozó vasúttársaság harminc Eem 923-ast állt szolgálatba 2013 végéig.
2011. 10. 22.
Gorillával Rákosra
2011. 10. 21.
Megújuló állomások
Pár hónapja már, hogy megjelent a fiktív „Am See” vonalhálózat a Zusihoz. Az eddigi visszajelzések alapján a készítő szokatlan gyorsan adta ki az új változatot, amiben a technikai hibák javítása mellett a pálya környezetének szépítése is szerepet kapott.
Brunel-díj az SBB-nek
2011. 10. 20.
Átszámozódtak
Az első magyar TRAXX-mozdonyok, azaz az egykori Eurocom TRAXX F140AC2-esei már jó ideje nem a hazai síneket koptatják. A lízingelt mozdonyok a Railpool flottáját erősítik és már elveszették az egyik, magyar mivoltukra utaló jelet.
Hiányos a képzés, hígulhat a szakma
Egyre több a nem megfelelően kiképzett mozdonyvezető Németországban. A második közszolgálati adó, a ZDF egyik műsora nemrégiben rávilágított: katasztrofális állapotban vannak a magán mozdonyvezető-képző intézmények.
2011. 10. 19.
Búcsú a Talgotól
Elbúcsúzott az utolsó Talgo-szerelvény a korábbi szolgálati helyétől. A DB AG 2009 decemberében leállította a vonatokat. Idővel nem tudtak mit kezdeni a szerelvényekkel, így azokat tárolták és várták, hogy új gazdára leljenek.
Svájci panoráma
Hiányoznak a járművezetők
2011. 10. 18.
Kisiklott az anyagvonat
Hétfőn a BVG-nél volt metrótűz, kedden reggel pedig az S-Bahn utasait „szórakoztatta” a sors: kisiklott egy anyagvonat, emiatt buszok pótolták az S25-ös viszonylatot egy elég hosszú szakaszon.
Tűz a metróban
Az elmúlt két napban ezúttal nem a nagyvasút, hanem a városi közlekedés kapott és nem is keveset Berlinben. Hétfőn tűz volt az U7-es metróvonalon, az utasok pedig önhatalmúlag közlekedtek az alagútban.
2011. 10. 16.
Archívumunk mélyéről – 12. rész: Első bevetések
Gondolták volna, hogy lassan tíz éve dolgoznak a MÁV-nál és a GYSEV-nél az 1047-esek? Bizony, 2002-ben állította szolgálatba a két magyar vasúttársaság a „Bikákat”. A MÁV-hoz azóta már újabb korszerű gépek érkeztek, a GYSEV pedig nagyon jól elvan a Siemens-féle mozdonyokkal – bérelt is még párat az ÖBB-től.
2011. 10. 13.
Drágulnak a vonatjegyek
December 11-étől, azaz a 2011-2012-es menetrend életbe lépésétől drágulnak a vasúti utazás tarifái. A DB AG a távolsági és az elővárosi forgalomban is emel egy kicsit az árakon. Emellett változnak a helyfoglalás tarifái: egységesen négy euróért mérnek egy helyjegyet.
Boldog születésnapot!
Ötven éves, mégis kortalan. Berlinben él és szinte mindenki ismeri és mindenki találkozott már vele. Ő – bátran írhatjuk így – az Amplemännchen, azaz a Lámpaemberke ötven éve született.
A Südkreuz megbénítása volt a cél
Nem múlik el nap anélkül lassan Berlinben, hogy ne találnának gyújtóbombát valahol. Ezúttal ismét a Südkreuz közelében leltek rá egyre, dél körül a Südkreuz és a Priesterweg közötti S-Bahn-szakaszon szünetelt a forgalom a hatástalanítás idejére. Lassan kirajzolódik a terv, mit akart vagy akartak elérni a merénylő vagy a merénylők.
Archívumunk mélyéről – 11. rész: Dízel segédmunkás
Lassan egy évtizede, hogy a Budapest–Újszász–Szolnok vasútvonal Rákos és Maglód közötti szakasz megújult. Az addig 60-80 km/h tötyörgés helyett valóban tempósan, 100-120 km/h-val közlekedhetnek a vonatok errefelé. Az átépítés időszakában azonban a megszokott ingavonatok mellett sok más érdekesség is fényképezőgép elé került. Például az anyagvonatokkal dolgozó dízelmozdony is.
2011. 10. 12.
„Vérdíj” a robbantókért
Újabb gyújtóbomba robbant szerda reggel Berlin közelében. A Staakennél működésbe lépett szerkezet nem okozott érdemi károkat, azonban egy másik működésbe nem lépett társa a belvárost körülölelő gyorsvasúti gyűrűt bénította meg. A Deutsche Bahn AG a robbantók nyomára vezetőknek jelentős összeget ajánlott fel.
Úton az öreg
A magyar vasút történetében rendkívül fontos szerep jutott a Ganz gyártotta két- és háromtengelyes dízelmotorkocsiknak. A „Frigyládák” hosszú évtizedekig a vicinálisok meghatározó járművei voltak s csak a csehszlovák Bzmot-ok tudták őket kiszorítani. Néhány motorkocsi azonban megmaradt. Gondoljunk csak az egykori szentesi szerelvényre; de maradt belőlük pár szakszolgálati járműként is. Ezúttal az egykoron Vésztőn szolgált A-141-essel kelünk útra.
2011. 10. 11.
Újabb robbanóanyagokat találtak
A kedd sem telt eseménytelenül Berlinben. A német fővárosban hétfőn az észak-déli nagyvasúti alagútnál, kedden pedig az egyik fontos, kelet-berlini csomópontban találtak gyújtóbombát. Órákon át szünetelt a forgalom a schönefeldi repülőtérre vezető gyorsvasúti vonalon.
Van Hool nosztalgiabusz?
Budapesten örülünk, ha pár használt Van Hool buszt tud szolgálatba állítani a BKV. Berlinben pedig a nosztalgiabuszos egyesület a Traditionsbus Berlin e.V. viszont azon gondolkodik, hogy átvegyen-e egy hasonló, Den Oudsten gyártású szóló kocsit?
Archívumunk mélyéről – 10. rész: A zöld-sárga IC
Ma már nosztalgia lenne, de nem is olyan régen még napi rendszerességgel jártak a GYSEV V43-asai a soproni IC-kkel Budapestre. Bizony, még nincs tíz éve, hogy a 1047-esek „átvették a hatalmat” a soproni vonatok élén...
2011. 10. 10.
Gyújtóbombás támadást terveztek
Gyújtóbombás támadást terveztek szélsőségesek a berlini főpályaudvarra vezető alagút ellen. Ezt megakadályozták, de Berlin-Spandau és Nauen között sikerrel jártak a terroristák.
Archívumunk mélyéről – 9. rész: Amikor még újak voltak...
Bizony, lassan már egy évtizede, hogy megjelentek a „posta-Bhv” néven tisztelt járművek a magyar síneken. Akkor még újak voltak – ma meg már szinte lenézzük őket. A dunakeszi műhelyben felújított (rossz nyelvek szerint újonnan épített) kocsik a szolnoki vonatok egyeduralkodó járművei lettek.
2011. 10. 08.
Terjedő erőszak
Egyre több hír érkezik a német fővárosból a különféle, valamilyen tömegközlekedési eszközzel kapcsolatos erősszakos eseményről. A minap egy buszt támadtak meg Schöneberg kerületben, szombaton reggel pedig a schöneweidei S-Bahn-megállóban támadtak meg egy embert.
Szolgálati közlemény
Ezúton tájékoztatjuk tisztelt olvasóinkat, hogy mostantól október 19-éig a RegionalBahn Blog az alkotók más irányú elfoglaltságai miatt a megszokott ütemtől eltérően, de rendszeresen frissül.
2011. 10. 07.
Guruló reklám
A Werbrelok, azaz a reklámmozdony reneszánszát éli. Amíg a német vasútnál szép lassan fogynak a reklámos mozdonyok, addig az ÖBB egyre-másra mutatja be a különféle színekben pompázó masinákat. Ezúttal a Kapsch vásárolt reklámfelületet az osztrák vasúttól.
Spontán sztrájk a franciáknál
Spontán sztrájkba kezdtek pénteken a francia vasutasok. A kiváltó ok az volt, hogy csütörtökön megkéseltek egy vonatkísérőt Lyon és Strassbourg között.
Metró vagy villamos?
Még bőszen épül a bécsi főpályaudvar – részlegesen 2012 decemberében helyezik üzembe –, de már most változások vannak a városi közlekedési kapcsolatokat illetően. Az U2-es hosszabbítása lekerült a napirendről, a villamos és a meglévő U1-es metró elég kell legyen a szakemberek szerint.
Zárva a pénztárak
Zárva van a legtöbb vasúti pénztár Németországban. A DB ReiseZentrumok munkatársait ugyanis üzemi gyűlésre hívták, így nincs, aki kiszolgálja az utasokat. Az automaták továbbra is működnek, a jegyeket ott is megvehetik az utasok.
Kerültek
Mit keres egy TRAXX Kőbánya-felső harmadik vágányán? Nos, a válasz egyszerű. Három hétvégén is kerülő útirányon át járnak bizonyos vonatok Budapoest és Szolnok között. Az ok egyszerű: Nagykáta és Tápiószele között csak vágányzárban végezhető pályafenntartási munkákat végeznek. Emiatt egyes vonatok terelve közlekednek, így a fotósok is érdekes témákkal bővíthetik a repertoárjukat.
2011. 10. 06.
Siklás OItennél
Súlyos vasúti baleset történt Svájcban, Olten közelében. Két vonat ütközött össze az állomáson, kisiklottak, az egyik az oldalára dőlt. Az első híradások szerint három utas megsérült, legalább egy közülük súlyosan.
Az első látványtervek?
Hivatalosan még nem erősítették meg, de igen nagy a valószínűsége, hogy a most következő képeken a leendő berlini S-Bahn-motorvonat látványterveit nézhetjük meg. A Glier Produktdesign a Bombardier felkérésére készítette el ezeket a képeket.
Ismét sztrájkveszély?
Érkezik a leváltó
Egyre több információ lát napvilágot a leendő berilni S-Bahn-motorvonatról. A most futó szerelvények utódja várhatóan 2017 végéig áll forgalomba. Most már készül a feltétfüzet és 2012 végéig le kell adni a rendelést. A kerékpárosok, babakocsival utazók örülhetnek: több helyük lesz, az utastér pedig – először az S-Bahn történetében – klimatizált lesz.
2011. 10. 05.
Als der Osten durch den Westen fuhr
Egy kiváló történész előbb könyvet írt az NDK államvasútjának Nyugat-Berlinben betöltött szerepéről, majd dokumentumfilmet is forgattak a témáról. Az „Als der Osten durch den Westen fuhr” című alkotást kedden este mutatta be a Rundfunk Berlin-Brandenburg.
EC a Nyugatiba
Két napig különleges esemény szemtanúi lehetnek a budapesti vasútbarátok. Október 21-22-én ugyanis a pozsonyi vonatok java része nem a Keleti, hanem a budapesti Nyugati pályaudvarról indul majd. De ha ez nem lenne elég: Rákoson vált irányt a Prága és Belgrád között közlekedő Avala EC!
Lehet, hogy mégse...?
Kezd kérdésessé válni a Deutsche Bahn nemrégen nyilvánosságra hozott terve, miszerint október végén újraindítaná a Südkreuz és a schönefeldi repülőtér közötti közvetlen kapcsolatot biztosító S45-ös S-Bahn-viszonylatot. De nem csak a járművek hiánya húzhatja keresztül a számításokat, hanem más érdekek is lehetnek a háttérben.
2011. 10. 04.
Vonat van, mozdony nincs
Vonat van, pontosabban lesz. A ČD és az ÖBB, valamint az Siemens aláírta a megállapodást tizenhat Siemens Viaggio szerelvény, ismert nevén Railjet-vonat vásárlásáról. Az ügylet kapcsán újabb hírek láttak napvilágot, így már tudjuk, hogy merre járna velük a cseh vasút – és talán azt is, hogy mivel húznák. De lehet, hogy nem is azzal, amire gondolunk...?
Számítanak rájuk
Nem is olyan régen még arról érkeztek a hírek, hogy a drezdai közlekedésért felelős DVB végleg búcsúzik a csehszlovák eredetű, magaspadlós villamosoktól. Azonban most mégis úgy tűnik, hogy a T4D típus nélkülözhetetlen lesz még egy ideig az Elba-parti városban.
Wolfsburg már megint kimaradt
Ismét „elfelejtett” megállni egy ICE az alsó-szászországi Wolfsburgban. A Münchenből Berlinbe tartó ICE 598-as megállás nélkül robogott át a város főpályaudvarán vasárnap. Az eset megtörténtét megerősítette a DB AG, de azt, hogy mi okozhatta a tévedést, nem közölték.
Pályázat a gyorsvasútra
Berlin után Hamburgban is szóba jöhetnek a mostani üzemeltetőtől eltérő cégek a gyorsvasút esetében. Mi több, Berlinnel ellentétben nem csak gondolkodnak a magáncégek bevonásán, hanem ki is írják a pályázatot.
2011. 10. 03.
Újraéledő viszonylatok
Október végén újraindulhat két gyorsvasúti viszonylat, ami évek óta legfeljebb csak a térképeken létezik. Ha elegendő kocsi áll rendelkezésre, újraindulhat a S45-ös és az S85-ös viszonylat a német fővárosban.