2011. 09. 18.

Wowereit újrázhat

Újraválasztották Berlin kormányzó főpolgármesterét, Klaus Wowereitet. Az SPD politikusa harmadik ciklusának kezdhet neki, de új koalíciós partnereket kell keresnie. Hogy miért érdekes mindez egy közlekedési blogon? Eláruljuk!


A 2011. szeptember 18-án tartott tartományi választásokat az SPD nyerte az előzetes hírek szerint. A szociáldemokrata párt kormányzó főpolgármester-jelöltje pedig az eddig is regnáló Klaus Wowereit. Az SPD a nem végleges eredmények szerint a szavazatok 28,6 százalékát szerezte meg, míg eddigi koalíciós partnere, a Die Linke mindössze 11,6 százalékkal a negyedik lett. Az eredmények azt jelentik, hogy az eddigi koalíciós partner helyett újat kell keresni. A lehetséges jelöltek a szakértők szerint a CDU (23,2 %) vagy a Die Grüne/Bündnis '90 (17,4 %). Előbbi esetében 47+39, utóbbi variáns esetében 47+29 képviselő alkothatja a kormányzó frakciókat.
Érdekesség, hogy a meglehetősen sajátos Kalózpárt a szavazatok 9 százalékát tudhatja magának, s 15 képviselőt küldhet a szenátusba.
Kérdezhetné a kedves olvasó (és joggal tenné), hogy mindennek mi szerepe van egy közlekedéssel foglalkozó oldalon? A válasz viszonylag egyszerű, ha követték az elmúlt hetek posztjait, akkor egyértelműen látszik, hogy többször utaltunk arra, hogy a választási kampány keretében több közlekedési téma is napirenden volt. Az egyik ilyen a Zoologischer Garten állomás újbóli bevonása a távolsági forgalomba. A másik érdekes téma a szenátus villamosfejlesztési tervei, amelyeket akár felül is vizsgálhat, de támogathat is az új összetételű képviselőház.
A Zoologischer Garten esetében az SPD nem foglalt állást a kérdésben, azonban mindkét lehetséges koalíciós partner támogatja, hogy ismét távolsági vonatok is megálljanak az egykori nyugat-berlini főpályaudvaron.
Ugyancsak kérdéses, hogy vajon melyik képviselő folytathatja a munkát? Számunkra különösen fontos lehet a városfejlesztésért és a közlekedésért is felelős szenátor, Ingeborg-Junge Reyer személye.
Kérdéses az is, hogy az új városvezetés hogyan áll majd az S-Bahn-hálózat jelenleg is zajló kríziséhez és a hálózat egy részére vonatkozó üzemeltetési pályázat kiírásához? Meglátjuk. A RegionalBahn Blog viszont mindenképpen tudósít az eredményekről.
A választás eredménye egyébként a szakértők szerint nem éppen kedvező a jelenleg szövetségi szinten kormányzó CDU/CSU és az FDP alkotta koalícióra nézve. Hogy ennek esetleg lesznek-e és ha igen, milyen hatásai a szintén témánkba vágó Stuttgart 21 projektre, azt egyelőre nem tudni.

Halász Péter