2011. 09. 13.

Villamosfejlesztések Berlinben

Nemrégiben átadták a berlini villamoshálózat legújabb szakaszát Adlershofban. A város illetékesei – kihasználva az egyik utolsó lehetőseget a szeptember 18-i választások előtt – még hosszas terveiket is ismertették, hogy hogyan fejlesztenék a német főváros kötöttpályás közlekedését.




Elsősorban gyorsabban szeretnék fejleszteni a német főváros illetékesei a kötöttpályás közlekedést. A villamoshálózat bővítése számos esetben régóta terítéken van, de sok apró módosításra is számíthatunk az elkövetkező években. Nézzük hát ezeket!
Az első kézzelfogható változás várhatóan 2014-ben lesz, amikor a 62-es villamos mai északi végállomását Mahlsdorfban áthelyezik. A villamosokra ezután nem a vasúttal párhuzamos utcában, hanem az S-Bahn megállójához közelebb lehet majd felszállni.
A hosszabb távú fejlesztések között szerepel az Ostkreuz csomópont jobb bekapcsolása a hálózatba. Jelenleg ide nem vezet villamos, a csomópont déli oldalán lévő hurokvágányt évekkel ezelőtt felhagyták. Most északról hoznák ide a szerelvényeket, azonban a lakossági ellenállással még nem számoltak, mert csöndes kis utcákon járnának tíz percenként a villamosok.

2015-ben indulhat a most átadott adlershofi vonal újabb hosszabbítása. A schöneweidei vasútállomásig hosszabbítanák a villamosokat s az első szerelvény várhatóan 2016-ban vagy 2017-ben indulhatna el itt.

A belvárosi projektek közül is kiemeltek kettőt. Az egyik a Hauptbahnhofhoz most épülő vonal újabb hosszabbítása lenne, tovább nyugat felé, a Turmstraße metróállomásig. A másik pedig egy régóta terítéken lévő projekt: az Alexanderplatztól a Leipziger és a Potsdamer Straßén át a Kulturforumig vinnék a villamosokat. Ehelyett a nyomvonal java része ki van már szabályozva, de eddig még nem dőlt el, hogy valóban épülhet-e ott villamos vagy sem?

Mindemellett folyik a járműpark megújítása is: a hétvégén forgalomba állt az első széria-Flexity. Berlin összesen 99 hasonló szerelvényt állít forgalomba az elkövetkező évek során.
Ez még csak a prototípus. Az M4-es viszonylaton közlekedő Bombardier Flexity a Hackescher Marktnál fordul éppen
(képek: Halász Péter)

Halász Péter