Tervezik a berlini S-Bahn új járműveit a hírek szerint. A DB AG úgy tervezi, hogy 2017-től állítja forgalomba az új kocsikat az alsóvezetékes hálózaton. A legfontosabb változás a mai járműparkhoz képest, hogy az utastér is kap légkondit.
Valamilyen különös együttállás miatt pont 2017-től állítaná forgalomba a DB AG a berlini S-Bahn új generációs járműveit. A dátum talán nem is véletlen, mert a hírek szerint ekkortól vehetné át új üzemeltető a Ringbahn-t és a kapcsolódó vonalakat, ha a berlini szenátus üzemeltetési pályázatot hirdet ezekre a viszonylatokra. Ez azonban nagyban függ a most szeptemberi választásoktól, ahol ez az egyik kampánytéma – például a Zoologischer Garten állomáson megálló távolsági vonatok mellett.
Az új vonatokkal egyébként a DB AG az 1980-as évek technikáját képviselő 485-ös sorozatú „Kólásdobozokat” váltaná ki elsősorban. A sorozat járműveit a krónikus járműhiány miatt ugyan még forgalomban tartják, sőt, egyes leállított példányokat ismét csatasorba állítottak, de hosszú távon új járművekkel képzeli el a forgalmat a Deutsche Bahn.
Legkorábban tőlük, az NDK eredetű 485-ösöktől kell búcsúznunk. Az S-Bahn azonban az új szerelvények érkezéséig még jónéhányat forgalomban tart a krónikus járműhiány miatt
Az utazóközönség igényeihez igazodva alakítják ki az új járműveket – nyilatkozta egy magasrangú cégvezető a minap. A tervek szerint az utastérbe is szerelnek légkondicionáló berendezéseket. Eddig csak a vezetőállásokon lehetett hűsölni, de a nagy nyári melegben az utasoknak is jól jön a léghűtés. Jelenleg ilyen járműve nincs a berlini S-Bahnnak, s nyitható ablakfelületekben sem bővelkednek a járművek.
Télen előny a kevés nyitható ablakfelület, de nyáron irgalmatlan meleg lehet egy-egy szerelvény, hiszen klíma sincs bennünk. Az utasok nem véletlenül hívják „Sauna-Bahn”-nak ezeket a vonatokat
Az új szerelvények tervezésénél szempont, hogy a nagyvasúton már bevett „Flügelzugkonzept” a gyorsvasúton is érvényesüljön. Példának hozta a cégvezető, hogy a városon áthaladó Stadtbahnról érkező nyolc kocsis szerelvény egyik fele a Westkreuztól Spandauba, a másik pedig Wannsee felé indulna tovább. Az új vonatok két kocsis egységekből („Viertelzug”) épülnének fel, mindkét végükön vezetőállással.
Vissza a gyökerekhez? Az új vonat két kocsis egységekből épülne fel, mindkét végén vezetőállással. Ilyen legutóbb az 1980-as évek közepén a nyugat-berliniek számára tervezett 480-as sorozat volt, amelyet az 1990-es évek közepéig szállítottak a BVG-nek és a DR-nek.
A szerző felvételei a Ringbahnt érintő viszonylatokról készültek, ahol az új vonatok először állhatnak forgalomba a hírek szerint
A szerző felvételei a Ringbahnt érintő viszonylatokról készültek, ahol az új vonatok először állhatnak forgalomba a hírek szerint
Mindemellett vizsgálják azt is, hogy eltérjenek-e a hagyományos berlini két kocsis egységekre alapuló rendszertől és inkább a hamburgi három kocsis változatra alapuljon az új jármű koncepciója? Ez már többször felmerült a berlini S-Bahnnál, például a kelet-berlini protótípus szerelvények, a „Kék Csoda” („Blaues Wunder”) tervezésekor, de akkor elvetették az ötletet. Berlinben hagyományosan két kocsis egységekből állnak a vonatok, míg Hamburgban 3, 6 vagy 9 kocsis vonatok közlekedhetnek.
A „Kék Csoda” tervezésekor felmerült, hogy a hamburgi modell szerint, három kocsis egységekre térjenek át, de végül erről számos ok miatt letettek
(forrás: DB AG / www.stadtschnellbahn-berlin.de)
A vonatok tervezésekor figyelembe veszik a mostani járművekkel szerzett tapasztalatokat is, így olyan anyagokat választanak majd, amelyeknél nem merülhetnek fel szilárdsági és egyéb problémák, s így elkerülhető a 481/482-es sorozatot érintő leállítási hullám, ami miatt 2009 nyara óta nem tudja a berlini gyorsvasút a közszolgáltatási szerződésben vállalt szolgáltatási szintet teljesíteni.
Az új járművekből összesen 380 darabot vásárolna a DB AG a sajtóhírek szerint.
Az új járművekből összesen 380 darabot vásárolna a DB AG a sajtóhírek szerint.
Halász Péter