A napokban sok szó esett a DB AG terveiről, ami szerint egyre több helyen technikai berendezésekkel váltanák ki az élőerőt a berlini gyorsvasúton. A hálózat egyike azon kevés gyorsvasúti hálózatoknak, ahol még többségében térfelvigyázók menesztik a vonatokat. De vajon meddig?
A hetekben többször fellángolt a vita, hogy mi lesz a berlini S-Bahn egyik jellegzetességével (a sok közül), nevesül a legtöbb állomáson megtalálható „Aufsicht”-tel, azaz nagyjából magyarul a térfőnökökkel. A Deutsche Bahn AG tervei szerint ugyanis egyre több helyen a technika váltaná fel az élőerőt. A dolgozók azonban nem bíznak a gépekben.
A kezdetek óta vannak térfőnökök a berlini S-Bahn-hálózaton. Az „Aufsicht” szerves része a vasútüzemnek, hiszen ő hatalmazhatja fel a vonatokat indulásra, ő felügyeli az utascserét és az ajtózárást. Annak idején tárcsával, ma már élőszóban, rádión keresztül végzi a munkáját a járművezetővel közösen.
ZAT-tábla mellett halad a belváros felé az S1-es viszonylat egyik szerelvénye. Nikolassee az egyike azon állomásoknak, ahol a motorvezető indítja a vonatokat. Erre utal a ZAT-tábla is (Zugabfertigung durch Triebfahrzeugführer, azaz vonatindítás a mozdonyvezető által)
Aki járt már Berlinben, bizonnyal emlékszik a szokatlan, néha tájszólásos hangra, amely közölte, hogy „Eingefahrene Zug der Linie S5 nach Strausberg…” utána pedig az „S5 nach Strausberg, einsteigen bitte!” végül pedig a „Zurückbleiben bitte!” hangzott fel. Ez a térfőnök munkájának általunk, utasok által is látható része. Azonban ennél fontosabb, hogy ezek után még meggyőződik arról, hogy nem zárt oda senkit sem az S-Bahn és nem is veszélyezteti semmi a vonatindítást. Csak ezután hatalmazza fel a mozdonyvezetőt indulásra.
A térfőnökök munkája jelentősen könnyíti a motorvezetőkét, hiszen ugyan ők is indíthatnák a vonatokat, de ebben az esetben ki kell lépni a peronra, onnan kell megfigyelni a vonatot. Ez pedig idő és fáradtság. Kivételt csak akkor lehet tenni, ha olyan technikai berendezések állnak rendelkezésre, amelyek segítségével a teljes vonat megfigyelhető a vezetőállásból. Ez jobbára monitorokat jelent, azonban ilyen viszonylag kevés van a hálózaton.
A térfőnökök munkája jelentősen könnyíti a motorvezetőkét, hiszen ugyan ők is indíthatnák a vonatokat, de ebben az esetben ki kell lépni a peronra, onnan kell megfigyelni a vonatot. Ez pedig idő és fáradtság. Kivételt csak akkor lehet tenni, ha olyan technikai berendezések állnak rendelkezésre, amelyek segítségével a teljes vonat megfigyelhető a vezetőállásból. Ez jobbára monitorokat jelent, azonban ilyen viszonylag kevés van a hálózaton.
A legtöbb „önindítós” megállóban a járművezető a peronról vezényli az utascserét. Így tesz egy motorvezető is a fenti képen, amelyet Zehlendorfban készítettünk
Biztonsági szakértők szerint egyébként is kockázatos felügyelet nélkül hagyni az állomásokat. Vonatmentes időszakban nem segít a térfigyelő kamerarendszer sem, hiszen a nem éppen törvénytisztelő cselekmény elkövetésétől számítva hosszú percek telhetnek el a beavatkozásig, ami életeket sodorhat veszélybe akár. Emellett a motorvezetők munkája is könnyebb lehet, hiszen nem egyedül kell felügyelni a nagyforgalmú állomásokon sem az utascserét.
Térfőnök meneszti a vonatot a Wannseebahn vonalán fekvő Schönholz állomáson. A felvétel 1979-ben készült, ma már a motorvezető saját maga indítja a vonatot itt is
(fotó: Detlef Jentzsch, forrás: www.stadtschnellbahn-berlin.de)
(fotó: Detlef Jentzsch, forrás: www.stadtschnellbahn-berlin.de)
A Deutsche Bahn végül – úgy látszik a közvélemény nyomásának engedve – visszakozott és jelezték: a technikai berendezések mellett továbbra is számítanak a térfőnökök munkájára, így növelik az üres, személyzet nélküli állomások számát.
Halász Péter