Igazából már tavasszal esedékes volt az évforduló, de a szerkesztőség összekötötte a 750. adással az ünneplést. Így augusztus közepén került adásba s most felkerült a YouTube-ra is a kultikus vasúti magazinműsor, az Eisenbahn-Romantik jubileumi adása. Ennek alkalmából mi is köszöntjük a baden-badeni kollégákat.
A német televíziózás bővelkedik kultikus műsorokban. Gondoljunk csak a több, mint négy évtizede futó krimisorozatra, az idehaza Tetthelyként futott Tatortra vagy éppen a Magyarországon is hatalmas sikereket elérő Schwarzwaldklinik, ami idehaza A klinika címen futott. De a mi szempontunkból nem ezek a sikerek az érdekesek, hanem a baden-württembergi tévé, az SWR által készített vasúti magazinműsor, az Eisenbahn-Romantik.
Mindenekelőtt érdemes néhány szót ejteni a német közszolgálati televíziós rendszerről. Odakint meglehetősen népszerűek a közmédiumok. Ennek oka, hogy színvonalas, nézhető műsorokat kínálnak és a kereskedelmi adókkal ellentétben nem vagy csak nagyon ritkán szakítják meg azokat. Németországban két országos közszolgálati tévéadó van: a Das Erste (tévesen ARD-nek szokták idehaza fordítani) és a ZDF. Előbbi 1952, a másik 1963 óta működik. Az első számú csatorna és a tartományi szolgáltatások („Die Dritte”, a harmadik program készítői) összefogó szervezete az ARD, az Arbeitsgemeinschaft der öffentlich-rechtlichen Rundfunkanstalten der Bundesrepublik Deutschland nevű szervezet. Ennek keretében osztják el többek között a Das Erste progamjainak készítési jogait a különböző tartományi adók között. Mostani írásunk szempontjából érdekes tartományi adó a Baden-Württemberg és Rheinland-Pfalz tartományokban működő SWR, azaz a Südwestrundfunk.
Időkitöltésből sikerszéria: ez az Eisenbahn-Romantik
Ennek a szolgáltatónak a tévécsatornáján jelent meg először 1991. április 7-én egy loboncos hajú, meglehetősen szokatlan külsejű, ám jól beszélő úriember, akit az adó nézői már jól ismertek. Hagen von Ortloff azóta védjegyévé vált az akkor induló Eisenbahn-Romantik című műsornak. A szerkesztő-műsorvezető civilben is vasútbarát, így nem véletlenül esett rá a választás, hogy a kezdetekben csak hézagkitöltőnek szánt adást elkészítse. Azonban az idők során egyre sikeresebb lett a műsor és 1994-től már fix helye volt a programok között. A Südwestrundfunk által készített epizódokat számos más tartományi tévé is átvette, sőt, a 3sat nevű kulturális válogató-csatornán is megjelentek ezek az adások.
Idővel a francia-német kulturális adó, az arte is „kapott a jóból”, a „Mit dem Zug durch…” című műsorokat a mai napig vetítik. Ezeket az adásokat szintén az Eisenbahn-Romantik stábja készíti.
Ugyancsak érdemes megemlíteni a „Lange Nacht der Eisenbahn-Romantik” című monstre műsort: az éjszakai időszakban, nem rendszeresen jelentkező talk-show igazi csemege a vasútbarátoknak. Általában 6-7 órányi, élőben készülő vasúti műsort aligha találhatnak máshol.
Ugyancsak érdemes megemlíteni a „Lange Nacht der Eisenbahn-Romantik” című monstre műsort: az éjszakai időszakban, nem rendszeresen jelentkező talk-show igazi csemege a vasútbarátoknak. Általában 6-7 órányi, élőben készülő vasúti műsort aligha találhatnak máshol.
Még valami mellett nem mehetünk el szó nélkül. A sorozat főcímében hosszú évekig csak a 99 633-as számú kisvasúti gőzös szerepelt. A műsor emblémájává lett lett mozdony jelenleg Ochsenhausenben található az Öchsle nevű múzeumvasúton. A württembergi Tssd osztályú, Mallett-rendszerű gőzösöket 1899-1904 között gyártották s a 99 637-essel együtt – sajnos a „főcímmozdonyt” üzemképtelenül – a típus utolsó megmaradt darabjaiként tartják őket számon. A 99 633-ast a tervek szerint idén kezdik el felújítani.
Az eredeti főcímben szereplő mozdony a műsor védjegyévé vált – éppúgy, mint a zene, a Sentimenal Journey
Ugyancsak legendás a legtöbb filmet narráló Jo Jung is. Utánozhatatlan hangjával bárki találkozhat, aki mondjuk akárcsak a jubileumi adást megnézi
(a képek forrása a 750., jubileumi műsor, © SWR, 2011)
(a képek forrása a 750., jubileumi műsor, © SWR, 2011)
A főcímzene egyébként a Sentimental Journey című alkotás, amelyet esetünkben a Südwestrundfunk zenekara játszott fel.
A sikeres műsor idővel azonban kinőtte a tévézés kereteit. A műsorok egy része megjelent DVD-n, sőt, a szerkesztőség különvonatos utazásokat is szervez – amikről természetesen a televízióban is beszámol.
A német nyelvterület vasúti televíziózásának őse tehát több mint húsz éve működik. Sokan próbálták meg lemásolni, átültetni a formátumot a saját közönségük számára, kisebb-nagyobb sikerrel. A szász-anhalti tartományi adó, az MDR „Bahnzeit” címmel próbált hasonló műsort készíteni – 99 epizód után azonban megszűnt.
A sikeres műsor idővel azonban kinőtte a tévézés kereteit. A műsorok egy része megjelent DVD-n, sőt, a szerkesztőség különvonatos utazásokat is szervez – amikről természetesen a televízióban is beszámol.
A német nyelvterület vasúti televíziózásának őse tehát több mint húsz éve működik. Sokan próbálták meg lemásolni, átültetni a formátumot a saját közönségük számára, kisebb-nagyobb sikerrel. A szász-anhalti tartományi adó, az MDR „Bahnzeit” címmel próbált hasonló műsort készíteni – 99 epizód után azonban megszűnt.
A műsor sikerét jellemzi, hogy a Preiser az éppen forgató stábot is megörökítette a 28139 rendelési számú készletében
Idehaza egyetlen ígéretes próbálkozás volt: a Kupé című vasúti magazinműsor. A kezdetben az m1-en majd a Duna TV-n jelentkező műsor azonban nem a műsorkészítők miatt tűnt el a képernyőről, hanem azért, mert az adások finanszírozása nem megoldott. Ez utóbbi talán az egyetlen olyan, ígéretes próbálkozás volt a műfajban, ami színvonalas, egyedi és érdekes összeállításokat nyújtott a tévénézőknek. A Kupé sorsáról egyelőre nincs újabb információnk. Kár érte…
Ami viszont biztos: az Eisenbahn-Romantik továbbra is működik. Akinek nincs lehetősége élőben az SWR adását néz, a korábbi műsorokat elérheti a weben, a www.eisenbahn-romantik.de címen, illetve később az adás saját YouTube-csatornáján is megtalálja a filmeket. A cím: www.youtube.com/Eisenbahnromantik. Az ünnepi, 750. rész ide kattintva nézhető a YouTube-on.
Halász Péter