A ČD már aláírta, az ÖBB pedig pénteken szignálja azt a megállapodást, amelynek értelmében végleg eláll a Siemenstől rendelt Railjet-szerelvények opciójától és azokat a cseh vasút veheti meg. A prágaiak 5 milliárd koronát, mintegy 55 milliárd forintot fordítanak a tizenhat szerelvény beszerzésére.
Amint arról a RegionalBahn Blog magyar nyelven először tudósított: a ČD, azaz a cseh állami vasúttársaság tizenhat Railjet-vonatot vásárol. A Siemensnél azért nem felhőtlen az öröm: a cseh vonatok eredetileg az ÖBB színeiben dolgoztak volna, de az osztrákok lemondtak a keretszerződés opciójáról. A cseh kollégák viszont kaptak az alkalmon és átvették az erre vonatkozó jogokat. Az ezt taglaló megállapodást Prágában már aláírták, s most a bécsieken van a sor, akik pénteken meg el is látják kézjegyükkel a kontraktust – írja az idnes.cz oldal.
Az ÖBB annak idején azért is mondott le a tizenhat, egyenként hét kocsis Siemens Viaggio vonat vásárlásáról, mert az olaszok végül – hosszas huzavona után – nem kívánták a hálózatukra beengedni a szerelvényeket, így az osztrák vasút kénytelen volt a Bécsből és Münchenből Itáliába közlekedő Railjet-vonatokról szóló álmáról lemondani.
Az ÖBB szerelvényei Svájc és Németország felé járnak hazánkon és a belföldi forgalmon kívül. Az olasz meló nem jött be.
A képen látható szerelvény 2010. február 28-án délután robogott nyugat felé, amikor Tullnerbach-Pressbaum állomáson a szerző megörökítette
A ČD tehát a tizenhat vonatot mintegy ötmilliárd koronáért, azaz 200,5 millió euróért, tehát közel 60 milliárd forintért szerzi meg. Azaz szerelvényenként mintegy 312 millió korona, nagyjából 3,7 milliárd forint kerül át a csehek folyószámlájáról a német óriásvállalatéra. A hazai Škoda máris protestált: szerintük a 230 km/h sebességre alkalmas vonatokat ők olcsóbban legyártanák. A járműgyártó nem beszélt a levegőbe, az illetékes versenyügyi hatósághoz is eljuttatta beadványát, de végül azt elutasították.
A ČD nemrégiben a facebook-oldalára is posztolta a cseh Railjetek leendő színtervét, ami illeszkedik a mostani flotta színezéséhez
(forrás: ČD)
(forrás: ČD)
Azt még nem tudni, merre vetné be a vonatokat a vasúttársaság. Az biztos, hogy ha megegyezik az ÖBB-s kivitellel a jármű, akkor Németország, Svájc és Ausztria, valamint Magyarország is lehetséges célállomássá válik. De egyelőre még sem tudni, milyen járművel továbbítja majd a ČD az ingavonati szerelvényeket. A Škodától egyelőre tíz 380-as sorozatú mozdonyt (a szlovákok meg kettőt vettek a típusból) rendelt, más, e célra alkalmas járműve azonban egyelőre nincs a ČD-nek. Lehet, hogy a végén még az ÖBB-től Taurust is vesznek? Netán a České Dráhy lesz az első államvasúti vevő a Siemens Vectron mozdonyaira?
Időközben újabb részletek láttak napvilágot a leendő cseh Railjetekről. A részletek ide kattintva olvashatók!
Halász Péter