A decemberi menetrendváltás számos újdonságot hoz, mint mindig. Az ÖBB nagysebességű ingavonata ugyan nem egy sikeres vállalkozás, de azért jó, ha van egy ilyen kéznél. Főleg akkor, ha ICE-ket kell pótolni vele. Márpedig a hírek szerint decembertől könnyen előfordulhat, hogy így lesz.
Az ÖBB nagysebességű ingavonata, a Railjet nem éppen sikeres biznisz. Hiszen gondoljunk csak bele: eredetileg úgy volt, hogy München és Milánó között is ilyen vonatok járnak, végül az olaszok kukacoskodása miatt letett erről az ÖBB. Az opció egy részét sem hívja le az osztrák vasút, helyettük a ČD tesz majd szert néhány szerelvényre. Viszont mégiscsak jó, ha kéznél van egy viszonylag megbízható vonat. Mondjuk akkor, ha egy nem éppen megbízható ICE-t kell kiváltani vele.
A december közepi menetrendváltás nem csak Magyarország számára hoz régi-új járműveket – hiszen a MÁV-START nem éppen európai színvonalú szolgáltatása váltja a DB AG-t a hamburgi EC-ben –, hanem az osztrák-német kapcsolatokra is rányomja a bélyegét.
A Bécsből Dortmundba közlekedő ICE 26-os rövid tartózkodása után máris robog tovább Würzburg főpályaudvaráról
Néhány esztendeje a Bécs és a Rajna-Ruhr-vidék kapcsolatát biztosító EuroCity-járatokat átállították az akkor menő ICE T vonatokra. A billenőszekrényes vonatok előnyeit ki is használhatnák, ha mondjuk az ÖBB telepített volna a bécsi erdőn át kanyargó Westbahn e szakaszára ehhez szükséges kiegészítő berendezéseket. Azonban a sógorok inkább a Wienerwaldtunnelben bíznak... De nem is ez a lényeg. Az ICE T vonatok nem éppen a magas üzemkészségükről és üzembiztonságukról híreseket. Bécs és a Rajna-Ruhr-vidék között szóló, hét kocsis 411-esek közlekednek, amelyek kapacitásban is elég szűkösek. Gondoljunk csak arra, hogy a fénykorában Budapestről Dortmundba közlekedő Liszt Ferenc EC vagy tucatnyi kocsiból állt...
Így hát a DB AG és az ÖBB úgy döntöttek, hogy decembertől egyes vonatokat nem ICE-szerelvényekből állítanak ki, hanem a sógorék naiv próbálkozása, a RailJet bizonyíthat ezen a viszonylaton. Persze nem teljes körűen, a hírek csak bizonyos járatokról szólnak. Hogy hány vonatpár és pontosan melyik viseli majd az „ICE” helyett az „RJ” jelölést a nevében, azt még – egyelőre – nem tudni. Az viszont biztos, hogy menetrendszerinti forgalomban ez a viszonylat merészkedik legbentebb Németországban.
Az érkező ICE 2-es szerelvény Münchenből Brémába (hátsó része pedig csak Hannoverig) közlekedik, mint ICE 584-es; a távolódó ICE T szerelvény pedig ICE 229-es számmal Frankfurt am Maintól Wien Westbahnhofig közlekedik. Vajon a 2011-2012-es menetrendben Taurus-vontatta ingavonat jár majd helyette?
(fotók: a szerző)
(fotók: a szerző)
Korábban, azaz a mostani menetrendi időszakban e cím birtokosa a Budapestről Frankfurt am Mainba heti kétszer közlekedő RJ 66-os volt. Különösen azért érdekes mindez, mert párja RJ 1263 számon szombat hajnalonként (egészen pontosan 04:45-kor) még távolabbról, Wiesbaden főpályaudvaráról indul Budapestre. Vasárnaponként egyébként egészen „későn”, 05:23-kor indul az RJ 63-as Frankfurt am Main főpályaudvaráról a Keleti pályaudvarra.
Halász Péter