Megújul az FMK-007-es mérőkocsi és öt évre szóló pályaműködtetési szerződést kötött az állam a MÁV Zrt-vel. Utóbbi kontraktus a vasúttársaság közlése szerint tervezhetőbbé teszi a cég finanszírozását.
Augusztus 31-én mutatták be az érdeklődőknek a MÁV modernizált pályás mérőkocsiját. Az FMK-007-es (pályaszáma: 61 55 99-91 001-0) mérőkocsi 2002-ben állt szolgálatba. A kilenc éves jármű mérési rendszerei mára meglehetősen elavultak, így szükségessé vált a modernizáció. A mostani fejlesztésnek köszönhetően alacsony, akár 2 km/h-s sebesség mellett is képes adatokat gyűjteni lézeres és az optikai mérőrendszer. Emellett a jármű alkalmas a pályák valós állapotának megfelelő, torzításmentes mérésekre: a vágánygeometriai és a járműdiagnosztikai rendszer integrációja révén a két, már meglévő gyűjtési metódust együttesen alkalmazva a valós állapotról kapunk mérőszámokat. A többféle adat együttes megjelenítése komplexebb eredményt biztosít a pálya állapotáról – írja közleményében a MÁV Zrt.
Az FMK-007-es új mérési rendszert kapott
A mérőkocsi egyébként teljes egészében megfelel a nemzetközi előírásoknak: a 26,4 méter hosszú jármű 160 km/h sebességgel is közlekedhet Európa normál nyomtávolságú vonalain. A jármű önálló mozgásra nem képes, továbbítására a 017-es NoHAB-mozdonyt alakították át még a 2000-es évek elején. A mozdony akkor a gőzfűtő kazán helyett villamos fűtési generátort kapott, ami képes energiával ellátni a hat fővel kiszolgált mérőkocsit; emellett pedig megemelték a sebességét is, így százhúszas tempóra is alkalmassá vált a hattengelyes mozdony.
A 2002-ben szolgálatba állított mérőkocsit a sajtóbemutatón a Nyugati pályaudvaron
(fotók: MÁV Zrt.)
(fotók: MÁV Zrt.)
Ugyancsak a pályavasúthoz kapcsolódó hír, hogy öt évre szóló pályaműködtetési szerződést kötött a MÁV Zrt. és a magyar állam. A megkötött szerződésben az állam a MÁV Zrt-t bízza meg a nyílt hozzáférésű vasúti pályahálózat működtetésével a meghatározott vasútvonalakon. Az állam e feladat ellátásának fejében a vasúttársaság bevételekkel nem fedezett, indokolt költségeit megtéríti, vagy ennek hiányában jogszabály alapján kezességet vállal az e költségeket fedező hitel felvételére. A múlt héten megjelent kormányhatározatban foglaltak szerint a MÁV Zrt. idén e célból 35 milliárd forint értékű kötvényt bocsáthat ki – írja közleményében a MÁV Zrt.
A pályaműködtetési szerződés évek óta esedékes megkötésével a MÁV történetében első alkalommal számolhat hosszabb távra szóló állami vállalásokkal. A dokumentum létrejöttével a kormányzat hazai és uniós jogszabályi kötelezettségeket teljesít – fogalmaz a MÁV Zrt. a kiadott közleményben.
A pályaműködtetési szerződés évek óta esedékes megkötésével a MÁV történetében első alkalommal számolhat hosszabb távra szóló állami vállalásokkal. A dokumentum létrejöttével a kormányzat hazai és uniós jogszabályi kötelezettségeket teljesít – fogalmaz a MÁV Zrt. a kiadott közleményben.
Halász Péter