2011. 09. 30.

Elektronikus bérlet Berlinben

Szeptember 1-jén kezdődött egy új pilotprojekt Berlinben. Az elektronikus bérletrendszert egyelőre csak néhány kiválasztott utas tesztelheti, de ha sikeres a rendszer, széles körben átállnak a papír alapú bérletről az elektronikus kártyára a VBB-nél.

A jövő év tavaszán ér véget a szeptember 1-jével kezdődött kísérleti időszak, amelynek keretében a kiválasztott utasok papír alapú bérlet helyett egy bankkártya méretű kártyát kaptak a VBB-től. A Berlin ABC, Potsdam ABC, Brandenburg ABC és Frankfurt an der Oder ABC tarifaterületeken.
Az új, kártyás bérlet fő előnye, hogy más személyek nem élhetnek vissza vele – adta hírül a VBB. A kártya elvesztése esetén letiltható (és díjfizetés ellenében újat állítanak ki az utasnak), s ezt az első buszra szálláskor jelzi is a rendszer az aktuális használónak. Az első ajtós felszállási rendben működő járatokon ugyanis nem a buszvezetőnek kell felmutatni az újfajta bérletet, hanem az első ajtó mellett elhelyezett leolvasó elé kell tartani, amely látható és hallható jelzéssel adja tudtára az érintettnek: érvényes vagy sem a bérlete?
A járművekre telepített leolvasó mellett a jegyellenőrök kézi számítógéppel ellenőrizhetik a bérletek érvényességét.
A buszokon nem a sofőrnek, hanem a leolvasó berendezésnek kell megmutatni az újfajta bérletet. A képen a potsdami Havelbus flottájába tartozó csuklós MAN SG242-es éppen a potsdami főpályaudvar előtt várja utasait
(a szerző felvétele)

Az elektronikus bérletet jelenleg a következő társaságok pénztáraiban lehet megvásárolni: Berliner Verkehrsbetriebe AöR (BVG), S-Bahn Berlin GmbH, Verkehrsbetrieb Potsdam GmbH (ViP), Verkehrsbetriebe Brandenburg an der Havel GmbH (VBBr), Stadtverkehrsgesellschaft mbH Frankfurt/Oder (SVF), Havelbus Verkehrsgesellschaft mbH (HVG), Oberhavel Verkehrsgesellschaft mbH (OVG).
A hírek szerint a jövő évre éves bérletet választó utasok szintén a VBB területén található és a projektben részt vevő Brandenburg városában már véglegesen elektronikus kártyát kapnak az utazási jogosultságuk igazolására. A helyi közlekedési szolgáltató azt várja a lépéstől, hogy jelentős mértékben csökken a papírfelhasználásuk (hiszen a jegyeket speciális, drága papírra nyomják) és az elektronikus kártyát jóval több alkalommal lehet használni, újratölteni, mint egy hagyományos bérletet.
Itt jegyezzük meg, hogy számos közlekedési szolgáltató összefogásával a nyáron indult el a másik elektronikus jegyrendszer a szóban forgó területeken. Az évek óta tartó pilotprojekt kereteiben már megismerkedhettek az utasok a „Touch&Travel” olvasópontokkal. A nyár óta e rendszer és a mobiltelefonok segítségével az arra alkalmas készülékekkel elektronikus jegyet válthatunk a közlekedési szolgáltatók járataira. A rendszerrel hamarosan a RegionalBahn Blog olvasóit is megismertetjük.

Halász Péter