Egy éves volt az elmúlt éjszaka az éjszakai metróüzem Bécsben. Az osztrák fővárosban 2010. szeptember 2-án este nem álltak le a metrók, hanem egész éjszaka szállították az utasokat. Sőt, azóta is ezt teszik minden péntekről szombatra és szombatról vasárnapra virradó éjjel. Több, mint ötmillióan szálltak már metróra éjszakánként.
Kezdetben nem volt éppen sikersztori, legalábbis sem a várost irányító pártok, sem a Wiener Linien nem támogatta az éjszakai metróüzemet. Arra hivatkoztak, hogy jelentős költségtöbblettel jár és a már ismert és bevált éjszakai buszhálózat jelentős mértékű átszervezését eredményezné a metróhálózat éjszakai működtetése. Azonban egy népszavazás nyomán mégis úgy döntöttek: meghajolnak a választói akarat előtt és teljesítik a polgárok kérését. Ennek fényében 2010. szeptember 2-án este elindult az éjszakai metróforgalom Bécs városában.
Éjszaka nem közlekednek a jó öreg U sorozatú szerelvények, ezeken ugyanis bár kamera van, hosszában nem átjárhatók a vonatok. A felvétel 2008-ban, a foci EB idején készült Hütteldorfban, amikor hosszabbított üzemidőben, hajnali fél háromig jártak a metrószerelvények Bécsben
Huszonkét metrószerelvény járja a síneket egész éjszaka. A vonatok 15 percenként követik egymást. A bécsiek elégedettek a szolgáltatással: egy felmérés szerint a bécsi lakosok 45 százaléka egyértelműen támogatja az éjszakai járatokat, azok, akik pedig használják, egyöntetűen azt mondják: tökéletes a szolgáltatás.
Az éjszakai buszhálózat kapacitása legfeljebb napi 16 ezer utas, míg az éjszakai metróhálózat átlagosan napi 45 ezer utast szállít. Ráadásul biztonságosan, hiszen a rendre rendőrök és a Wiener Linien munkatársai ügyelnek, a vonatokon pedig térfigyelő rendszer működik.
A sikeres metróüzemnek azonban nem mindenhol örülnek. A taxitársaságok jelentős bevételkiesésről beszélnek, hiszen a partizók java része inkább metróval közlekedik, hiszen a bérletük érvényes rá, nem kell külön fizetni a szállításért.
A születésnap alkalmából a Wiener Linien és 38 szórakozóhely összefogásaként ingyenes menetjegyekkel lehetett használni az éjszakai járatokat 19 és reggel 6 óra között – ráadásul a szórakozóhelyekre is ingyenesen vagy kedvezményesen lehetett belépni a különleges menetjegy birtokában.
A témával az ORF körzeti híradója, a Wien Heute is foglalkozott, a tudósítás ide kattintva látható.
A témával az ORF körzeti híradója, a Wien Heute is foglalkozott, a tudósítás ide kattintva látható.
Halász Péter