Egyszerűbb ügymenetet és kevesebb igazgatósági és felügyelőbizottsági tagot szeretne a DB AG. Ennek érdekében felmerült, hogy a nagyobb leánycégeket részvénytársaságból korlátozott felelősségű társasággá alakítsák át. Nem mindenki örül a tervnek, főleg nem a közlekedési miniszter.
Az egyszerűbb ügymenet és a jóval kisebb cégvezetés reményében döntött úgy a DB AG, hogy a leányvállalatait, például a DB Fernverkehr AG-t vagy a DB Regio AG-t átalakítaná és ezentúl korlátozott felelősségű társaságként, DB Fernverkehr GmbH vagy DB Regio GmbH néven működtetné. A cégforma megváltozása a cégvezetés karcsúsítását is jelentené, hiszen csak egy ügyvezető kell a cégek élére, nem kell igazgatótanács és felügyelőbizottság, mint a részvénytársaság esetében.
A korlátolt felelősségű társaságoknál egyszerűbb a névváltás is. Igaz, a DB teherfuvarozó leánya, az egykori DB Cargo már számos néven működött részvénytársaságként is. A képen látható 152-es éppen Kassel-Wilhelmshöhén robog át konténervonatával, oldalán pedig a már nem használt „Railion DB Logistics” felirattal. A céget – legalábbis e sorok megíráskor – DB Schenker néven kell keresni
Mindez azonban már az első adandó alkalommal megbukott. A DB AG felett a tulajdonosi jogokat gyakorló szövetségi közlekedési miniszter jelezte: a „káeftésítés” ellentétes a szövetségi vasúti törvénnyel, így azt nem áll módjában engedélyezni.
Kevesebb cégvezetővel járt volna a DB AG terve. Azonban nem csak a takarékoskodás, hanem a külső „behatások” ellen is védte volna magát a cég az igazgatótanács és felügyelőbizottság híján
(a szerző felvételei)
(a szerző felvételei)
A háttérben azonban nem csak a vízfej apasztása áll a jól értesültek szerint. A DB AG-nál így próbálják megkerülni a különböző akadályokat, hiszen a cégvezetésbe nem kerülhetnek be „felülről” kellemetlen emberek, akik kellemetlen kérdésekkel akadályozhatnának üzleti lépéseket, hiszen nem lenne helyük az igazgatótanácsokban és felügyelőbizottságokban.
Halász Péter