2011. 09. 20.

A Dacia hattyúdala

Látszólag nem tartogat jelentős változásokat a jövő évi menetrend, amelynek kiszivárgott már a tervezete. Azonban Bécs és Budapest között az utasok nem jártak jól, mert este egy fontos csatlakozást elvesznek tőlük. Igaz, nyertek egy másik, megbízhatóbb vonatot.


December közepén vége lesz a MÁV-START és a CFR közös sorsjátékának. A játék lényege nem volt más, mint hogy mennyit is késik a Dacia és eléri-e a bécsi csatlakozásokat. Természetesen a válasz legtöbbször a „nem” lett, hiszen a 20 és 60 perc közötti késések közül random válogató vonat csak nagy ritkán indult el időben, azaz pontban reggel 6-kor a Keleti pályaudvarról.
Az új, decemberben életbe lépő menetrendtől kezdve ez a helyzet változik. A bécsi csatlakozásokat elérhetjük majd a Westbahnhofon és Zürich felé immáron át sem kell szállni: 06:05-kor új vonat indul Budapestről Zürichbe. A száma RJ 162 lesz. A neve a menetrendkönyvben csak annyi: „RAILJET”, de az értő szemek a vonatszámból kiolvashatják: ez bizony a legendás Transalpin nagysebességű ingavonattá lefokozott utódja lesz.
Decembertől nem Bécsben végez, hanem jön tovább Budapestre a zürichi Railjet(fotó: Magyarics Zoltán)

A lépés következtében a Dacia nemzetközi gyorsvonat korábbra kerül, menetrend szerint 05:10-kor indul majd a Keletiből Bécsbe, de csak 2012. január 11-ig és 2012. június 16.–2012. október 1. között.
Ellenkező irányban már nem ilyen szép a helyzet: az utolsó Bécsből induló vonat nem sokkal este nyolc előtt hagyta el hagyományosan a Westbahnhofot. Ez azonban most változik: az utolsó budapesti járat a 18:50-kor induló, Zürich–Budapest-Keleti viszonylatú RJ 165-ös lesz. A megszokott, este nyolc előtti indulást csak csak 2012. január 11-ig és 2012. június 16.–2012. október 1. között élvezhetjük. Így a Münchenből Budapestre utazó utasok kaptak egy jókora pofont, hiszen az RJ 69-eshez Bécsben csatlakozó vonatot megszüntették, pontosabban idényjellegűvé tették.
Tudjuk, hogy drága a MÁV-START-nak a Railjet-vonatok bérlése (mert bizony adóforintokból bérli az ÖBB-től a magyar vasút a szerelvényeket), de talán megérte volna az utolsó Bécs–Budapest vonatot egész évben a megszokott, 19:50-es időpontban otthagyni. A képen a Münchenből még Budapestre járó RJ 69-es várja az indulást a Westbahnhofon. Ma és a jövőben is ez a vonat csak Bécsig jár, de csak január 11-ig van budapesti csatlakozása...
(fotó: Halász Péter)

Vége a hosszú bécsi napoknak, 18:50-kor jön az utolsó vonat Budapestre
(fotó: Magyarics Zoltán)

Aki január 12. és június 15. között vagy október 1. után akar a késő vonattal Münchenből Budapestre utazni, az így járt, oldja meg, ahogy akarja az utazását, a MÁV-START-ot nem érdekli. Aki pedig tovább akar utazni, mondjuk Belgrádba és Bukarestbe, az induljon sokkal korábban, mert a Beograd már 22:30-kor indul és évközben a bukaresti éjszakai vonat Muntenia néven szintén ekkor hagyja el a Keletit. Ez az egy óra csúsztatás azonban sokak számára jó eséllyel használhatatlanná teszi ezt a vasúti kapcsolatot és más közlekedési alternatívát keres.
A látvány, ami a MÁV-START-nak és a CFR-nek köszönhető: a Dacia mellett halad az elvileg csatlakozásként jelzett Bécs–Zürich Railjet a Westbahnhof közelében, Wien Penzingnél. Esélytelen az átszállás
(fotó: Magyarics Zoltán)

Az pedig teljességgel érthetetlen, hogy miért jó a MÁV-START-nak, ha már este hétkor eljön az utolsó vonat Bécsből? Merthogy „természetesen” Euregio-vonattal sem érjük el a ma még a Dacia mögött Győrből Budapestre induló személyvonatot.
Az esti utolsó vonatra bőven elég lenne egy salzburgi „kirohanós” rövidke szerelvényét beforgatni a Dacia közlekedési idején kívül. Még igény is lenne rá, persze ahhoz a vasútnak szolgáltatóként és nem állami mamutvállalatként kellene hozzáállnia a kérdéshez...
(fotó: Halász Péter)

A menetrendtervezetet „természetesen” nem találhatjuk meg a MÁV-START oldalán, ehelyett a dijszabas.uw.hu oldalon kell keresni.

Halász Péter