A decemberben esedékes menetrendváltással ismét lezárul egy korszak. A hírek szerint ugyanis a Deutsche Bahn kivonul az országból, az egyetlen, ma még német kocsikkal közlekedő vonatot a MÁV-START állítja ki december 11-étől. Viszlát komfort, viszlát kulturált utazás!
Vészesen közeledik a decemberi menetrendváltás időpontja. Az új menetrend mindig tartogat érdekes meglepetéseket. Így lesz ez idén is, ez bizonyos. Az egyik érdekes változás minden évben a vasúti szerelvények összeállításának kérdése. Egzotikus kocsik jönnek-mennek, s a vasútbarátoknak így bőven akad beszéd- és fotótémája.
Az idei menetrendváltással a Deutsche Bahn AG úgy döntött: kivonul Magyarországról. A német társaság kifejezetten rosszul áll személykocsi-fronton (gondoljunk csak arra, hogy nemrégiben a svájciaktól vettek használt járműveket), így az EC 174 és EC 175 számú vonatokban közlekedő két szerelvénnyi járművét más helyszíneken is bevetheti. A hírek szerint december 11-étől a MÁV-START Zrt. állítja ki ezt a vonatot is. Igaz, a magyar cégnek már van némi köze a járathoz, hiszen az étkezőkocsit a 2008-2009-es menetrend életbe lépésétől az Utasellátó üzemelteti.
Az utolsó „tiszta” év: 2008 decemberétől a DB étkezőkocsiját a MÁV-START járműve váltotta. Képünk 2008 szeptemberében készült az indulásra kész EC 174-esről
Kontraszt. A V43-as ugyan csak a fekvemaradt Gorilla helyett ugrott be 2009. június 30-án, de szerelvény változatlanul START-os járművekből áll minden nap. A képen az EC 170-es
Az EC 174-es is indulásra kész, bő egy hónappal korábban. A szlovák mozdony mögött a német kocsik sorakoznak
Mindez persze komoly komfortbeli csökkenést jelent. A MÁV-START járművein uralkodó állapotokat nem kell senkinek sem bemutatni. Igaz, a cég berlini járatában, az EC 170 és EC 171 számú vonatokban közlekedő járművek legalább esztétikailag megfelelő állapotban vannak. Ami viszont szégyenteljes, az a szolgáltatás színvonala. A DB-nél még a másodosztályon is „jár” az utasnak a konnektor, s az információs helyiség is – utóbbi az EC 174/175 páros esetében a vonat egyetlen fülkés kocsijában volt eddig.
Igen, jól látják: az ablak mellett két konnektor! Vajon ilyet mikor keressünk a MÁV-START Nyugat-Európa felé közlekedő első osztályú kocsijaiban? A kép egy, az 1980-as években épült Avmz111.5 sorozatú kocsit mutat
A termes „bolhás” belülről. a másodosztály csak az ülések méretében és számában különbözik ettől a DB esetében
Ezek a MÁV-START-nál nincsenek. Azért az meglehetősen furcsa, hogy amíg Európában lassan mindenhol lehetőséget biztosít a vasút legalább az első osztályon – de általában mindkét kocsiosztályon – a laptopok, telefonok töltésére, addig a MÁV-nál a néhány IC-kocsit leszámítva ez merész álom. Gondoljuk csak meg: a szlovák vasúttársaság az emeletes, regionális forgalomban közlekedő szerelvényeken is biztosít ilyen lehetőséget! Idehaza pedig ködös álmokat szövögetnek a „nagy emberek” a hazai vasúti kocsigyártás beindításáról – de az, hogy a meglévő járműpark szolgáltatásait kicsit közelebb kellene vinni Európához, az meg sem fordult a fejükben.
Jó eséllyel sok CAF-kocsinak lesz dolga Németországban. A képeken egy termes, CAF gyártású, másodosztályú kocsi belseje. A szolgáltatási színvonal megmaradt a beszerzés idején, az 1990-es évek első felében dívó szinten
„Igényes” apró részletek a MÁV-START kocsijában. Valamikor dohányzó szakasz volt, most már nem az. A burkolólemezen persze ott vannak a lyukak, amik a hamutartók csavarjait fogadták be valamikor. Vagy esetleg egy asztalka volt ott, amit hiába keresünk?
A kakukktojás: a GOSA gyártotta vagonok kifejezetten kényelmesek. Nem véletlenül nem találkozunk velük a berlini vonatokban. Igaz, ennek más oka is van: a járművek műszaki kialakítása miatt nem közlekedhetnek a nagysebességű pályán Berlin és Hamburg között, valamint a Berlin alatt átvezető alagútban sem
Tehát a lényeg: december 10-én reggel elmegy az utolsó, európai szolgáltatásokat nyújtó vonat Budapestről. A MÁV-START szerelvényének csak egy előnye van: talán több másodosztályú, fülkés kocsi közlekedik majd, mint a német vonatban…
Szokhatják a németek a magyar kocsikat. A 101 143-6-os 2008 szeptemberében Berlin-Südkreuzra érkezett az EC 170-essel
(a szerző felvételei)
(a szerző felvételei)
Halász Péter