2011. 08. 12.

Uzsgyit vesznek a szerbek

Nem csak a szlovákok, hanem déli szomszédaink, a szerbek is új vasúti járművet vesznek. A Železnice Srbije (ŽS) a Metrowagonmashtól vásárol tizenkét új motorvonatot. A járművek a mi 6341-es motorvonataink leszármazottai.

Ismerős formák, de mégis idegen… Nos, igen, az orosz járműgyártó, a Metrowagonmash új „arccal” árulja a nálunk Uzsgyi néven ismert motorvonatokat. Déli szomszédunk, Szerbia államvasútja tizenkét motorvonatot vásárol a jövőben.
Az új motorvonatot tehát a magyar olvasónak aligha kellene részletesen bemutatni. Az utastérbe a magyar kivitelnél kényelmesebb ülések kerültek, a jármű kívül pedig formásabb orrával hívja fel magára a figyelmet. A jármű engedélyezett legnagyobb sebessége 120 km/h, a klímaberendezéssel ellátott utastérben 120 ülőhelyet alakítottak ki. Ugyancsak eltérés a MÁV-os kivitelhez képest a hangos és vizuális utastájékoztatás gyári beszerelése is. A korszerű járművek tervezett üzemideje 35 év lesz – áll a szerb vasút közleményében.
Az új szerelvények Niš környékén állhatnak forgalomba és a jobbára Sinobuszokkal kiszolgált vajdasági vonalakon is felbukkannak majd – ígéri a ŽS.
Az új szerb motorvonatok utastere

A motorvonatok beszerezésére egyébként nemzetközi pályázatot írt ki nemrégen a ŽS. A pályázók között az oroszok mellett a horvát Gredelj, a szlovák ŽOS Vrutky vagy éppen a spanyol CAF is ott volt.
Az EUROFIMA a tizenkét motorvonat beszerzéséhez 43 millió svájci franknyi hitelt nyújt a ŽS-nek. Ez napjainkban 10,75 milliárd forint körüli összeget jelent. Egy szerelvény 3,4 millió frankba kerül (ez 850 millió forintnak felel meg), a tartalék alkatrészek és egyéb felszerelések két és fél millió frankot (625 millió forintot) kóstálnak.
A „Putyin-tégla” a múlté, az Uzsgyi új arcot kapott

A szerbek nem csak motorvonatot szereznek be. Bár a ŽS-nek nem tucatnyi, hanem mintegy negyven motorvonatra lenne szüksége, az oroszokkal együttműködve újítanák fel a vasúti pályákat és a kapcsolódó berendezéseket is. A pályarekonstrukcióba az EBRD is beszállna egy százmillió eurós (mintegy 27,5 milliárd forintos) hitellel. A szerbek emellett 85 millió eurót (23,37 milliárd forintot) fordíthatnak az EBRD hiteléből több áramrendszerű mozdonyok beszerzésére a jövőben.


Köszönjük Fritz Valentin segítségét!
Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.