2011. 08. 22.

Nagy mozdonyokat ad el a DB?

A német vasút új, járművekkel kapcsolatos álláspontja keltette fel a magánvasutak figyelmét a minap. Eddig a nagy mozdonyok, vonali mozdonyok belföldi eladása néhány kivételtől eltekintve tabu volt. Most ez az álláspont változhat: a lángvágó helyett új vevő várhat a mozdonyokra.

A hírek szerint még ebben az évben elindulhat a feleslegessé vált nagy mozdonyok eladása a DB-nél. A DB Fahrzeuginstandhaltung nevű leánycég eddig belföldön csak üzemi járműveket, kocsikat és kis mozdonyokat (például a V60-as család tagjait) értékesíthette. A nagy mozdonyok országon belüli eladása néhány kivételtől eltekintve tabu volt. A kivételeket a DB leányvállalatai képezik. Például a német vasút a Lokomotionnak adott el két 139-es sorozatú villanymozdonyt ennek keretében. Minden más belföldi vontatójármű-eladás tabu volt, inkább szétvágták az öreg mozdonyokat, semmint a konkurencia használhassa őket tovább.
Ez a nézet most úgy látszik, megváltozott. Az értékesítéssel foglalkozó leányvállalat a jövőben tehervonati villamosmozdonyokat (139, 140, 151, 155 sorozat) vagy éppen nagy dízeleket (217, 225, 232 sorozatok) is áruba bocsát.
Egy 155-ös sorozatú „Stasicontanier” várja a szabad jelzést Königs Wusterhausenben. Leállított társait ezentúl nem feltétlenül vágják szét, hanem érdeklődő (és pénzes) vevők tulajdonába kerülhet
(fotó: Halász Péter)

A külföldi járműértékesítés azonban nem állt távol a Deutsche Bahntól eddig sem. Gondoljunk csak a különféle – jobbára kelet-európai – államban üzemelő, korábbi német gépekre. Igaz, a vásárlók jobbára itt is DB-leánycégek voltak, de a határaikon kívül már nem voltak olyan szigorúak a germánok. Idehaza is találunk német mozdonyokat. Üzemeltetőjük a győri Logistic Center Hungária és jobbára az Audi-gyár kiszolgálása a feladatuk.
A győri LCH egyik volt 212-ese Nagyszentjános határában. A mozdony most a 0469 002-3 pályaszámot viseli
(fotó: Szendrei Tamás)
Leállított mozdonyból egyébként nincs hiány. Számtalan rendezőpályaudvar vágányain várják sorsukat a tehervonati forgalomban használható szerelvények. Egyik legismertebb „gyűjtőhelyük” az észak-németországi Saßnitz-Mukran rendezőpályaudvara, ahol számtalan dízel- és villanymozdony várja sorsát.
Leállított Ludmillák Mukran rendezőjében. A lángvágó helyett új kilométerek várnak a mozdonyokra?
(forrás: Panoramio)

Halász Péter