Méltán tarthatják az Re 4/4 II-es avagy újabb keletű nevükön a 420-as sorozatot a svájci vasút igáslovainak. Tehervonattól az EuroCity-járatokig mindent elhúzatnak velük. Az SBB pedig számít a lassan öregedő gépekre és felújítja őket.
Ha valaki jellegzetesen svájci mozdonyt akar mutatni, akkor a listában biztosan ott lesz az SBB Re 4/4 II-ese. A manapság 420-as sorozatszámon futó mozdonyok azonban már „benne vannak a korban”: prototípusuk 1964-es, a sorozat 1967 és 1985 között épült, tehát nagyjából egyidősek a magyar V43-asokkal. Persze, e gépeket nem a magyar vasutak szintjén tartották karban, így az első jelentősebb felújításukra mostanáig kellett várni.
A zürichi S-Bahn-hálózatán ingázók száma igen nagy. A csúcsidőszakban tapasztalható zsúfoltságot az SBB mentesítő vonatokkal kívánja megoldani. A kocsik emeletesek lesznek, a vonatokat pedig felújított Re 4/4 II-esek húzzák majd. Az helvét államvasút a minap mutatta be az első, felújított példányt.
A felújítási munkákat az SBB bellinzonai műhelyében végzik
Az Re 460-asokéra hajazó színterv szerint festett, tűzpiros mozdonyokat további húsz évig használhatja majd az SBB a felújításnak köszönhetően. Az elektromos berendezések újrakábelezése és a hajtás elemeinek felújítása mellett megújult a vezetőasztal; korszerűsítették a sebességmérő rendszert és új, digitális adatrögzítési lehetőséget alakítottak ki. Az újrafestett gépek új, LED-es fényszórókat kapnak és az utastájékoztató rendszer vezérlésére is felkészítették őket. Mi több, a zürichi S-Bahn ingaszerelvényeinek távvezérlésére is lehetőség lesz majd.
Az elsőnek elkészült mozdony az SBB 420 230-5 számú gépe
Az emeletes szerelvényeket egyébként klímaberendezésekkel is ellátják a jövőben és e járművek is megújulhatnak. Az emeletes kocsik mellé pedig új, alacsonypadlós személykocsik is érkeznek majd a zürichi gyorsvasútra.
A felújítási munkákat az SBB bellinzonai műhelyében végzik majd és 2016-ig évente hat, összesen tehát harminc mozdonyt korszerűsítenek.
A járműbeszerzésre és felújításra 624 millió frankot költ az SBB, ez e sorok megjelenésekor mintegy 152,9 milliárd forintot jelent. Az utasok 2011 végétől élvezhetik az új vonatok szolgáltatásait, ekkortól kezdi folyamatosan szolgálatba állítani az SBB a tizenhárom szerelvényt, amely a mentesítő vonatok forgalmához szükséges.
A színterv az Re 460-asokéra hajaz, de kifejezetten jól áll az öreg, ám formás gépeknek
(fotók: SBB CFF FFS)
(fotók: SBB CFF FFS)
Halász Péter