Elkészült és ezer utas tesztelte a Svájci Szövetségi Vasút, az SBB új, távolsági motorvonatának utasterét bemutató makett. Az 1:1 méretarányú bemutató eszközben az első- és a másodosztály, valamint a bisztrórész berendezését is megismerhetik az érdeklődők. Az SBB és a gyártó Bombardier pedig figyelembe vette és veszi a megkérdezett utasok véleményét a belső kialakítás során.
Lassan kezdődik az SBB új, távolsági forgalomra készülő emeletes motorvonatának sorozatgyártása. A Bombardier által épített vonatok belső berendezése azonban kényes kérdés, hiszen az SBB igazodni akar az utasok elvárásaihoz. Ezért a függő kérdések tisztázására építettek egy 1:1 méretarányú makettet, amelyen be tudják mutatni az utastér majdani kialakítását. Mi több, egyszerűen tudnak változtatni a „terveken” a makett esetében és tesztelhetik, hogy az új ideák fényében hogyan fest a kocsibelső.
A makett kívülről
(fotó: Sandro Hartmeier / bahnonline.ch)
(fotó: Sandro Hartmeier / bahnonline.ch)
Az év eleje óta mintegy ezren láthatták már az új makettet. Az SBB kíváncsi volt a látogatók véleményére, s ezek alapján formálták a majdani motorvonatok utasterét. Jeannine Pilloud, az SBB Személyszállítási Üzletágnak vezetője azt mondta: mindenkinek a véleményét figyelembe vették és az utasokkal közösen alakították ki az SBB új zászlóshajójának is tekintett motorvonat belsejét.
Az emeleti első osztályú szakaszban 2+1-es ülésosztás lesz majd
Az év első felében eddig mindegy ezer látogatót kérdeztek meg, s 2011 második felében alakítják ki az ő véleményük alapján a végleges utasteret. Pilloud asszony azt is kifejtette: korábban nem építettek ilyen maketteket, csak a tervezőasztalon készült el a kocsik belső tere.
Az SBB első alkalommal készíttetett makettet egy leendő vasúti szerelvény belsejéről. A képen a gyerekek birodalma
Az utazóközönség igényeinek megfelelő belső térben minden kocsiosztályon és minden ülés mellett lesznek a laptopok és egyéb „kütyük” áramellátását biztosító konnektorok – ellentétben Magyarországgal, ahol még a belföldi IC-kben és a nemzetközi forgalomban közlekedő első osztályú sem akad megfelelő csatlakozó. Az ülőhelyfoglaltságot minden ülésnél elektronikus kijelzőkön át tudatják. A kocsik szigetelése pedig olyan lesz, hogy az alagutakban, nagy sebességnél sem dugul be az utasok füle. E sorok szerzője is tapasztalta, hogy a szomszédos Németország nagysebességű vonalain a régebbi járműveknél bizony ez meglehetősen kellemetlen „mellékhatásként” jelentkezett.
Konnektor minden kocsiosztályon jár majd az utasnak – ez a MÁV-csoport kivételével szinte az összes, magát európainak valló vasút új járművénél így van
Az új vonatokból egyelőre 59-et rendelt az SBB s összesen 1,9 milliárd frankot (hozzávetőlegesen 456 milliárd forintot) fordít a beszerzésre. A vonatok 2014-től állnak forgalomba és a tervek szerint az ICN és az IC-2000 szerelvényeket egészítik ki a St. Gallen–Zürich–Bern–Genf és a Romanshorn–Zürich–Bern–Brig viszonylatokon.
Ilyen lesz az étkezőrész. Tiszta, átlátható kialakítás jellemzi az új vonatot is – éppúgy, mint az SBB valamennyi járművét
(a másképpen nem jelölt képek az SBB sajtófotói)
(a másképpen nem jelölt képek az SBB sajtófotói)
Itt jegyezzük meg, hogy hasonló makettek építésében a németek előbbre járnak. Az azóta már megszűnt InterRegio-hálózat kocsijainak belső elrendezését is hasonló módon alakították ki és mutatták be, de ugyanez igaz az ICE 1, ICE 2 és ICE 3-as, valamint ICE-T motorvonatokra is.
Halász Péter