Szeptember 1-jétől tilos lesz az alkoholtartalmú italok fogyasztása a hamburgi tömegközlekedési eszközökön és azok megállóiban. A szabályozás nem egyedi Németországban és egyre több helyen gondolkodnak a hasonló rendelkezések bevezetésén.
Vége a sörszagú utastérnek és talán békésebbek is lesznek az utasok – remélik a Hamburger Verkehrsverbund (HVV) illetékesei a szeptember 1-jén életbe lépő szabályoktól, amelyek értelmében nem szabad alkoholtartalmú italokat fogyasztani a tömegközlekedési eszközökön és azok megállóiban. A HVV szeptemberben még csak figyelmezteti a szabályszegőket, október 1-től azonban 40 eurós bírságra számíthatnak.
Hétfőn készült ez a felvétel. Ha csütörtökön is így tenne az alkalmi „modell”, akkor figyelmeztetésben részesülne, de október 1. után negyven euróval könnyítené a HVV a pénztárcáját
(fotó: WDR)
(fotó: WDR)
Az újabb intézkedés – korábban az alsó-szászországi Metronom nevű magánvasúti cég vezetett be hasonló intézkedéseket – országszerte felkeltette a közfigyelmet, hiszen az első, átfogó, nem csak egy cég járatait érintő döntésről van szó. Azonban nem egyöntetűek a vélemények. A szkeptikusok azt mondják, hogy attól, hogy a sör nem ömölhet ki a járművön, a korábban már fogyasztó egyének felszállhatnak, és ugyanúgy törhetnek-zúzhatnak és erőszakoskodhatnak, mint eddig. Sőt, sok esetben nem az italozókkal van baj, hiszen „szeszelés” nélkül is lehet randalírozni.
Berlinben is felmerült egy ilyen szabály életbe léptetése, de a BVG a szkeptikusok közé tartozik. Klaus Wazlak, a cég szóvivője a WDR-nek azt mondta: „Nem beszélünk az alkoholtilalom bevezetéséről. Szerintünk egy üveg sör a berlini életstílushoz tartozik” – mondta a szóvivő. Hozzátette azt is, hogy a rendőrség és a biztonsági szolgálat sem lenne képes a totális ellenőrzésre.
Berlinben is felmerült egy ilyen szabály életbe léptetése, de a BVG a szkeptikusok közé tartozik. Klaus Wazlak, a cég szóvivője a WDR-nek azt mondta: „Nem beszélünk az alkoholtilalom bevezetéséről. Szerintünk egy üveg sör a berlini életstílushoz tartozik” – mondta a szóvivő. Hozzátette azt is, hogy a rendőrség és a biztonsági szolgálat sem lenne képes a totális ellenőrzésre.
A BVG-nél nem gondolkodnak az alkoholfogyasztási tilalom bevezetésén. Szerintünk a berlini „életérzéshez” tartozik egy üveg sör
A Rurh-vidéken, a helyi közlekedési szövetségnél (Verkehrsverbund Rhein-Ruhr, VRR) azt mondták: a harminchárom részes közlekedési társaság saját maga dönthet ilyen kérdésekben, nincs egységes szabályozás, de egyelőre nincs terítéken az alkoholfogyasztási tilalom bevezetése. A VRR szóvivője, Johannes Bachteler azt mondta: a nagyobb cégek, így a Rheinbahn vagy az esseni EVAG általában tiltják az étkezést és az italfogyasztást a járműveiken – függetlenül azok alkoholtartalmától.
A Rheinbahn járatain általában tiltják az étkezést és az italfogyasztást
A WDR megkereste a DB AG-t is. A Deutsche Bahn illetékese azt mondta: képtelenség lenne ellenőrizni a szabály betartását – már ha lenne ilyen szabály a cégnél. A cég ugyancsak utalt a szkeptikusok által megfogalmazottakra, miszerint a rongálások és az alkoholfogyasztás nincs feltétlenül kapcsolatban egymással.
A DB AG sem gondolkodik szesztilalomban – igaz, a fő problémájuk, hogy úgysem tudnák betartatni
(a szerző felvételei)
(a szerző felvételei)
Ausztriában nincs ilyesfajta tilalom – információink szerint Tirolban és Vorarlbergben próbálkoztak ilyesmivel a 2009-2010-es menetrend bevezetésétől. Az intézkedés 176 regionális személy- és sebesvonatot érintett, az első tapasztalatok pozitívak voltak. Arról, hogy ez a szabályozás életben van-e még, az ÖBB honlapján nem találtunk információt. Mindössze arról szereztünk tudomást, hogy az ÖBB üzleti váróiban csak 18 óra után kínálnak söröket és borokat.
Halász Péter