2011. 08. 04.

Épül a csarnok

Lassan, de biztosan halad a forgalmas berlini csomópont, az Ostkreuz (át)építése. A készül a Ringbahnnak otthont adó csarnok szerkezete, hamarosan indul az üvegezés. Teszik mindezt a forgalom fenntartása mellett.



Lassan három éve, hogy látványossá kezdett válni a forgalmas Berlini csomópont, a Stadtbahn és a Ringbahn találkozásánál lévő Ostkreuz egyébként 2005 óta tartó (át)építése. A zárójel szándékos, hiszen megújuló S-Bahn peronok mellett újak is épülnek, mégpedig a regionális vonatok kiszolgálására.
A jelenlegi leginkább látványos fázis a Ringbahn csarnokának építése. A belvárost körülfogó vasúti gyűrű vágányait tavalyelőtt áthelyezték a majdani regionális vasúti peronhoz. Az ideiglenes megoldás eredményeként lebonthatták a régi S-Bahn-peront és felhúzhatták az újat, amelyet a Südkreuzhoz hasonló, nagy fesztávolságú csarnok fed majd le. Érdekes az építés módja: az elkészült tartószerkezeteket észak felől betolják a meglévők elé, a megfelelő helyre. A csarnok szélessége is impozáns: a legnagyobb fesztávolsága 48 méter lesz.
Impozáns látványt nyújt már most is az Ostkreuz új Ringbahn-csarnoka. A körvasút vonatai az építkezés idején a majdani regionális vasúti peron mellett állnak meg

A 132 méter hosszú csarnok szerkezete lassan elkészül és indulhat az üvegezés. Közel félezer üveglapot raknak majd fel, a legnagyobbak négy méter magasak. Az utazóközönség várhatóan 2012 húsvétján veheti birtokba az új csarnokot.
Egy kép a régi Ringbahn-peronról. Csúcsidőben nem voltak ritkák az ilyesfajta tömegjelenetek

A munkák eddig jobbára a felső szinten, a Ringbahn peronjánál folytak. A „földszinti” forgalomkorlátozások is ezt segítették – eltekintve a különféle rendkívüli helyzetektől, amiből azért akadt bőven. Elégett kábelek, bomba hatástalanítása és még sorolhatnánk. Azonban az idei esztendő végén indul a lenti építkezés is.
Az alsó peronokon még megvannak a régi időket idéző felügyelői épületek. Az „Aufsicht” kuckóit is eltüntetik az építkezés során

Az alsó peronok esetében teljesen átalakítják a jelenlegi állomást. Most a belváros felé két peron mellől is indulnak vonatok: a D az S5, S7, S75 viszonylatoké, az E peron pedig az S3-asé. A jövőben a vonatok iránya lesz a peronok kiosztásánál a meghatározó: azonos irányba azonos peron mellől indulnak a vonatok, a viszonylatszámtól vagy éppen a kiindulási állomástól függetlenül.
A berliniek nem véletlenül illették fanyarul „Rostkreuz” névvel a csomópontot. A magyarul „rozsdás kereszt(eződés)” jelentésű kifejezés valóban találó volt a hatalmas forgalomtól megkopott komplexumra

A Ringbahnra északi irányban ráforduló vágányok hosszú évek óta használaton kívül vannak

Érdekes változás lesz még, hogy a 2009 óta a Ringbahnra terelt S9-es viszonylat vonatai (amelyek a schönefeldi repülőtérről érkeznek) várhatóan 2014-től visszakerülnek a Stadtbahnra, mert újjáépítik az akkor az építkezés miatt felszámolt összekötővágányt. Igaz, ezúttal már nem kap peront, ellentétben a korábbi évekkel, így az Ostkreuz megállót kihagyják a repülőtérről érkező gyorsvasúti szerelvények.
Még látszik a valamikori hídfő, amely az S9-es viszonylat vágányait tartotta. 2014-től ismét járnak itt vonatok, igaz, megállás nélkül haladnak tovább a belváros felé

A környéken összesen 111 jelzőt és 45 váltót telepítenek a szakemberek. Az új biztosítóberendezés élesztését jövőre március 30. és április 10. között végzik – hétvégente teljes, hétköznap részleges vágányzárak idején.
A csomópont teljes átépítése várhatóan 2016-ban ér véget. Ekkortól megállnak majd itt a regionális vonatok. „Lent” a Frankfurt an der Oder és Cottbus felé tartó szerelvények járnak, de hogy „fent” mi jár majd, azt egyelőre még nem tudni. A városi közlekedéssel is javul a kapcsolat. Hogy a korábban az állomás déli oldalán felhagyott villamosfordulót újjáépítik-e, még nem dőlt el. Az viszont biztos, hogy északon közelebb hozzák a kijárattól most még néhány utcára futó villamosokat.
Így fest majd a teljesen elkészült csomópont
(a képek forrása a Der Tagesspiegel)

Halász Péter