2011. 08. 31.

Állomásból választási ígéret

Szeptemberben választanak a berliniek. Nem csak a szenátust, hanem a kormányzó polgármestert is a polgárok választják.  Az utóbbi időben pedig kampánytéma lett a Zoologischer Garten pályaudvar: öt éve megszűnt a távolsági forgalom, a vonatok csak a viszonylag közeli főpályaudvaron állnak meg 2006 óta. A polgárok azonban visszakérik a távolsági vonatok megállását. Vajon sikerül nekik?


Bő öt esztendővel ezelőtt, a Hauptbahnhof 2006-os átadásakor szűnt meg Berlinben, a Zoologischer Garten állomáson a távolsági forgalom. Ez a megszűnés azonban nem a vonatok eltűnését jelenti, hanem azt, hogy a megállást húzta ki a DB AG a menetrendből. Akkor azzal indokolták a lépését, hogy a főpályaudvar közel van és felesleges ilyen sűrűn megállítani a távolsági vonatokat.
Berlin Zoologischer Garten állomás egy, a XX. század elejéről származó képeslapon
(forrás: Wikipedia)

Egy ICE 1-es szerelvény Berlin-Zoo állomáson 1993. július 31-én
(forrás: www.gerdboehmer-berlinereisenbahnarchiv.de)

A Zoologischer Garten szerepe azonban nem éppen átmenetinek tekinthető a német távolsági forgalomban. Az 1882-ben megnyitott állomás a II. Világháború után vált Nyugat-Berlin főpályaudvarává. Az állomás körül alakult ki Nyugat-Berlin központja: közel van a híres Kurfürstendamm nevű bevásárlóutca, számos irodaház települt a környékre és itt találkozik két metróvonal is – igaz, ez utóbbi Berlinben nem számít ritkaságnak, ellentétben a magyar fővárossal. De azért is érdemes megjegyezni, hogy a hatalmas Tiergarten nevű park egyik csücske is itt található s a berlini városi autóbuszhálózat egyik forgalmas csomópontja lett az állomás előtti tér. Többek között itt van az éjszakai autóbuszjáratok egyik csomópontja – a másik a Hackescher Marktnál található.
A városi közlekedésben fontos szerepet tölt be a Zoologischer Garten. Két metróvonal mellett számos autóbusz-viszonylat is találkozik itt
(a szerző felvétele)

Németország kettéválását követően a Nyugat-Németországból Nyugat-Berlinbe utazók számára fontos állomás lett Berlin-Zoo: innen indultak és ide érkeztek a vonatok. Az állomás távolsági forgalomban betöltött szerepe az évek során egyre fontosabb lett. Az 1989-es határnyitás és az 1990-es újraegyesítés után ide futottak be az ország nyugati részéből érkező vonatok. Ide érkezett az első berlini ICE is 1993. július 3-án.
A pályaudvaron 1993-tól állnak meg ICE-vonatok
(forrás: www.gerdboehmer-berlinereisenbahnarchiv.de)

Az új főpályaudvar átadásának közeledtével, 2005. július 7-én jelentette be a DB, hogy a következő nyártól a távolsági vonatok nem állnak meg az egykori Nyugat-Berlin egykori főpályaudvarán. Mindez valóban így is lett: 2006. május 28-án állt meg utoljára ICE Berlin Zoologischer Garten állomáson. A helyiek tiltakoztak: a távolsági vonatok ilyesfajta megszüntetése jelentős forgalomcsökkenést eredményez az állomáson, ami pedig az ottani üzleteknek jelent bevételkiesést és munkahelyeket sodor veszélybe. Mindemellett pedig a város nyugati részén élő és dolgozó embereknek is kényelmetlenséget jelent: csak átszállással érhetik el a távolsági vonatokat: vagy a 3,6 kilométerre lévő Hauptbahnhofon vagy 11,6 kilométer távolságban lévő Berlin-Spandauban szállhatnak fel a vonatokra.
A távolsági vonatok már csak áthaladnak... Így tesz egy ICE 2-es szerelvény is. A vonat első fele már begördült az állomásra
(a szerző felvétele)

Mindössze néhány távolsági vonat maradt meg itt: az Oroszország felé közlekedő hálóvonatok innen indulnak – Berlin-Grunewaldból szerelvénymenetként érkeznek az állomásra. Ugyancsak innen indul hétvégente az Usedom szigetén lévő Seebad Heringsdorfba közlekedő „Usedom Express” is: nem mellesleg ez a vonat egyike annak a néhány járatnak, ami belföldön még nem IC és nem is RE jelzésű, hanem „klasszikus gyorsvonatként” könyvelik: D a vonatnemének jelzése. Innen indul a Vogtlandbahn távolsági vonata, a Vogtland Express is. Emellett a HEX magántársaság hétvégi gyorsvonata is itt áll meg, igaz, ennek pusztán pénzügyi okai vannak: olcsóbb az állomáshasználati díj itt, mint a Hauptbahnhof esetében.
A magánvasúti társaságoknak olcsóbb az állomáshasználat a Zoonál, mint a főpályaudvaron. Az egyik, az állomást érintő viszonylat a Vogtlandbahn távolsági járata. A képen a Vogtland-Expressként közlekedő Desiro már Berlin Friedrichstraßéra érkezik
(a szerző felvétele)

A civileknek igazuk lett: a napi 150 ezres utasforgalomból rövid idő alatt alig százezer utas maradt. Elveszett a regionális forgalomban betöltött vezető szerepe is: Berlin Friedrichstraße állomást fontosabbnak tartotta a DB AG. Az utasforgalom csökkenése miatt bezárt a „Terassen am Zoo” nevű étterem is. Amíg a távolsági forgalomban is megálltak a vonatok, akkor legalább napi hatszáz vendégük volt.
Idővel azonban újra fellendült az utasforgalom: 2008-ban napi 130 ezer utast számoltak. Az üzlethelyiségeket is mind ki tudták adni, kivéve az éttermet. Azonban a vasúti jegyeladások arányában nem javított az állomás: amíg 2006 előtt a Berlinben eladott jegyek 45 százalékát vették meg itt, addig 2006 decemberére ez a részesedés mindössze 25 százalékra csökkent.
A megosztottság éveiben az állomáson a kelet-német DR bonyolította a forgalmat. A képen éppen egy 01.5 sorozatú gőzös gyorsít ki a pályaudvarról zónaközi vonatával
(forrás: Wikipedia)

A mostani választási kampányban szóba került az állomás újbóli bevezetése a távolsági forgalomba. A DB AG szerint ehhez azonban pályafelújítás szükséges, amit viszont csak a vonatforgalom korlátozása mellett lehet elvégezni. A választási kampányban az eddigi gyűjtésünk szerint az ötletet mindössze csak a Die Linke nevű baloldali és az NPD szélsőjobboldali párt utasítják el. A jelenlegi kormányzó polgármestert, Klaus Wowereitet is a soraiban tudó SPD nem foglalt állást a kérdésben, az FPD, a CDU, és a Bündnis ’90/Die Grünen, de még az anarchisták is támogatják az ötletet.

Halász Péter

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.