Nem éppen pozitív pénzügyi évet zárt 2010-ben a berlini gyorsvasút. Az évek óta húzódó krízis miatt szenvedő hálózat ráadásul nem kapja meg a közszolgáltatási szerződésben rögzített teljes támogatást sem, hiszen a kimaradt menetek után nem fizet a megrendelő.
Kifejezetten rossz lett a 2010-es év pénzügyi mérlege a berlini gyorsvasútnál. A társaság 222,2 millió euró, azaz mintegy 59,5 milliárd forintnyi veszteséget tudhat magáénak. Az elmúlt évről szóló üzleti jelentést a napokban ismertették a sajtóval. Christan Kayser, a DB AG leányvállalatának, az S-Bahn Berlin GmbH gazdasági vezetője összehasonlításképpen elmondta: 2009-ben, amikor bő fél éven át nem teljesített megfelelően a társaság, 92,9 millió euró (24,9 milliárd forint) hiányzott a kasszából.
Ezért is veszteséges a berlini gyorsvasút: 2009 őszén a DB Regio motorvonatai pótolták és egészítették ki a meglehetősen szűkös kínálatot Berlin és Potsdam között
A szakember szerint a veszteséget az anyavállalatnak, a DB AG-nak kell átvenni, éppúgy, mint a 2008-ig fennállt nyereséget. Kayser elmondta: többek között az utasok kárenyhítését célzó intézkedések és az S-Bahn-krízis miatti „ingyenes utazási napok” viselték meg a gazdálkodásukat, csak ez 113,5 millió eurót (30,4 milliárd forintot) vont el tőlük. Érdekesnek tekinthetjük azt az adatot is, ami szerint a krízis első évében, 2009-ben 141,7 millió eurót (38 milliárd forintot) költöttek a járműpark fenntartására – ehhez képest 2010-ben csak 128,6 millió eurót (34,5 milliárd fointot) fordítottak erre. Igaz, a krízis előtti évben mindössze 50 millió eurót fordítottak a kocsik karbantartására, ami 13,4 milliárd forintnak felel meg napjainkban.
A „főkolompos”, a 481/482 sorozatú motorvonat. A legtöbb hiba a járműpark java részét adó motorvonattal volt, de nem önmagától, hanem a karbantartás hiányosságai miatt okozott fejfájást a járműtípus. A képen egy „Vollzug” az S3-as viszonylaton, amint éppen az Ostbahnhofról indul Erkner felé
Az ingyenes utazások mellett a berlini szenátus jelentősen megrövidítette a közszolgáltatásért nyújtott támogatást. Berlinben már régóta az az elv érvényesül, ami szerint a nem teljesített szolgáltatásért nem fizetnek. Esetünkben nem mentek az S-Bahn-szerelvények s ez több, mint 60 millió euróval (16,1 milliárd forinttal) kevesebb állami forrást jelentett 2010-ben. Igaz, ez a pénz nem veszhet el, a törvényi előírások szerint a közösségi közlekedésben kell felhasználni a megmaradt forrásokat is.
A krízis ellenére is növekedett a menetdíjbevétel. Több utas választotta az éves bérletet is, mint „békeidőben”. Igaz, jobb konstrukcióban is kínálták a sok kényelmetlenség miatt...
Mindeközben az S-Bahn Berlin GmbH az alacsonyabb szolgáltatási szint mellett is 270 millió eurót (72,3 milliárd forintot) fizetett ki pálya- és állomáshasználat címén az elmúlt évben. Tanácsadásra és egyéb célokra is többet fordítottak 2010-ben, mint korábban. Tavaly ötmillió eurót (1,3 milliárd forintot) fizettek ki ilyen célra, 2009-ben pedig mindössze 1,9 millió euró (509 millió forint) került e rovatba.
Érdekes látni azt is, hogy a krízis ellenére növekedtek a jegyeladásból származó bevételek: míg az utolsó „békeévben”, 2008-ban 327,6 millió euró (87,8 milliárd forint) származott innen, addig 2010-ben 335,1 millió eurót (89,8 milliárd forintot) kasszírozott az S-Bahn Berlin GmbH. Eközben az éves bérletet váltók száma is növekedett: 164 ezerről 178 ezerre. Igaz, Berlinben kicsit másképpen működik az éves bérlet rendszere, mint nálunk, erről egy későbbi posztunkban értekezünk bővebben.
Érdekes látni azt is, hogy a krízis ellenére növekedtek a jegyeladásból származó bevételek: míg az utolsó „békeévben”, 2008-ban 327,6 millió euró (87,8 milliárd forint) származott innen, addig 2010-ben 335,1 millió eurót (89,8 milliárd forintot) kasszírozott az S-Bahn Berlin GmbH. Eközben az éves bérletet váltók száma is növekedett: 164 ezerről 178 ezerre. Igaz, Berlinben kicsit másképpen működik az éves bérlet rendszere, mint nálunk, erről egy későbbi posztunkban értekezünk bővebben.
Az utolsó „békeévben”, 2008-ban készült ez a felvétel az egyik 480-as sorozatú „Toasterről”. A BVG felkérésére, a nyugat-berlini hálózatra tervezett sorozat bár többször meglehetősen „tüzes” volt, a krízis idején „jól viselkedett”. A kép Hoppegarten állomáson készült az S5-ös viszonylat Berlintől idáig közlekedő betétjáratáról
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
A cég vezetői úgy látják: az idei év még nem lesz normális, azonban 2012-től már bizonnyal tudja teljesíteni a vállalt közszolgáltatási szintet a berlini gyorsvasút. Ez irányba tett lépésnek vélik azt, hogy a még 2009 nyarán vállalt kötelezettségüknek eleget tudtak tenni végre és az S25-ös viszonylat déli ágán, Teltow Stadt felé húsz helyett tíz perces követéssel járnak a vonatok. Azonban további céldátumokat nem neveztek meg, így kérdéses, mikor indulhat újra a schönefeldi repülőtér és a Südkreuz között közlekedő S45-ös és a Grünau–Waidmannslust viszonylatú S85-ös vonalon a forgalom. Mindkét járatot még 2009-ben állították le.
Halász Péter