2011. 07. 02.

Taurusok személyvonatra

Az ezredforduló környékén a DB Cargo új mozdonyokat szerzett be. Azonban a Siemens-féle 152-es sorozatba sorolt gépek nem feleltek meg az osztrák követelményeknek, így huszonöt ilyen gép helyett ugyanennyi ES64U2 típusú gépet vett a német cég – ilyen masinákkal dolgozott az ÖBB is, így nem lehetett gond az elfogadásukkal. Most azonban feleslegessé lettek, személyvonatokra kerülnek a mozdonyok.


Tíz éve, 2001-ben szerezte be a DB Cargo, a német vasút teherszállító cége a huszonöt darabos 182-es sorozatot. Az ÖBB 1116 sorozatú mozdonyaival megegyező típus beszerzésének oka egyszerű volt: az osztrákok nem engedték be a hálózatukra a 152-es sorozatba számozott EuroSprintereket (ES64F1 típus), így a germánok mint valami „trójai falovat” tolták be a saját Taurusaikat az ÖBB vágányaira. Látható sikerrel, hiszen évekig ingáztak Németország és Ausztria között ezek a gépek.
A DB Cargo Ausztriába tolta be a 182-es sorozatszámmal álcázott „trójai falovát”. A 182 020-8 Inzersdorfban állt félre, hogy osztrák rokonát elengedje 2009. december 5-én

A Bombardier-féle 185.2 sorozatú mozdonyok ausztriai engedélyezése miatt feleslegessé váltak a kifejezetten az osztrák forgalomra beszerzett gépek. A DB Cargo szabadulni is akart a kisszériás gépektől. Időközben a Talent 2-es motorvonatok késése miatt a DB Regionál égetően szükségessé vált új, nagyteljesítményű és nagy gyorsítási képességű, 120-as tempónál gyorsabban közlekedni képes gépek beszerzése. Így a kérdést „házon belül” oldották meg: a 182-es gépekre lecsapott a DB Regio. A huszonöt darabos széria szépen lassan szivárgott át a személyszállító társasághoz és első bevetésük Cottbus környékén történt még két esztendővel ezelőtt.
A 182-eseket a 185-ös sorozat gépei váltják az osztrák forgalomban. A 185 349-8-as Tullnerbach-Pressbaum állomáson halad át nyugat felé tartó tartályvonatával

A 182-esek időközben távolsági vonatokra is kerültek, több belföldi IC-viszonylaton segítették a közlekedést. Forda szerint továbbította ilyen gép a Budapest és Hamburg között közlekedő EC 174-est is a Drezda–Hamburg-Altona szakaszon.
A 182-esek nem csak a regionális, hanem a távolsági forgalomban is szerepet kaptak: a 2009-2010-es menetrendi évadban számos másik IC mellett a Budapest–Hamburg viszonylatú EC 174-est is továbbították Drezda és Hamburg-Altona között. A felvétel Drezda főpályaudvarán készült

A mozdonyok azonban nem egészen felelnek meg még a DB Regio követelményeinek. Az utastájékoztató rendszer mellett fel kell szerelni őket az ingavonati távvezérlő rendszerrel, ami a teherforgalomban nem volt szükséges, így a ZWS-es ingavonatok továbbítása kimaradt eddig a programból. Az átalakítás kiterjed az ajtók távvezérlésére és távfelügyeletére is, így a vonatkísérő nélküli üzemre is előkészítik a mozdonyokat, amik hamarosan új területeken állhatnak szolgálatba: a drezdai S-Bahn hálózaton válthatják ki a DB Cargotól bérelt 145-ösökat és a berlini Stadtbahnon is megjelenhetnek.
A volt tehervonati gép jól mutat az ICE T mellett Drezda főpályaudvarán. Hamarosan mindennapos látvány lesz a két típus együttállása
(fotók: Halász Péter)

A gépek közül azonban még nem mindegyik került át a DB Regiohoz. A railcolor.net információi szerint június 30-án még a 182 018-022 és 024-025 pályaszámú gépek még a teherszállítással foglalkozó cég állagában voltak.

Halász Péter