2011. 07. 07.

Szaporodó német FLIRT-ek

Több FLIRT motorvonat kerülhet a német sínekre a hírek szerint. Az államvasúti társaság, a DB AG több regionális üzemeltetési pályázatot nyert meg – ahol a vállalt jármű ezúttal már nem az elbukottnak tűnő Talent 2, hanem a Stalder-féle FLIRT volt. Hamarosan a Rajna mentén is találkozhatunk a svájci motorvonatokkal.




A DB Regio AG nyerte több, Rheinland-Pfalz tartománybeli viszonylat üzemeltetési pályázatát. A most is az államvasút által működtetett járatok 2014 után is a DB AG kezében maradhatnak, olyan jó benyomást tettek a pályázatok értékelőire.
A szóban forgó vonalakat két csomagban írták ki. Az első adag része az RE1-es viszonylat Koblenz–Trier–Saarbrücken–Mannheim, illetve Trier és Luxembourg között. A pályázat kiírása szerint órás ütemet kell biztosítani az üzemeltetőnek Koblenz és Saarbrücken, illetve Luxembourg között. Saarbrücken, Kaiserslautern és Mannheim között pedig legalább kétóránként egy vonatot kell járatni. Ez évi 3,8 millió vonatkilométerre szóló megrendelést jelent.
A DB Regio jelenlegi FLIRT flottájának több mint a fele látható e képen. A cég számára Mecklenburg-Vorpommern tartomány vásárolt ötöt a svájci motorosból. A kép Stralsund állomáson készült

A második adag az RE2 (Koblenz–Mainz–Frankfurt am Main), az RE4 (Mainz–Ludwigshafen–Karlsruhe) és az RE7 (Mainz–Ludwigshafen–Mannheim) viszonylatokat tartalmazza, összesen évi 2 millió vonatkilométerrel. Ebben a csomagban jelentős fejlesztésekről is szó van, mert az eddig csak hétköznap járó RE2-es hétvégén is közlekedik majd, az RE7-es pedig egy teljesen új viszonylat lesz majd a hírek szerint. Ráadásul az RE4-essel a Mainz–Ludwigshafen szakaszon órás követést biztosít a jövőben.
A viszonylatokon a Stalder gyártotta FLIRT motorvonatokkal veszi fel az üzemet a DB Regio. A Németországban főleg magánvasutaknál megtalálható járműtípus nem idegen azért a DB-nek sem: Meckelburg-Vorpommern tartományban a Rostock–Stralsund–Sassnitz viszonylaton közlekednek öt részes FLIRT-ek.
A svájci motorvonatok viszonylag jól muzsikálnak, bár a szólóban közlekedő, ötrészes vonat befogadóképessége kissé kevés – főleg, ha adott esetben egy öt kocsis, emeletes ingavonatot kell pótolni vele, mert erre is sor kerül időnként. A képen azonban törzshelyén, az RE9-es viszonylaton, Rostock és Sassnitz között ingázó FLIRT-et látunk, amint rövid pihenőt tart Stralsund állomásán
(fotók: Halász Péter)

Az újonnan forgalomba álló vonatok 270 ülőhellyel rendelkeznek és a luxemburgi üzem miatt nem csak 15 kV 16,7 Hz, hanem 25 kV 50 Hz alatt is kell működniük, lévén a Luxembourgban és Saarbrückenbe tartó vonatok Koblenz és Trier között csatolva közlekednek, ott osztják meg a szerelvényeket a tervek szerint.

Halász Péter