2011. 07. 22.

A petárdák visszatérése

Ha nem is a teljes sorozat élet újjá, de lgalább egyetlen „Petárda” bizonnyal felbukkanhat menetrend szerinti személyvonatok élén. A 141 228-as visszakerült a DB Regio Hessen állományába – a gép eddig a Darmstadt-Kranichstein Vasúti Múzeum gyűjteményében várta sorsát.



Az 1950-es évek második felétől beszerzett, a MÁV V43-asaival meglehetősen közeli rokonságban álló „Knallfrosch” vagyis „Petárda” becenevű gépek 2007-ig voltak aktív állományban és az utolsó éveik során rendkívül népszerűek voltak a vasútbarátok körében.
A jellegzetesen kattogó mozdonyok egyik példányát a darmstadt-kranichsteini múzeum kapta meg. Az elmúlt évben a DB Regio Hessen kezdeményezésére a vasúttársaság és a vasútbarátok együttműködése keretében újra üzemképessé tették a frankfurti műhelyben. Az ok egyszerű: a vasúttársaság jó ötletnek találja, hogy egy múzeumi mozdony szolgáljon tartalékként, s bármikor bevethető legyen.
Mintha csak most jött volna a gyárból... Igaz, a 12 jegyű pályaszám némileg ront az összképen
(fotó: Patrick Schadowski / flickr)

A mozdony azonban hivatalosan, szám szerint nem került vissza a DB AG állományába. A gép továbbra is a D-DME felségjelzés alatt, 91 80 6 141 228-7 pályaszámon közlekedik, de a DB Regionak bármikor joga van a masina szolgálatait igénybe venni, így a mozdony bármikor felbukkanhat a társaság által üzemeltetett járatokon.
A gépet 1962. szeptember 27-én vették állományba és egy rövid, két hetes időszak kivételével (1978. július 12-21 között Seelze volt a honos szolgálati helye) végig Frankfurt am Mainban „lakott” a mozdony.
Bevetésen az öreg mozdony
(fotó: Patrick Schadowski / flickr)

Halász Péter