2011. 07. 22.

A holland kapcsolat

Lassan egy éve, hogy a Zusi betette – virtuális – lábát Hollandiába is. A Netz Düsseldorf legutóbbi bővítése óta a német mozdonyszimulátorban elérhető a Mönchengladbach–Viersen–Kaldenkirchen–Venlo vasútvonal. Nánási Zoltán segítségével elvégeztük a tesztet és megállapítottuk: a valóságnak megfelelő a virtuális feldolgozás.


A Viersen elágazóállomásról a hollandiai Venloba vezető vasútvonalat 1866-ban vehette birtokba a közönség. Az akkori üzemeltető a Bergisch-Märkischen Eisenbahn-Gesselschaft, azaz BME volt. Az idők sok változás nem történt a vonalon, ahol még egy időben nemzetközi vonatok is megfordultak: a Kaldenkirchen–Venlo határátmenetet használt a neves TEE Rheingold is több már, Hoek van Holland felé tartó nemzetközi gyorsvonat mellett. A távolsági forgalom az 1990-es évek végén vonult ki innen, azóta csak a regionális vonatok és tehervonatok járnak erre.
Venlo állomáson vagyunk. Az NS InterCity járatain motorvonatok közlekednek. Balra egy (V)IRM, jobbra egy régebbi ICM motorvonat látszik. Az előttünk lévő vágányra szoktak érkezni a Németország felől érkező vonatok

Venlo virtuális látképe. A Zusiban még 1700-as sorozatú mozdonyok és holland személykocsik láthatók

A távolban pihenő államvasút „Wadloper” motorvonat helyett ma már a Stadler GTW-i járnak erre

A Veolia Stadler-motorvonata várja utasait Venloban
A 2009-2010-es menetrend életbe lépéséig a DB Regio látta el a személyvonati forgalmat az RE13-as viszonylat, a „Maas-Wupper-Express” szerelvényei Venlot és Hamm (Westfalen) városát kötötték össze Mönchengladbach, Neuss, Düsseldorf, Wuppertal és Hagen érintésével és egy pár Köln-Deutz–Kaldenkirchen viszonylatú vonat is közlekedik erre. A regionális forgalmat a 2009. decemberi menetrendváltás óta az Eurobahn látja el. Kezdetben – engedélyeztetési gondok miatt – a teljes vonalhosszban pótló szerelvényekkel, később csak a Mönchengladbach–Venlo szakaszon kellett segítséget kérni más cégektől, amíg a holland hatóságok nem adták áldásukat a FLIRT-ekre.
A „Bahnverwaltungsgrenze”, a vasutak közötti illetékességi határ utáni első holland jelző és sorompó Kaldenkirchen és Venlo között

 Ugyanezt a helyet így látjuk a Zusiban, a mozdonyból

Venloban csatlakozik a hálózat a holland vonatokhoz: Eindhoven felé lehet innen utazni a fővonalon, a dízelmotorkocsik pedig a Roermond–Venlo–Nijmegen vonalat szolgálják ki. Távolsági vonatok manapság legfeljebb az Oberhausen–Arnhem vonal lezárásakor járnak erre, illetve a Hollandiából Ausztriába tartó sívonatok szoktak erre előfordulni.
Kaldenkirchen Hollandia felőli bejárata. A fejünk feletti hidat a Zusiban ne keressük...

...mert még csak az autóút építésének kezdeteit jelzi a földkupac a bal oldalon. A váltókörzetben a 40-es lassújelet a valóságban szerencsére már megszüntették

Kaldenkirchen állomásépülete bizony látott szebb napokat is

A valamikori határállomásra érkezik személyvonatunk Mönchengladbach felől. A két átmenő vágányon egy további csonkavágány áll a személyvonatok rendelkezésére

Venlo határállomás helyzete egyébként különleges: mivel a hollandok 1,5 kV-os egyenárammal hajtják járműveiket, meg kell oldani a holland és a német 15 kV 16,7 Hz-es váltóárammal villamosított hálózat kapcsolatát. Az állomás részletes rajza, jelölve a áramrendszereket is, ide kattintva látható.
A Zusiban az RE13-as vonatait Düsseldorf és Venlo között irányíthatjuk. Az 1992-es menetrendben pedig magunk is irányíthatjuk a Köln és Hága közötti gyorsvonatokat a Mönchengladbach–Venlo–Horst-Sevenum szakaszon. E vonatokat a német szakaszon 103-as, 110 és 111-es sorozatú gépek, az NS pályáján 1700-asok vontatják. Ekkor határátlépő személyvonatok nem voltak, a Köln–Mönchengladbach felől érkező, 141-essel továbbított ingavonatok Kaldenkirchenben fordultak.
Ne keressük Venloban a DB AG személyvonatait. A szolgáltatást az Eurobahn FLIRT-szerelvényei látják el. A képen az egyik motorvonat Mönchengladbach főpályaudvarán tart tövid pihenőt
(a fényképeket Nánási Zoltánnak köszönhetjük)

Halász Péter