Régóta hiányolták már az utasok és a társvasutak is az ÖBB nagysebességű vonatából az étkezőkocsit. Az ÖBB végül lépésre szánta el magát és 37 vonatot épít át az új követelményeknek megfelelően. Az első már forgalomba is állt.
Lasan három éve, 2008. december 13-án álltak szolgálatba az ÖBB Railjet-vonatai. A mozdonyvontatású ingavonatok azonban nem arattak osztatlan sikert az utasok körében. A szerelvények tisztán termes kialakítása mellett sokan hiányolták az étkezőkocsikat is. Joggal, hiszen az RJ-vonatokat megelőzően közlekedett ÖEC-vonatokban ha volt kifejezetten „konyhás” kocsi, az egy igazi étkezőkocsi volt – nem pedig bisztróteres „talponálló”.
Némi huzavona után a DB AG is belátta: a távolsági vonatokba étkezőkocsi dukál. A rövidke ICE-T motorvonatokban is „Bordrestaurant” van már a „Bordbistro” helyett
Az utasok mellett egyébként a svájci vasúti is felemelte a szavát az újszerű vendéglátás miatt. A helvétek is hiányolták az étkezőkocsit, különösen azután, hogy az SBB-t választó utasok sem voltak maradéktalanul elégedettek.
Az első, menetrend szerinti Railjet, az RJ 41-es Hegyeshalomban, 2008. december 13-án reggel. A vonatban ekkor még csak bisztrókocsi volt, hamarosan azonban étkezőkocsivá változnak ezek a helyek a vonatban
(fotók: Halász Péter)
(fotók: Halász Péter)
A csökkentett darabszámú Railjet-vonatokból az utolsó 14 végül teljesértékű étkezőkocsi(résszel) hagyta el a Siemens gyárát, a többit pedig – jó pénzért – átalakítja az ÖBB. Az első ilyen kocsi már forgalomba is állt: július 15-én tette meg Bécsből Innsbruckba az első utat az RJ 660-as számú vonatban.
Így fest az újonnan kialakított étterem a korábbi talponálló helyén
(fotó: ÖBB)
Halász Péter