Az utasok elégedettségét vizsgálták az elmúlt időben a berlini S-Bahn kapcsán. A cég nem éppen jól teljesített, sőt – érhető okokból – rontott is az eddigi osztályzatán. A mostani értékelés négy millió euró mínuszt jelent a cégnek.
2,7-re értékelték a berliniek az S-Bahn teljesítményét. Ez az érték akkor jó, ha minél kisebb – pont az iskolai jegyekkel ellentétesen. Az utazóközönség elégetettségét mérő mutató ilyen értéke miatt a közszolgáltatási szerződésként négy millió eurós „büntetést” kell fizetnie a cégnek. Fontos megjegyezni, hogy ha csak egy tizeddel lenne magasabb ez az érték, már ennek a dupláját kellene megfizetnie az így is veszteséges cégnek.
A közlekedési szövetség, a Verkehrsverbund Berlin-Brandenburg (VBB) megbízásából évente kétszer méri fel az utazóközönség véleményét és így számítja ki az elégedettségük átlagos értékét. A 1996 óta végzett kutatások meglehetősen reális képet mutatnak. Érdemes megjegyezni, hogy a mostani krízist megelőzően, 2008-ban 2,5 volt ez az érték, míg a szükségmenetrendekkel fémjelzett időszak első évében, 2009 novemberében 2,83-ra értékelték az utasok a gyorsvasút szolgáltatását – ez a legrosszabb érték volt, amit valaha elért a cég.
A berliniek nem kifejezetten elégettek az S-Bahn szolgáltatásaival
Az S-Bahn Berlin GmbH az értékelés fényében döntött és hathatós intézkedéseket próbál tenni azért, hogy utasai elégedettebbek legyenek. Első sorában a vonatok tisztaságára figyelnek majd jobban. A cég vezetője a sajtó képviselőinek azt mondta: ezentúl minden végállomáson kitakarítják majd a szerelvényeket, összeszedik a szemetet és a korábbi gyakorlattól eltérően fel is mossák a padlót, ha ez szükséges. A hétvégi éjszakai üzemben is bevezetik ezt a rendszert, hogy a vonat forgalomba csak tisztán, kitakarítva állhat a végállomásokon – ez azonban a Ringbahn esetében komoly szervezési munkát igényel.
Most már minden végállomáson szemetet szednek és ha kell, fel is mosnak ezentúl
Nem csak a járműveket, hanem a megállókat is gyakrabban takarítják majd. Az összefirkált létesítmények graffittimentesítésére külön programot dolgoznak ki.
Az állomások rendbetételére is sokat költenek majd a jövőben
Mindeközben dolgoznak azon, hogy ismét a normális menetrend lépjen életbe: a július 18-i menetrendváltással – ekkortól az S25-ös viszonylat déli szakaszán, Gesundbrunnen és Teltow Stadt között tíz perces ütemet vezetnek be – 450 „Viertelzugot” kell kiadni, jelenleg viszont még csak 440 áll rendelkezésre. Igaz, a teljesen normális üzemhez 546 „Viertelzug” szükségeltetik. A tervek szerint az év végére 500 „Viertelzug” áll rendelkezésre, így a vonatkövetés végre normális lehet, igaz, sok helyütt még jóval rövidebb vonatokkal.
Mindeközben a téli felkészülést is megkezdik. Tavaly számtalan vonatot kellett kivenni a forgalomból, mert befagytak a homokszóró csövek. Mindemellett pedig naponta kellett ellenőrizni a homokszóró tartályokban a homok mennyiségét, mert nem volt megbízható mérőeszköz ezekbe beépítve. E problémák megoldásán is dolgozik az berlini gyorsvasút üzemeltetője.
Mindeközben a téli felkészülést is megkezdik. Tavaly számtalan vonatot kellett kivenni a forgalomból, mert befagytak a homokszóró csövek. Mindemellett pedig naponta kellett ellenőrizni a homokszóró tartályokban a homok mennyiségét, mert nem volt megbízható mérőeszköz ezekbe beépítve. E problémák megoldásán is dolgozik az berlini gyorsvasút üzemeltetője.
Halász Péter