2011. 07. 05.

Duó-motorkocsik Berlinben?

Hamburgban sikeresnek tekinthető a modell, Berlinben azonban már próbálkoztak vele és elvetélt az ötlet: dízelüzemű és harmadik sínről villamos üzemben is közlekedő motorkocsikkal kapcsolnák össze a gyorsvasúti és a regionális vasúti hálózatot. Vajon a hamburgi modell meghonosodhat a német fővárosban is?



A hamburgi Altona-Kaltenkirchen-Neumünster Eisenbahn, azaz az AKN a Hanza-város környékén több elővárosi vasútvonalat üzemeltet. Az A-betűvel jelzett viszonylatok egyike, az A1-es különlegessége, hogy a dízel motorkocsi a város belső részein az S-Bahn vágányain, harmadik sínes üzemben is képes közlekedni.
Az AKN motorvonatai bizonyos esetekben az S-Bahn vágányain, villamos üzemben továbbmennek Hamburg belvárosa felé. A felvétel Hamburg-Eidelstedtben készült a csatolt motorkocsikról

Ilyen állat márpedig nincs – vagy mégis? A hamburgi metrószerelvények és az AKN elővárosi vonata között közös peronos átszállásra van lehetőség Nordstedt Mitte állomáson

Berlini szakértők ezt a modellt szeretnék átültetni a német fővárosra. Az apropó pedig nem más, minthogy jövőre ki kell írni az RE6-os viszonylat üzemeltetési pályázatát. A vonalon jelenleg a DB Regio szolgáltat alacsonypadlós motorkocsikkal. A Wittenberge–Hennigsdorf–Berlin-Spandau viszonylaton közlekedő vonatok Hennigsdorfban irányt váltanak és a Berliner Außenring, a BAR érintésével érik el a városszéli végállomásukat.
Hennigsdorfban farkasszemet néznek egymással az S-Bahn és a nagyvasút vonatai. A H-tábla mögött látszik egyébként a szintkülönbség is, ami a peronmagasságok eltéréséből adódik. A majdani átvezetésnek ezt a problémát is kezelni kell

Szakértők úgy gondolják, hogy a hamburgi modellt az üzemeltetői pályázat során Berlinben is meg lehetne honosítani. Így az RE6-os a BAR helyett (ahol nem mellesleg megállás nélkül haladnak a vonatok) az S25-ös gyorsvasúti viszonylat vágányain érhetné el Berlin-Gesundbrunnent, majd a Nordbahnhof földalatti vágányait, ahol lenne kapacitás a szerelvények fordítására.
A javasolt vonalhálózat. Az új viszonylatokat A-betűvel jelölik a tervezett hálózaton
(forrás: Südwestbezirk.de)

A javaslat szerint azonban nem csak a majdani RE6-os vonatait terelnék be az S-Bahn vágányaira, hanem a Heidekrautbahn szerelvényeit is. A Veolia-csoporthoz tartozó magánvasút vonatai Berlin-Karowig járnak most, itt nyújtanak átszállási lehetőséget az S-Bahn-vonatokra. Azonban a gyorsvasút krízise miatt már most, a menetrendváltásig biztosan hosszabb útvonalon, egészen Berlin-Gesundbrunnenig járnak a szerelvények, némiképp pótolva a gyorsvasút kieső kapacitásait. A mostani javaslat szerint Karowtól az S-Bahn vágányain járnának a Heidekrautbahn vonatai és ugyancsak a Nordbahnhofon végállomásozának.
A Heidekrautbahn vonatai időnként most is bejárnak Berlin-Gesundbrunnenbe, de a tervek szerint ez állandósulna, igaz, akkor már jó eséllyel nem a dízel-Talent lenne a nyerő megoldás

Érdekes kérdés a magánvasút másik, régóta felhagyott ágának újraindítása. A sínek ugyan megvannak Schönwalde és Berlin-Pankow között, de azon már réges régen megszűnt a rendszeres személyforgalom: 1983-ban hagyták fel a vonal utolsó szakaszát Basdorf és Blankenfelde bei Berlin között. 1990. szeptember 1. óta azért néha van még „ablakos vonat” errefelé: nosztalgiavonatok járnak csak Berlin (Märkisches Viertel) és Basdorf között. A mostani javaslat szerint a vonalat helyreállítanák és Berlin-Wilhelmsruhnál rávezetnék a gyorsvasút vágányaira – a viszonylat ugyancsak Berlin-Gesundbrunnen érintésével a Nordbahnhofig járhatna.
Az RE6-os viszonylat vonatai Hennigsdorfban irányt váltanak, így érik el Berlin-Spandaut

A terv látszólag zseniális… Azonban ez közel sem ilyen egyszerű. Bár a NEB vonatai még viszonylag egyszerűen eljuthatnak a végállomásra, nem jelenet nagy gondot a pályakapcitás szűkössége. Azonban az S25-ös viszonylat mentén, azaz a Kremmer Bahn vonalán annál inkább: itt meglehetősen kevés kitérő és hosszú, egyvágányú szakaszok vannak. Így tehát a kitérők építése vagy a kétvágányúsítás jelenthet megoldást, azonban ez rendkívül nagy költséget jelent.
Spandauból eltűnnének a GTW 2/6-is motorkocsik, a föld alá bújának a szerelvények, miután az S-Bahn vágányain bejutottak Berlin szívébe
(fotók: Halász Péter)

Érdemes megvizsgálni a járművek kérdését is: az AKN-nél nem volt gond a motorkocsikkal, hiszen egyrészt végégi magasperonos üzemhez készültek, másrészt a dízelmotort egyszerűen kihagyhatták a „játékból”, lévén dízel-villamos motorkocsikról van szó. A Heidekrautbahn esetében azonban szó sincs ilyesmiről, ott legfeljebb 76 centiméter magas, szabvány nagyvasúti peronok vannak – ha vannak. A külső szakaszokon jobbára ennél is alacsonyabb peronmagassággal találkozik az utas, így viszonylag bonyolult megoldani az alacsony és magas peronszinthez is jól illeszkedő járműpark kérdését, hiszen az S-Bahn-hálózaton 96 centiméteres sínkoronaszint feletti magasság az előírás.
Mindenesetre a felvetés érdekes, kíváncsian várjuk mi magunk is, hogy vajon ennek megfelelően kerül-e kiírásra az újabb üzemeltetési pályázat?
Berlinben volt már duó-S-Bahn: a 485-ösökkel folyatott kísérlet azonban hamar elhalt
(fotó: Andreas Greif / www.stadtschnellbahn-berlin.de)

Itt jegyezzük meg, hogy Berlinben volt már példa a nagyvasúti és az S-Bahn-járatok összekötésére. A Hennigsdorf–Oranienburg viszonylat, amely az S19-es jelölést viselte, nem sokáig működött. A vonalra egy speciálisan átalakított 485-ös sorozatú szerelvény készült 1993-ban. A 485 114 és 485 115 pályaszámú „Viertelzugok” Oranienburg és Birkenwerder között az S-Bahn vágányait használták, majd onnan a Berliner Außenringen, azaz a BAR-en nagyvasúti járműként, dízelhajtással jutottak el Hennigsdorfba, amely akkor még nem rendelkezett belvárosi S-Bahn-kapcsolattal. A BAR-en a nagyvasúti üzem miatt szükségessé vált a nagyvasúti vonatbefolyásoló felszerelése is, a motorvonat PZ80 típusú berendezést kapott. A próbaüzem 1994. május 29-én indult és a menetrendi év végén, 1995. május 28-án állt le. A különleges motorkocsikat 1999 és 2000 között folyamatosan visszaépítették a normál kivitelnek megfelelően…
A duó-S-Bahn S19-esen közlekedő szerelvénye Birkenwerderben
(fotó: Hans-Jörg Henning / www.stadtschnellbahn-berlin.de)

Halász Péter