Teljesen kiégett egy mozdony a berlini Stadtbahnon. A városon átvezet forgalmas vasútvonalon egy regionális szerelvény mozdonya kapott lángra. Senki sem sérült meg, de az anyagi kár jelentős.
2011. 07. 29.
2011. 07. 28.
Bhv-val a Felvidéken
A 2005-2006-os menetrend figyelmes böngészői egy különlegességet találhattak a 81-es számú, Hatvan–Salgótarján vasútvonal menetrendjében. A reggeli első, 5810-es számú személyvonat fejrovatában egy lábjegyzetre utaló jelet találhatott. A jelhez tartozó szöveg pedig: „Közvetlen kocsikat továbbít: Hatvan–Fülek (Filakovo)–Bánréve–Miskolc”. Nem volt hosszú életű vonat: mindössze egy menetrendi időszakot élt meg.
2011. 07. 27.
Épül a fordító
Ideiglenes végállomás épül Berlinben az Invalidenstraße-i építkezés miatt. Az M8-as viszonylat a fordító deltavágány üzembe helyezése után már nem megy el a Schwartzkopffstraße metróállomáshoz, az a vonalszakasz megszűnik.
Háromnegyed évszázad a föld alatt
Kereken 75 esztendővel ezelőtt, 1936. július 27-én adták át a közönségnek a berlini Nord-Süd-Bahn első szakaszát, a Nordbahnhof és az Unter den Linden (ma Brandenburger Tor) állomások közötti részt. A teljes átadásra azonban még három évet kellett várni.
2011. 07. 26.
Jénai Solarisok
A méteres nyomtávolságú villamoshálózattal rendelkező város új járműveket vásárol. Az MAN (később ADtranz) fejlesztette alacsonypadlósok után újabb kocsikkal bővítik a flottájukat.
Hibridbuszok Kölnben
Számtalan városi közlekedési társaság keres megoldást arra, hogy a környezetet kevésbé terhelővé tegye az autóbuszok forgalmát. A MAN számos tesztbuszt adott át a közlekedési cégeknek. A kölni városi közlekedési cég is kapott egy példányt.
Vonatkövetés élőben
Egyre több helyen láthatjuk nem csak táblázatosan, hanem térképen is a vonatok valós helyzetét. Hasznos és látványos utastájékoztatási megoldás. Mi több, bizonyíthatja, hogy az üzemeltetőnek nincs takargatnivalója. Beállt a sorba a DB AG leányvállalata is, a müncheni S-Bahn.
2011. 07. 25.
Talent 2: duplázhatnak
Újabb fejezet kezdődhet végre a Talent 2-es motorvonatok történetében. A 2008 óta húzódó engedélyezési eljárás keretében megkapta az engedélyt a nürnbergi S-Bahn-hálózatra szánt variáns a csatolt üzemre.
Archívumunk mélyéről – 6. rész: Sisik emlékei
Sokak emlékeznek az ÖBB szépséges mozdonyaira, a Brunel-díjas 1014-esekre. A gépek Magyarországon is serénykedtek, igaz, általában három mozdony járhatott be kishazánkba, ezeken volt csak magyar vonatbefolyásoló. Most a RegionalBahn is megidézi a talán újra csatasorba álló mozdonyok emlékét.
2011. 07. 23.
Éjszakai villamos
Bécsben 2010 ősze óta járnak a metrószerelvények minden péntek és szombat éjjel. A rendszert, bár sokan kritizálták, megszerették a bécsiek. Most viszont egy éjszakai villamosviszonylatot is kellett indítani a császárvárosban – metrópótlóként.
Beteg tolatósok
A tolatómozdonyok nem éppen a vasútbarátok kedvenc járművei. Valahogy a figyelmet mindig a nagy testvérek, a vonali gépek kapják. De azért az állomások szorgos és nem is éppen szürke segédei is megérdemlik a figyelmet. Ezúttal az RhB Bernina-vonalán szorgoskodó gépekről lesz szó. Szabó Tamás tudósítása.
2011. 07. 22.
IC-kocsit gyárt a MÁV-GÉPÉSZET
Új vasúti kocsi születhet Magyarországon. A MÁV-GÉPÉSZET, amely eredetileg járműfenntartással foglalkozik, új vasúti kocsi gyártására adja a fejét. Az „IC+” márkanevű jármű prototípusa hazai tervezésben és jobbára hazai anyagokból készül és várhatóan 2012-ben mutatkozhat be – írja a MÁV Zrt. közleményében.
A petárdák visszatérése
Ha nem is a teljes sorozat élet újjá, de lgalább egyetlen „Petárda” bizonnyal felbukkanhat menetrend szerinti személyvonatok élén. A 141 228-as visszakerült a DB Regio Hessen állományába – a gép eddig a Darmstadt-Kranichstein Vasúti Múzeum gyűjteményében várta sorsát.
A holland kapcsolat
Lassan egy éve, hogy a Zusi betette – virtuális – lábát Hollandiába is. A Netz Düsseldorf legutóbbi bővítése óta a német mozdonyszimulátorban elérhető a Mönchengladbach–Viersen–Kaldenkirchen–Venlo vasútvonal. Nánási Zoltán segítségével elvégeztük a tesztet és megállapítottuk: a valóságnak megfelelő a virtuális feldolgozás.
2011. 07. 21.
Fekete nap
Pontosan negyven éve, ezen a napon egy rendkívül tragikus vasúti baleset történt Németországban. Rheinweilernél kisiklott a „Schweiz-Express”. A balesetben több házat letarolt a kisiklott szerelvény. Az észak felé tartó vonattal történt balesetnek huszonhárom halálos áldozata volt.
Szesztilalom lesz
Már nem az első közlekedési szolgáltató készül arra, hogy megtiltsa a vonatain az alkoholfogyasztást. A cégek úgy látják, hogy így sokkal kevesebb lesz a rongálás és a kosz a járműveken. Most éppen Hamburg városa döntött az alkoholfogyasztási tilalom bevezetése mellett.
2011. 07. 20.
Megmérettettek
…és könnyűnek találtattak. Olyannyira, hogy elvitték őket. A közlekedéstörténet egy érdekes fejezete zárult le a minap Berlinben. Elvitték az utolsó mérlegeket a metróállomásokról.
Vezérhiány van
Mozdonyvezető-hiánnyal küzdenek a német vasutak. Ez a különböző újságokban megjelenő hirdetésekből is kiderülhet, de most már kritikus mértéket öltött a járművezetők hiánya. Vonatok maradhatnak el, mert nincs, aki vezesse őket.
2011. 07. 19.
Étkezőkocsik a Railjeten
Régóta hiányolták már az utasok és a társvasutak is az ÖBB nagysebességű vonatából az étkezőkocsit. Az ÖBB végül lépésre szánta el magát és 37 vonatot épít át az új követelményeknek megfelelően. Az első már forgalomba is állt.
Stahnsdorf, végállomás
Évtizedekkel ezelőtt még S-Bahn-szerelvények jártak itt, ma már szinte alig lehet észrevenni, hol állt az állomás. A peron még megvan, az épületeknek mára már nyomuk veszett. Berlintől délnyugati végein, Stahnsdorfban jártunk.
2011. 07. 18.
Nem egyesülnek
Azt híresztelték Németországban, hogy egy gazdasági szervezetbe vonná össze a DB AG a két, a tulajdonában álló, harmadik sínről működő gyorsvasúti hálózatot. A vasúttársaság cáfol.
Cseh barkács
Harminc egyáramnemű mozdonyt alakít át a cseh vasút a hírek szerint. A ČD a Škodához tartozó Pars Nova Sumperk műhelyében újíttatja fel és alakíttatja át harminc mozdonyát.
2011. 07. 15.
Erős elégséges
Az utasok elégedettségét vizsgálták az elmúlt időben a berlini S-Bahn kapcsán. A cég nem éppen jól teljesített, sőt – érhető okokból – rontott is az eddigi osztályzatán. A mostani értékelés négy millió euró mínuszt jelent a cégnek.
2011. 07. 14.
Nehéztüzérség a hó ellen
A svájci vasutak nem ijednek meg egy kis havazástól. A hazaiakkal ellentétben ők valóban készülnek a télre. Ennek ékes bizonyítéka az RhB új beszerzése: egy vadonatúj hómaró. A meglepő kinézetű jármű láttán aligha lehet kétségünk: a rétiai vasúton nem ellenfél a téli csapadék. Szabó Tamás mutatja be az új beszerzésű járművet.
2011. 07. 13.
Újabb trolik jönnek
Elindult a második szállítmány német trolibusz Budapestre. Az eberswaldei „csáposbuszokat” üzemeltető Barnmier Busgesselschaft ezt Facebook-oldalán tette közhírré.
2011. 07. 12.
005
A railcolor.net oldal értesülései szerint két új mozdony tette meg próbaköreit a közelmúltban. Az egyik a DB AG új masinája. De a másik...?
A Stadlert választották az oroszok
A szocsi téli olimpia alkalmából a Siemenstől vesznek vonatot az oroszok, de a svájci Stadler sem marad le: száz darab, négytengelyes dízel hajtóegységet vásárol a Transmashholding, az idehaza Usgyikról ismert cég.
2011. 07. 11.
Elkezdték az építkezést
A múlt hét végén ünnepélyes keretek között megejtették az első kapavágást a leendő berlini S21-es vonal első szakaszán. Persze, az építkezés, ha úgy nézzük, már évek óta tart...
A hálókocsi-bázis
Berlin szinte tálcán kínálja a vasútfotós helyeket. Még akkor is, ha azokat a tulajdonosuk annyira nem szeretné: a DB AG nem éppen vendégszerető, ha a karbantartó bázisokon szeretne valaki fotózni. Viszont a nyilvános területekről csalogató érdekességek örökíthetők meg. Ezúttal a „valamire jó lesz” képek közül nyújtunk át egy tematikus csokrot: a berlini „Talgo-bázist” mutatjuk be.
2011. 07. 10.
RegioShuttle a Bodenseehez
Újabb RegioShuttle motorkocsikat vesz a BOB – de nem a Berner Oberland Bahnról, hanem a Bodensee-Oberschwaben-Bahnról van most szó. A német magánvasút elégedett az ADtranz/Stadler motorkocsijaival és újabbakat vásárolnak a növekvő utasszámra való tekintettel.
2011. 07. 09.
2011. 07. 08.
Forgalomban az oroszlánok
Az összes, Lipcse számára gyártott Leoliner-villamos forgalomban van immáron – tudatta az LVB tulajdonában is álló HeiterBlick a minap. A nem túlzottan ismert gyártó a szóban forgó típussal robbant be a piacra pár éve.
A DR utolsó éve
1993-at a Deutsche Reichsbahn, azaz a DR utolsó éveként tartjuk számon. 1994. január elsejétől az egykori NSZK és NDK államvasútjaiból létrehozták a Deutsche Bahn AG-t. A DR utolsó évéből szemezget Gerd Böhmer weblapján.
2011. 07. 07.
Próbán a négyes
Úgy hírlik, próbázik a MÁV-TRAKCIÓ negyedik TRAXX-mozdonya. Jönnek hát a sorozatmozdonyok!
Szaporodó német FLIRT-ek
Több FLIRT motorvonat kerülhet a német sínekre a hírek szerint. Az államvasúti társaság, a DB AG több regionális üzemeltetési pályázatot nyert meg – ahol a vállalt jármű ezúttal már nem az elbukottnak tűnő Talent 2, hanem a Stalder-féle FLIRT volt. Hamarosan a Rajna mentén is találkozhatunk a svájci motorvonatokkal.
Feltámadhat a királyné?
Úgy hírlik, a 2010 elején leállított 1014-es sorozatú mozdonyok ismét munkát kaphatnak. A Sisik egykor az ÖBB parádéslovai voltak, ma már azonban csak kerítéselemként funkcionálnak. De lehet, hogy új feladatot kapnak a kétáramnemű gépek.
2011. 07. 06.
A vezetők ismét vonatoznak
A Deutsche Bahn vezetői ismét vonatoznak – bár úgy tűnik, hogy az elmaradhatatlan pezsgőzésről nem tudtak lemondani.
Svájci emlékek – RhB, 2008
Egy évvel az előző utazás után kollégánkat ismét Svájcba vetette sorsa. Ezúttal 2008-ban járunk, utazásunk célpontja pedig Celerina – ezúttal a tél végén. Hó és kora tavaszi hangulatok következnek ezúttal a méteres nyomtávolságú „bezzegvasútról”.
2011. 07. 05.
Húsz éve...
Bő húsz esztendeje, egészen pontosan az 1991. június 2-án életbe lépett menetrenddel álltak forgalomba az ICE első generációs szerelvényei. A Deutsche Bundesbahn akkkoriban (és azóta is) remek reklámfilmekkel csábította utasait. Íme egy, 1991-ből, kattintás után nézhető!
Kövesse azt a villamost!
A szállóigévé lett mondást alighanem komolyan vette a San Franciscoban működő villamoshálózat üzemeltetője és elérhetővé tette – nagyjából valós időben – a San Francisco Municipal Railway a PCC-kocsikkal üzemelő villamosvonalának adait az interneten.
Duó-motorkocsik Berlinben?
Hamburgban sikeresnek tekinthető a modell, Berlinben azonban már próbálkoztak vele és elvetélt az ötlet: dízelüzemű és harmadik sínről villamos üzemben is közlekedő motorkocsikkal kapcsolnák össze a gyorsvasúti és a regionális vasúti hálózatot. Vajon a hamburgi modell meghonosodhat a német fővárosban is?
2011. 07. 04.
Egy kalauz Párizs és Bern között
Aligha van rá bármi lehetőség, hogy a magyar-osztrák határállomáson, Hegyeshalomban ne váltsanak a vasutasok. Az időrabló és az utasoknak is kényelmetlen intézkedést most az SBB és az SNCF közösen a múlt részévé tette: a TGV Lyria járatain az SBB és az SNCF vonatkísérői végig utaznak a vonatokkal, nem csak a határállomásig.
2011. 07. 02.
Taurusok személyvonatra
Az ezredforduló környékén a DB Cargo új mozdonyokat szerzett be. Azonban a Siemens-féle 152-es sorozatba sorolt gépek nem feleltek meg az osztrák követelményeknek, így huszonöt ilyen gép helyett ugyanennyi ES64U2 típusú gépet vett a német cég – ilyen masinákkal dolgozott az ÖBB is, így nem lehetett gond az elfogadásukkal. Most azonban feleslegessé lettek, személyvonatokra kerülnek a mozdonyok.
2011. 07. 01.
Svájci motoros
A méteres nyomtávolságú Frauenfeld–Wil Bahn új járművek beszerzése mellett döntött. A gyártó a szintén svájci illetőségű Stadler lesz. Az új motorvonatok 2013-ig állnak forgalomba.
Mozdonytűz a Westbahnon
Úgy tűnik, az ÖBB-nél nem éppen a biztonságról szól ez az év. Ezúttal egy mozdonytűz okozott gondot Tirolban.
Messe Süd / Eichkamp
Berlini fotóhelyeket bemutató sorozatunkban előbb a Humboldtstegre, majd Berlin-Rummelsburghoz kalauzoltuk el olvasóinkat. Ezúttal ismét Nyugat-Berlin területén kalandozunk és a spandaui S-Bahn-vonal egyik közismert megállóban álltunk meg. Sokan azonban csak szaladnak a Messe területére, a különböző kiállításokra, de azért érdemes egy kis időt szánni a vonatokra is, mielőtt bevetjük magunkat a csarnokba.