Bécs legnagyobb vasúti változása lesz jövő év decemberében az új főpályaudvar részleges üzembe helyezése. Az építkezés jól halad, és pénteken nyílt nap keretében a nagyközönség is megtekinthette az építési terület egy részét. Tartsanak velünk!
Az építkezés sokat kritizált része a metrókapcsolat hiánya, illetve a leendő főpályaudvar távolsága az 1-es metróvonal Südtiroler Platz megállójától. A helyzet megoldására hosszú aluljáró épül a metróállomás és a főpályaudvar között, ennek földalatti csarnokát már átadták. Balra a Wiener Linien logója hirdeti a városi tömegközlekedést (1-es metró és 18-as villamos), míg jobbra az ÖBB logója a vasútállomás területének kezdetét jelzi
A nyílt napon a nagyközönség számára az építési terület megközelítését a Triester Strasse felől biztosították
Jelen és jövő: a transzparensen a főpályaudvar látványterve a jövő, míg a mögötte elterülő városrésznyi építési terület a jelen
Így fest az épülő főpályaudvar nyugati vége a látogatható terület bejáratától. A nyílt nap egyik apropója az volt, hogy a jellegzetes hullámos tetőszerkezet első elemének váza elkészült
A tetőszerkezet impozáns mérete sokkal jobban érzékelhető a leendő vágányok szintje fölött elhelyezkedő kilátóból
A másik „kilátóhídról” kelet felé tekintve már körvonalazódik az új állomás elrendezése. Az előtérben látható „vályú” a főpályaudvar két szélső vágányának helye, ettől balra egy magasperon kezdeménye nyúlik a távolba
Ugyanebből a nézőpontból – teleobjektívvel – a peronkezdeményeken túl, a daruktól balra feltűnik az ideiglenes Südbahnhof épületének piros teteje
A másik irányba tekintve az egykori tárolóvágányok helyén megüresedett terület látható. Ezt jelenleg munkagépek és anyagok tárolására-rendezésre használják, de hamarosan iroda- és lakóépületek építését kezdik meg itt
Míg az építkezés zajlik, illetve a mai esetben a nagyközönség tekinti meg a munkálatok haladását, a régi Südbahnhof helyén kialakított összekötővágányokon zajlik a forgalom – itt éppen egy Csehországba tartó EC halad át az építési területen. Ezt a vágányt használják a Budapestre tartó Railjet-járatok is, így a Bécsbe látogatók a vonatból is megtekinthetik az új főpályaudvar építését
Tavaly szeptemberben hasonló szögből fotózva látható, hogy „egy szinttel lejjebb” járt az építkezés, a vágányok és peronok szintje alatt
Mivel a nyílt napon a Bahnorama névre hallgató kilátótoronyba a hosszú sor miatt nehéz lett volna feljutni, álljon itt egy tavaly szeptemberi kép, amelyen a fent látott peronkezdemények helyén még a sárga zsaluzást láthatjuk, illetve két oldalán a majdani aluljárószint gödrét
A látogatók rögtönzött pályás bemutatót is megtekinthettek, egy rövid szakaszon szakértő vezetéssel tekinthették meg a pályaépítés fázisait
Az építkezés kapcsán már sokadjára áthelyezett O villamos szerelvénye éppen kibukkan a leendő főpályaudvar alól. A két felüljáró közül a felénk közelebb lévő a Südbahnhof idejéből maradt és jelenleg is szolgálja a vasúti forgalmat, míg a távolabb lévő már az új főpályaudvar váltókörzetét vezeti át a forgalmas Triester Strasse felett
(Magyarics Zoltán felvételei)
(Magyarics Zoltán felvételei)