2011. 06. 18.

Vonalcsík vagy kapcsolási rajz?

Nemrégiben az egyik nem éppen hitelesnek tekinthető napilapban olvashattuk, hogy a kedves utas a villamoson összetévesztette a jármű kapcsolási rajzával a vonalakat bemutató sematikus térképet. A BKV kevés üdvözlendő újítása közül ez az egyik, ami valóban üdvözlendő és Európa felé próbálja taszigálni a budapesti közösségi közlekedés színvonalát. Persze, ha a részvevők ezt nem akarják…

Nyugat-Európában már nagyon régóta divat a „spagettitérkép”. A közösségi közlekedés sematikus ábrázolásának kultikus példái vannak: gondoljunk csak a londoni vagy a berlini hálózati térképre, ami nem csak a járműveken, hanem sok más egyéb formában és helyszínen felbukkan. A jól összerakott térkép – mint példáink – emblémái lehetnek az adott hálózatnak, cégnek, üzemeltetőnek.
A berlini ABC zónás gyorsvasúti térkép. Nem kevésbé bonyolultabb, mint a fővárosi villamoshálózat résztérképei, csak éppen ismertebb, többen tudják, hogy mit keressenek rajta. Már csak azért is, mert hosszú évtizedek óta alkalmazzák a formát, a közlési módot

Idehaza az elmúlt években sorra jelentek meg a budapesti hálózatot vagy annak részeit bemutató „spagettitérképek”. A sematikus vonalhálózati térkép előnye, hogy nem csak az adott viszonylat, hanem a környező járatok megállói és vonalvezetése is látható rajtuk.
A müncheni villamoshálózat egy része – az Isar segít a tájékozódásban, egyébként nem egyszerűbb, mint a kifogásolt pesti térkép
 
A minap a BKV-figyelő nevű blogon jelent meg egy írás – a Blikk című napilapra hivatkozva – arról, hogy a kedves utas nem tud mit kezdeni a fejlesztéssel, ami az 50-es viszonylaton jelent meg. Elgondolkodtató a felvetés és az, hogy az utas egyből a médiához fordul segítségért. Azonban megnéztük mi is a térképet: nagyon is ki lehet rajta igazodni. Legfeljebb szokatlan a hosszú évtizedek óta alkalmazott táblák helyett, illetve mellett.
Európában számos helyen alkalmaznak ennél jóval nagyobb, bonyolultabb hálózati rajz.
Mégsem rohan senki a helyi bulvársajtóhoz, hogy nem tudja értelmezni, hol áll meg mondjuk az S45-ös viszonylat és egyáltalán mi köze van az S45-öshöz az S7-es vonalnak, amikor nem is arra jár? Pedig a jó öreg osztrák 4020-asokon még a megállók nevét sem írják ki az utastérben máshogy, mint a térképen.
Az ajtóműködtetést takaró lemez teljes szélességét kihasználja a bécsi gyorsvasúton a vonalhálózati térkép. Az utasok kiigazodnak rajta, pedig nem éppen helyes földrajzi tájolású grafikáról van szó
(fotó: Magyarics Zoltán)

Szóval úgy tűnik, hogy Európa messze van. És úgy tűnik, egyre messzebb kerül, mert ragaszkodunk a kőkorszaki megoldásokhoz. Reméljük csak, hogy hamarosan valódi változások következhetnek fővárosi közlekedésben!