Nemrégiben az egyik nem éppen hitelesnek tekinthető
napilapban olvashattuk, hogy a kedves utas a villamoson összetévesztette a
jármű kapcsolási rajzával a vonalakat bemutató sematikus térképet. A BKV kevés
üdvözlendő újítása közül ez az egyik, ami valóban üdvözlendő és Európa felé
próbálja taszigálni a budapesti közösségi közlekedés színvonalát. Persze, ha a
részvevők ezt nem akarják…
Nyugat-Európában már nagyon régóta divat a „spagettitérkép”.
A közösségi közlekedés sematikus ábrázolásának kultikus példái vannak:
gondoljunk csak a londoni vagy a berlini hálózati térképre, ami nem csak a
járműveken, hanem sok más egyéb formában és helyszínen felbukkan. A jól
összerakott térkép – mint példáink – emblémái lehetnek az adott hálózatnak,
cégnek, üzemeltetőnek.
A berlini ABC zónás gyorsvasúti térkép. Nem kevésbé bonyolultabb, mint a fővárosi villamoshálózat résztérképei, csak éppen ismertebb, többen tudják, hogy mit keressenek rajta. Már csak azért is, mert hosszú évtizedek óta alkalmazzák a formát, a közlési módot
Idehaza az elmúlt években sorra jelentek meg a budapesti
hálózatot vagy annak részeit bemutató „spagettitérképek”. A sematikus
vonalhálózati térkép előnye, hogy nem csak az adott viszonylat, hanem a
környező járatok megállói és vonalvezetése is látható rajtuk.
A müncheni villamoshálózat egy része – az Isar segít a tájékozódásban, egyébként nem egyszerűbb, mint a kifogásolt pesti térkép
A minap a BKV-figyelő nevű blogon jelent meg egy írás
– a Blikk című napilapra hivatkozva – arról, hogy a kedves utas nem tud mit
kezdeni a fejlesztéssel, ami az 50-es viszonylaton jelent meg. Elgondolkodtató
a felvetés és az, hogy az utas egyből a médiához fordul segítségért. Azonban
megnéztük mi is a térképet: nagyon is ki lehet rajta igazodni. Legfeljebb
szokatlan a hosszú évtizedek óta alkalmazott táblák helyett, illetve mellett.
Európában számos helyen alkalmaznak ennél jóval nagyobb,
bonyolultabb hálózati rajz.
Mégsem rohan senki a helyi bulvársajtóhoz, hogy nem
tudja értelmezni, hol áll meg mondjuk az S45-ös viszonylat és egyáltalán mi
köze van az S45-öshöz az S7-es vonalnak, amikor nem is arra jár? Pedig a jó
öreg osztrák 4020-asokon még a megállók nevét sem írják ki az utastérben
máshogy, mint a térképen.
Az ajtóműködtetést takaró lemez teljes szélességét kihasználja a bécsi gyorsvasúton a vonalhálózati térkép. Az utasok kiigazodnak rajta, pedig nem éppen helyes földrajzi tájolású grafikáról van szó
(fotó: Magyarics Zoltán)
(fotó: Magyarics Zoltán)
Szóval úgy tűnik, hogy Európa messze van. És úgy tűnik,
egyre messzebb kerül, mert ragaszkodunk a kőkorszaki megoldásokhoz. Reméljük
csak, hogy hamarosan valódi változások következhetnek fővárosi közlekedésben!