Rövidesen villamossal is elérhető lesz a berlini
főpályaudvar. Az M10-es vonal hosszabbítása várhatóan 2013-ra készül el, az
előkészítő munkák pedig már folynak a német fővárosban.
Mindössze pár méter választja el az M10-es villamos
kihúzóvágányának végét az Invalidenstraßétól, ahol az M8-as szerelvényei
közlekednek. Az ív sokat mond: a tervek szerint itt érne össze a két
villamosvonal.
Mindössze pár méter választja el az M10-es végállomását és az Invalidenstraßén vezető vágányokat. A váltó beépítésére még várni kell egy ideig, de már nem sokáig
Június 16-ától nagy változásokra kell számítani a
berlinieknek. A Hauptbahnhofhoz vezető villamosvonal építése miatt jelentős
korlátozásokra kell számítani a környéken. Az M8-as és a 12-es viszonylat új,
ideiglenes végállomást kap a Nordbahnhof közelében, a Caroline-Michaelis-Straßén.
A mostani végállomáshoz, a Schwartzkopffstraßéhoz villamospótló buszok járnak
majd. A térképek tanulsága szerint június 15-én elmegy az utolsó villamos ebben
a hurokban, ezt a rövid szakaszt felhagyják a tervek szerint.
Az új vonalszakasz áttekintő térképe
Az M6-os viszonylat egyik kocsija, egy GT6N a schwartzkopffstraßei hurokvágány közelében. A Chaussestraßén vezető vágányokat felhagyja a BVG
Az új pálya elkészültével a villamosok a Chaussestraßétól
tovább, egyenesen haladnak majd, végig az Invalidenstraße mentén, egészen az
Europaplatzig, azaz a főpályaudvar előtti térig. A fordító kialakítása itt
azonban nem egyértelmű egyelőre: a 2008-as térképen egy hatalmas hurok látszik –
meglátjuk, hogy mi lesz a végeredmény, ami azért is érdekes, mert az M10-es vonalon kétirányú szerelvények közlekednek, viszont a tervek szerint az eredetileg a Schwarzkopffstraßénál forduló M8-as és az M6-os is idejár majd, utóbbiakon egyirányú villamosok közlekednek.
A tervek szerint az M10-es 5, az M8-as 10, az M6-os viszonylat pedig 20 percenként közlekedik és kizárólag alacsonypadlós járműveket indít majd a BVG ezeken a viszonylatokon.
A tervek szerint az M10-es 5, az M8-as 10, az M6-os viszonylat pedig 20 percenként közlekedik és kizárólag alacsonypadlós járműveket indít majd a BVG ezeken a viszonylatokon.
Nordbahnhof |
Zinnowitzer Straße |
Invalidenpark |
Hauptbahnhof |
Így néznek majd ki a megállóhelyek
(forrás: www.berlin.de)
(forrás: www.berlin.de)
A kötöttpályás kapcsolatot már a pályaudvar 2006-os átadása
óta hiányolták, sokszor szóvá tették, hogy a belváros felől csak busszal lehet
megközelíteni a pályaudvart, ha nem egy S-Bahn-megálló közeléből indul az
ember. A pályaudvar előterében már az építéskor gondoltak a villamosra: a két
útpálya között kihagyták a helyet neki. A többi szakaszon a közúttal közös
pályán haladnak majd a szerelvények.
A beruházásra 22,8 millió eurót (mintegy 6,1 milliárd forintot) költenek, ebből építik meg a 2400 méter hosszú vonalat, amelyen 2015-re várhatóan napi 13 ezer utas fordul majd meg.
A beruházásra 22,8 millió eurót (mintegy 6,1 milliárd forintot) költenek, ebből építik meg a 2400 méter hosszú vonalat, amelyen 2015-re várhatóan napi 13 ezer utas fordul majd meg.
A villamosok a közúttal közös pályán haladnak majd az új részen is
Az autóparkoló helyén villamosmegálló lesz. A kép bal szélén látszanak az előkészített villamosvágányok, így a Tiergartentunnelbe vezető út kereszteződését nem kell feltúrni, ha fektetik a vágányokat
A két útpálya közötti nagy üres placc helyén lesz a villamosmegálló a főpályaudvar előtt. A kép bal alsó sarkában látszik az előbb említett csomópont és az előkészített vágányok helye
(forrás: Google Maps)
(forrás: Google Maps)
A vonal érdekessége, hogy a Humboldthafen melletti hídon
átkelve az egykori Nyugat-Berlin területére érnek a villamosok. A városrészben
1967 óta nem jártak villamosok, csak az ezreforduló után tértek vissza ismét a
vaskerekűek egy-egy rövid szakaszon a város nyugati felébe. A felhagyott
villamosvágányok azonban a mai napig láthatók az Invalidenstraße aszfaltjában.
A villamosvágányok még megmaradtak az Invalidenstraßén... Hamarosan újra cserélik őket
Az Invalidenstraße és a Chaussestraße kereszteződése. A kép bal széle felé forduló vágányokon megszűnik a villamosforgalom
(a másként nem jelölt képek a szerző felvételei)
(a másként nem jelölt képek a szerző felvételei)
Halász Péter