2011. 06. 28.

A sváb főpályaudvar

Stuttgart főpályaudvara számtalan politikai vita része lett mára. A „Stuttgart 21” projekt keretében a mostani fejpályaudvart felszámolnák és egy föld alatti (a mostanira merőleges), átmentő állomást létesítenének. Amíg azonban a politika és a civilek vitáznak, a vasútbarátok fotózhatnak, hiszen van mit. Nem csak a Hauptbahnhofon, hanem a környékén is jártunk.


Városnéző kirándulásunkat a Neckarnál kezdjük. A folyón átívelő vasúti Rosensteinbrückén érkeznek a főpályaudvart Bad Cannstatt felől megközelítő vonatok.

Egy régebbi vezérlőkocsiból és emeletes betétkocsikból álló szerelvény érkezik a főpályaudvar felől

A hidat nem csak a regionális vonatok, hanem a gyorsvasúti szerelvények is használják

A főpályaudvar épülete a város egyik jelképévé lett. A Mercedes-emblémát viselő toronyban webkamera is van, ami mutatja az állomás nyüzsgő életét. A pályaudvart 1922. október 23-án adták át, az épületet Paul Bonatz és Friedrich Eugen Scholer tervezte. Az állomáson naponta 240 ezer utas fordul meg a DB AG adatai szerint. Stuttgart főpályaudvaráról napi 164 távolsági és – az S-Bahn-vonatokat is beleszámítva – 426 regionális vonat indul.
Az állomás előtti tér meglehetősen nyugodt képet mutat. Ennek oka, hogy a városi vasút vágányai a föld alatt helyezkednek el, néhány autóbusz-viszonylat érinti az Anulf-Klett-Platzon lévő megállókat

A pályaudvari barangolásunkat kezdjük hát a legrangosabb vonatok egyikével. Az ICE 690-es Münchenből érkezett és hamarosan folytatja utazását Frankfurt am Main, Kassel és Braunschweig érintésével Berlinbe. A motorvonat végén a 401 010-4-es motorkocsi látható

A DB Regio egyik új üdvöskéje a 146.2-es sorozatba tartozó TRAXX P160AC2. A Stuttgart-környéki regionális forgalomban serénykedő gépek közül a 146 220-9-est kapta lencsevégre fotósunk

A 146.2-esek a nagy befogadóképességű emeletes

A nagy befogadóképességű emeletes ingavonatok mellett a kisebb kapacitású, ám annál rugalmasabban kezelhető motorvonatok is a regionális forgalom alapjai. A 425 304-3/425 804-2 pályaszámú motorvonat egy másik társával csatolva Freundenstadt, illetve Rottweil felé indul hamarosan

Sigmaringen felé a nem kifejezetten sikeres „Pannolino” becenevű, 611 sorozatú, billenőszekrényes motorvonatok járnak. A becenevük a sok meghibásodásból és az olasz licenszből eredeztethető. A képen a 611 019-1/611 519-0 számú páros várja az indulási időt

Egy másik 425-ös motorvonat is „horogra akadt”: a 425 253-2/425 753-1 számú motorvonat egy másik társával a Neckar völgyén át Mannheimbe vezető útnak rugaszkodik neki pillanatokon belül


A csarnok egyik szélső vágányán az XR 01-es gép néhány dozátoros kocsi társaságában várakozott – ritka fogás a vonat a fejpályaudvaron. A Stuttgart 21 beruházás keretében az infrastruktúra felújítását is végzik. A MaK G1206 típusú gép teljes pályaszáma: 92 80 1275 846-4 D-XR, tulajdonosa az X.R. Gleislogistik GmbH


A külső vágányokon egy IC-szerelvény várja sorát. A Gäubahnon 2010 közepe óta nem ICE-T vonatok járnak Zürichbe, hanem az SBB kocsijaiból kiállított mozdonyos vonatok. Igaz, akár belföldi IC is lehetne a szerelvény, mert 2009-2010-ben több szerelvénnyi kocsit bérelt a DB Fernverkehr a helvétektől a kínzó kocsihiány enyhítésére. A vonatot a 120 114-4-es számú gép továbbítja

Közben érkezik egy ICE 3-as is. A képen látható, ICE 3M sorozatba tartozó vonat átjárható Franciaországba is, ez a kocsik végén, a klímaberendezés borításán látható. A nem „SNCF-komatibilis” vonatokon a klíma az áramszedők környékéhez hasonló, áramvonalas burkolat alatt vannak

Az egyik külső vágányon egy különvonat várt indulásra, élén a Centralbahn AG egykori ÖBB 1042 520-asával az élén

 A pályaudvar felszíni vágányain viszonylag ritka az S-Bahn-forgalom, hiszen a gyorsvasúti viszonylatokat a város alatti alagútba vezették. A három egységből csatolt szerelvény végén a 420 477-2+421 477-1+421 977-0 számú motorvonat dolgozott

 Az S-Bahn-hálózaton fekve maradt motorvonatokat e két 218-as sorozatú dízelgép valamelyikével húzzák el, ezért felszerelték őket szükség-vonókészülékkel. Hozzánk közelebb a 218 191-es látható, távolabb a 218 823-as pihen. A 218 191-es 1973-ban készült és 2004 óta áll az S-Bahn Stuttgart szolgálatában.
A 218 823-ast eredetileg, 1972-es gyártása óta 218 226-9 számon tartották nyilván, mostani pályaszámát 2006 óta viseli a frankfurti illetőségű mozdony. A 800-as csoportba számozott 218-asok az ICE-segélymozdonyok, ezekkel továbbítják a nagysebességű pályákon mozgásképtelenné vált vonatokat


...és egy pillantás a kulisszák mögé. Ezt látja a mozdonyvezető indulás előtt. Mi is indulunk, de nem megyünk messzire...

....csak a szomszédos Bad Cannstattba. A 420 470-7+421 470-6+420 970-6 számú motorvonat másik két társával érkezik az állomásra. A típust a müncheni S-Bahn 1972-es átadására fejlesztették ki és az utolsó példányok 1997-ben készültek. A képen elől látható vonat az utolsó szériákból származik, elárulja az ajtók kivitele is. A régebbi szerelvények még egyszerű tolóajtókkal készültek, az újabbak viszont kifelé nyíló lengő-tolóajtót kaptak


A 420-asok utódjának készült a 2004 óta gyártott 423-as sorozat. Több nagy, nagyvasúti rendszerű S-Bahn-üzemében megtalálható a típus: Münchenben egyeduralkódók, Stuttgartban, Frankfurt am Mainban és a Ruhr-vidéken más vonatokkal közösen dolgoznak. Stuttgartban éppen az elődökkel, a 420-asokkal élnek társbérletben még néhány évig. A 420-asokat a leendő 430-as sorozat váltja majd ki pár év múlva a sváb városban
(a képeket Magyarics Zoltán készítette)