2011. 06. 20.

A schönebergi falumetró

Az U55-ös vonal átadásáig Berlin legrövidebb metróvonala volt. Valóban falumetró, hiszen átadásakor Schöneberg még önálló település volt s ők sem akartak lemaradni a látványosan fejlődő szomszédtól. Megépült hát a mai U4-es, akkor BI-es vonal, azaz a „schönebergi falumetró”.




Schöneberg városa 1903-ban úgy döntött, hogy valamilyen kötöttpályás közlekedési eszközzel szeretne Berlinhez kapcsolódni. A végig kéreg alatti vezetésű vonalat a Siemens & Haskle AG építette és a városatyák kikötötték: a vonal és a járművek mindenben meg kell feleljenek a többi berlini vonal szabályainak. Ugyancsak fenntartották a megrendelők annak a lehetőségét, hogy később észak felé, Weißensee irányába meghosszabbítsák a vonalat – erre azonban nem került sor.
A Nollendorfplatz állomás egy korabeli fényképes levelezőlapon
(forrás: www.berliner-untergrundbahn.de
)

A hosszas megbeszélések eredményeképpen 1908. december 8-án láttak neki az öt megállós vonal építésének. A vonal belső végpontján kapcsolódott a berlini hálózathoz, igaz, ekkor még fizikai kapcsolattal nem rendelkezett a vasút.

A napjainkban 2864 méter hosszú vonalat 1910. november 27-én adták át a közönségnek. Az üzemeltetést a Hochbahngesselschaft végezte, önálló, ám a többi berlini vonaléval megegyező járművekből álló flottával. A szerelvények karbantartására az Innsbrucker Platztól délre fekvő műhelyben került sor. Ez 1926-ig működött, amikor elkészült a nollendorfplatzi közös metróállomás. Végül 1932-ben megszűnt a műhely, helyén a II. Világháború után iskola épült. A metróvonal nem mellesleg – köszönhetően a közös üzemeltetőnek is – tarifaközösségben állt a többi metróvonallal.
A schönebergi városháza melletti parkon halad át a metró. A mélyedésben lévő ligetet átszelő metrót egy hídszerű építménybe bújtatták

A régóta fennálló tervek szerint a vonalat leginkább dél felé hosszabbítanák meg. Azonban 1970-ben az Innsbrucker Platz átépítése és a Ringbahn melletti autópálya megépülte miatt ez jelentős munkákkal járna. Ekkortól nyerte el mai formáját a déli végállomás, hiszne megépült a kapcsolódó aluljáró. Az S-Bahn-hoz vezető átjáró közlekedési funkciója mellett újabban egy másik feladatot is ellát: a Lidl diszkontlánc egyik üzlete is a föld alatt nyitotta meg kapuit.
Az Innsbrucker Platz állomáson várakozik egy A3L sorozatú metrókocsi. A két kocsis szerelvénynél rövidebb vonatok nem járnak a vonalon, pedig időnként még egy kocsi is soknak bizonyulna...

A vonal érdekessége, hogy bár végig földalatti vonalvezetésű, a Rathaus Schöneberg – korábban Stadtpark – megállónál a föld szintjén vezet egy darabon s így a „földalatti” állomásról ki lehet látni a környező parkra.
A vonalon 1983 és 1988 között próbálták ki az automatikus vonatvezető rendszert. A Standard Elektronik Lorenz által fejlesztett SELTRAC rendszer azonban nem aratott túl nagy sikert, éppúgy, ahogy az akkoriban az U9-es vonalon kipróbált LZB rendszer sem.
Az egyik automatikus vezetésű szerelvény a Rathaus Schöneberg megállóban
(fotó: Carsten Lau / www.berlinber-verkerhsseiten.de)

Érdekességképpen érdemes megemlíteni, hogy az Innsbrucker Platznál nem csak egy metróállomás van. Az 1970-es autópálya- és aluljáróépítés során elkészítették a leendő U10-es – azóta sem valósított – metróvonal itteni állomását. Az „Ipu” (Innsbrucker Platz unten) hívójelű állomás szerkezetkész és időnként szervezett látogatás keretében megmutatják az érdeklődőknek az „el sem veszett” metróállomást.
„El sem veszett” metróállomás az Innsbrucker Platzon
(forrás: Wikipedia)

A mai U4-es viszonylat üzemeltetése nem állítja nagy kihívások elé a BVG-t. A vonalon csúcsidőben 5, azon kívül 10 percenként járnak a szerelvények, este pedig 15-20 percenként indítják a vonatokat. Az U4-es – az U55-ös mellett – egyike azon vonalaknak, ahol péntekről szombatra és szombatról vasárnapra virradó éjjel, ellentétben a többi vonallal, nincs éjszakai üzem. A forgalmat két kocsiból álló kisprofilú szerelvények adják, a menetidő a két állomás között 6 perc.

Láthatóan hosszabb szerelvények fogadására épültek a megállók a vonalon, azonban nagyobb forgalomra aligha számíthatnak a belátható jövőben

Kilátás a Rathaus Schöneberg megállóból a parkra

Az A3L sorozatú szerelvények mellett A3E sorozatú ikerkocsik is járnak a vonalon

A Nollendorfplatzon a kisprofilú hálózat valamennyi tagjára átszállhatnak az utasok. Az U4-es viszonylat mindösszesen egy vágányon szerénykedik
(a szerző felvételei)