Valami hiányzik… Hamarosan itt a pünkösd és már tavaly is
egyet jelentett az erdélyi különvonatok indulásával. Az újságíró is készült, az
olvasói is hangolódtak az útra. Idén mindez nincs… Vajon a gazdasági válság
sodorta el? Aligha. Sokkal inkább a nemtörődömség, a kisstílű játszmák áldozata
lett a kommunikáció. Az olvasó meg csak vár és vár... majd csalódottan távozik.
Történt pedig 2008-ban, egészen pontosan május 9-én reggel,
hogy útnak indult egy valóban vasúttörténeti jelentőségű különvonat. A Székely
Gyorsról van szó, amelyet Erdélyben mindenhol megsüvegelt mindenki, aki találkozott
vele. S tette joggal: az akkori szervező csapatnak tagja voltam jómagam is. Nem
kevés munka után tehettük fel a pontot az i-re, amikor útnak indult a
szerelvény.
Az első Székely Gyors Csíkszereda állomásán várja a szentmisén részvevő zarándokokat
Az idő telt-múlt, következő évben ismét egy vonat, majd
2010-ben már két vonattal vágtunk neki a Kárpátoknak. A Csíksomlyó Expressz és
a Székely Gyors ráadásul – először a különvonatok történetében – olyan médiatámogatást
kapott a szervező „Indóház-csoporton” belül, amilyet addig még soha.
Akkoriban egy bizonyos Indóház Online oldal szerkesztőjeként
munkálkodtam több kiváló kollégával egyetemben. Ma már ez az oldal ebben a
formájában nem létezik. A minőség és a mennyiség remek arányát sikerült az
utóbbi hónapok során eltolni más felé… De nem is ez a lényeg most.
Magyar gép, román gép együtt Gyimesbükkön
A fő témánk nem más, mint a fentebb említett
különvonat-páros, amely idén, egészen pontosan június 10-én ismét útnak indul.
Vajon meddig várhatják még a székelyek a különvonatokat?
Emlékszem, tavaly nem csak a különvonatokkal voltunk
elfoglalva. Hetekkel korábban megkezdtük a tematikus felvezetést… Válogattunk
az előző évben készült képek közül, megidéztünk korábbi történteket és
mindenféle módon próbáltunk az IHO olvasóinak kedvet csinálni az utazáshoz vagy
éppen a pünkösdi „közvetítéshez”. Igen, közvetítettük a vonatok utazását. Hubay
Miklós kollégánké (azóta már nem dolgozik a médiában) az érdem és az elismerés,
aki négy napon át folyamatosan frissítette a közvetítés írásait, de nem
mehetünk el szó nélkül a két tudósító, Hörcher Dániel és Jermann Kálmán munkája
mellett sem. Ráadásul a különvonatozás után is hetekig „éltünk” a négy nap
alatt gyűjtött élményekből…
Vajon idén is így fogadják az utasokat Gyimesbükkön?
Mindehhez képest nagyot fordult a világ. A
főszervező-főszerkesztő, T. Hámori Ferenc úgy látszik, nem foglalkozik
semmivel. Bár állítása szerint az IHO az, ami elfoglalja, szemlátomást azt sem
érdekli. De a különvonatok sem, amelyeket pedig az ő közreműködése nélkül nem
hívhatott volna életre a partner Kárpáteurópa utazási iroda sem.
A tavalyi Csíksomlyó Expressz Szolnokon
Az idei Székely Gyors és Csíksomlyó Expressz duóról is
próbáltam valami hasonlót keresni, mint tavaly tehették az akkori olvasók. Nem
találtam. Vajon miért? Nem fontos már valóban ez a két vonat? Valóban az a
lényeg, hogy darabra legyen meg a napi akármennyi cikk és kész? Vajon a
szerkesztő kollégák sem érzik szükségesnek, hogy csigázzák a hangulatot? Megértem őket, hiszen termelni kell. De hogy a nyakukba kapott új vezetőségnek sem érdekes ez az egész, az felettébb különös. Márpedig új szelek fújnak, Szilágyi Károly (egykori BKV és egykori Budapest Airport-szóvivő) és Tevan Imre (korábbi index.hu főszerkesztő-helyettes) személyében.
Próbáltuk a www.szekelygyors.hu oldalt is megnézni, hátha ott lesz szó bármiről... Sajnos azonban ezen az oldalon (ami talán a legautentikusabb fóruma lehetne a különvonatoknak) a legutolsó bejegyzés 2010. december 10-éről datálódik. Biztos, hogy ez így van rendjén? Megsúgom: nem. Csak hát az akarat, a koncepció hiányában ennyire futja csak.
Valószínűleg nem csak nekem tűnt fel e hiány, az Indóház
indexes topikjában is volt már rá példa, hogy hiányolták. Válasz persze arra
sem született, mert „indóház” nick (ő T. Hámori Ferenc) alapvetően nem
használja már ezt a fórumot sem.
Bár a román hatóság nem hagyta az önálló munkát, végül mégis be kellett segítenie a GYSEV 1047 505-ösének a munkába az egyik román ASEA fekvemaradása miatt
Szóval valami, úgy látom és remélem, nem csak nekem
hiányzik. Vajon miért? A kérdés talán lehetne költői is, de mégsem az. A
válaszokat sejtem, de még nem vagyok bizonyos az igazam felől. Az biztos, hogy
valami megváltozott egykor szebb napokat látott Indóház-csoport körül az elmúlt
mondjuk két és fél hónapban – és nem éppen az előnyére. Ez a folyamat ugyan még
visszafordítható, de ahhoz hozzáértés és akarat kell. No meg az, hogy az IHO-t
létrehozó kollégák tapasztalatát, ismereteit és elkötelezettségét tisztelje az
újonnan bekerülő társaság, hiszen a közös munka eredménye egy minden addiginál
jobb szolgáltatás lehet. Mondom, nem lehetetlen megváltoztatni a folyamatok
irányát, de nem könnyű. De a segítség, a segítő jobb még ott van – de ki tudja
meddig?
Vajon a zenészek munkájáról idén is olvashat az, aki nincs ott a vonaton? Átadhatják a hangulatot a nemlétező sorok?
Ami biztos: nekem fájón hiányzik az idei különvonatokról bárminemű
információ. Csend van, pedig Erdélyben ismét várják a szerelvényeket. Bár a
körülményeket elnézve kérdés: a 2011-es év után kell még várniuk? Mert az
látszik: az IHO új vezetőinek nem szívügye
a különvonatok sorsa, ahogy más sem. Pedig emlékezzenek eme urak is: 2010-ben a legolvasottabb
cikkek között volt a négy napról szóló közvetítés… Persze ha a presztízs nem
kell…
Végül egy megjegyzés: e sorokat már jóideje érlelem
magamban. A felületes szemlélő ugyan úgy gondolhatná, hogy mindössze az
irigység, a sértettség íratta velem e mondatokat, azonban az efféle
kárörvendőket ki kell ábrándítsam: ha a világ máshogy fordult volna, e
gondolatok akkor is napvilágra kerülnek. A sors kifürkészhetetlen akarata
nyomán azonban úgy adódott, hogy a RegionalBahn.blogspot.com oldal az, amelyik
ennek teret adhatott.
(a szerző felvételei)