Bár egyelőre a berlini szenátusban nincs napirenden a kérdés
(szeptemberben választanak új önkormányzatot a berliniek), mégis úgy tűnik, van
érdeklődő a berlini gyorsvasút részleges magánosítására. A Keolis nevű francia
cégcsoport igencsak élénk érdeklődést mutat a sajtóhírek szerint.
Közismert tény, hogy az évek óta húzódó S-Bahn-válság miatt többször felmerült már a hálózat részleges vagy teljes magánkézbe adása. Az első körben a Ringbahn vonalát és a kapcsolódó, délkeleti irányú ágakat (Schönefeld, Königs Wusterhausen) adnák át magán üzemeltetőnek.
A vonalak ugyanis nem a német vasúttársaság, a DB AG
tulajdonában vannak, mindössze a kezelőjük a cég. A megrendelő és a tulajdonos
a szenátus, azaz Berlin tartománya. Mivel a tulajdonosi jogok gyakorlója
döntheti el, hogy ki üzemeltesse a hálózatot. A Deutsche Bahn AG-val kötött
közszolgáltatási szerződés 2017-ben lejár, ekkortól kerülhet akár magáncéghez
is a hálózat üzemeltetése.
Első körben a Ringbahnra kerülhet esetleg magán üzemeltető cég... Vajon maradnak akkor a sok gondot okozó 481-esek vagy 2017-től új motorvonatokkal viszik már az utasokat?
A francia érdekeltségű Keolis már jelezte is igényét, hogy
érdekelné az üzlet. A hírek szerint 2012-ig ki kell írni az üzemeltetési
pályázatot, mivel az eredményhirdetéstől számított néhány év szükséges az új
járművek beszerzéséhez és teszteléséhez – mondta a cég németországi vezetője,
Hans Leister.
A hírek szerint egyelőre azonban a pályázat lekerül a
napirendről. A fiskális ügyekért felelős városi szenátor, Ulrich Nußbaum
nemrégiben azonban azt mondta, hogy az idén szeptemberben esedékes választások
előtt aligha kerül kiírásra a pályázat. Mindeközben azonban megjelent egy másik
kiírás: tanácsadókat keresnek, akik segítenek a pályázati felhívást
előkészíteni és a járműbeszerzésre vonatkozó tendert lebonyolítani.
A Ringbahn mellett a kapcsolódó vonalak, így a Königs Wusterhausenbe vezető pálya is magánkézbe kerülhet. A 480-as sorozatú „Toaster” napjai azonban nem csak emiatt lettek megszámlálva...
Felmerült ugyanis, hogy a speciális igényeknek megfelelő
vonatokat nem a leendő új üzemeltető, hanem a tartomány veszi majd meg, aki
bérbe adja a vasúttársaságoknak az új járműveket. Pont ezt a filozófiát követik
Alsó-Szászországban, hiszen az ottani közlekedésszervező cég, a
Landesnahverkehrsgesselschaft Niedersachsen (LNVG) tulajdonában számos, a
metronom vagy éppen a Nordwestbahn által üzemeltetett jármű van. Így
elkerülhető lenne a különböző típusok üzemeltetése és az ebből adódó nehézségek
is.
A Stadtbahn marad a DB AG kezében – de vajon a járműveket is ők adják vagy csak az üzemeltetés joga lenne az államvasúté?
A már érdeklődő Keolisról érdemes tudni, hogy az
Nordrhein-Westfalen tartományban működő Eurobahn
tulajdonosa a társaság.