Eddig
még bizalmas volt és legfeljebb találgatások voltak arról, hogy melyik vonalat
vehetné át a MÁV-tól a magyar „bezzegvasút”, a GYSEV. Most kiszivárgott a
lista, ami máris kérdéseket vet fel. Vajon a GYSEV-nél tényleg zöldebb a fű?
Több
dunántúli vasútvonalat is átvenne a GYSEV, mégpedig a hírek szerint a decemberi
menetrendváltástól. A kiszivárgott lista szerint „kizöldülne” a
Kőszeg–Szombathely, a Szombathely–Zalaszentiván és a
Szombathely–Porpác–Csorna–Hegyeshalom–Rajka vasútvonal is. Mi több, a sorba
bekerül a megszüntett szünetelő személyforgalmú Körmend–Zalalövő vonal is.
Ugyancsak üzemeltető váltana a szombathelyi vasútállomás is: a MÁV pályavasútja
helyett a „repcevasút” kezelné az állomást, de úgy, hogy ez a MÁV
létesítményeinek működését ne zavarja.
A GYSEV leendő vonalhálózata
A
hírek szerint a MÁV valamennyi, a vonalakhoz kapcsolódó ingatlant és műtárgyat
átadja a GYSEV-nek. Az üzemeltetéshez szükséges egyéb berendezéseket pedig
pénzért kapná meg az osztrák-magyar vasúttársaság. A GYSEV átvenné a MÁV
dolgozóit is.
Szombathelyen még a MÁV-nak dolgozik a forgalmi személyzet, még ha zöld-sárga vonatnak is állít vágányutat. Vajon december közepétől a GYSEV állományába tartoznak majd?
A
járműpark kérdése érdekesebb. Valószínűleg új bevetési helyet találtak a GYSEV
5047-es és 5147-es motorvonatainak, mert a menetrendváltástól saját járművekkel
üzemelne a Kőszeg–Szombathely
vasútvonal. Ugyancsak saját – dízel – vontatójárművekkel és kocsikkal végezné a
személyszállítást a GYSEV Szombathely és Zalaszentiván között. Utóbbi esetben
kérdéses az egyébként Nagykanizsára vezető vasútvonal déli szakaszán az
üzemeltetés mikéntje, mert itt egyelőre a MÁV marad a szolgáltató. Valószínűleg
hasonló megoldásra jut a két vasút, mint a Budapest és Sopron közötti vonatok
esetében.
A GYSEV 5047-es és 5147-es motorkocsijai új feladatot kaphatnak: az ÖBB vonalai helyett a GYSEV saját dízeles vonalain járhatnak majd. A kőszegi vonal vajon példás vicinális lehet a „repcevasút” irányítása alatt?
A
Körmend–Zalalövő vasútvonalat korszerűsíteni kell előbb, ez egy hosszabb
projekt a hírek szerint. Mindenesetre e vonal átvételével egyre közelebb kerül
a GYSEV az adriai kikötőkhöz, hiszen egyszerűbben juthat majd el Szlovéniába.
A
legérdekesebb mégis talán a Szombathely–Csorna–Hegyeshalom–Rajka vonal
átvétele. A vonalon ma IC-vonatok is közlekednek Csorna és a vasi megyeszékhely
között, de talán új lendületet kaphat a Győr és Pozsony közötti vasútiközlekedés, ha a szlovák félnél a rajkai határátmenetben nem a MÁV, hanem a
GYSEV lesz a tárgyalópartner.
Osztrák mozdony, magyar IC-kocsi. Vajon a szombathelyi IC-k már csak zöld kocsiból állnak majd?
A
vasutasok mindazonáltal aggódnak: féltik a munkahelyüket. Valahol jogos a
félelmük, hiszen a GYSEV a korábban átvett Szombathely–Szentgotthárd vonalat is
korszerűsítette, így a múlt század eleji technikát kezelő vasutasok valóban
feleslegessé váltak a felújítás nyomán.
Ugyancsak kérdéseket vet fel a mostani tervezett vonalhálózat. Logikus lépés lenne az Őrségen átvezető vasútvonal (Zalalövő–Hodoš) átvétele, de nem lenne elrugaszkodott ötlet a Zalaszentiván–Nagykanizsa vonalszakasz átadása sem. Persze ez csak abban az esetben jelentene előrelépést, ha a GYSEV továbbra is képes megőrizni azt a színvonalat, amit a mostani hálózat üzemeltetésekor mutat. Csak reménykedhetünk, hogy az osztrák-magyar vasúttársaság nem fog „elmávosodni” az elkövetkező idők során.
Halász Péter