2011. 06. 02.

Ilyen állat márpedig nincs! Variációk buszsávokra

Idehaza most sokat beszélnek a buszsávokról. Nem véletlenül, hiszen az M1 és az M7 autópályák bevezető szakaszán, a Budaörsi úton párszáz méterrel hosszabb lett a buszoknak kijelölt sáv, ami miatt nem csak az autósok hördültek fel, hanem a politika is megszólalt: a főpolgármesternek nemtetszését fejezte ki Székesfehérvár és Budaörs vezetője is. Mindezek mellett „műszaki okok” miatt visszavonták a buszsáv létesítését. Az autósok örülhetnek, a buszon utazók szívnak. De nyugaton hogy csinálják? A német fővárosban jártunk, onnan gyűjtöttünk pár példát.


Senki sem állítja, hogy Berlinben nincsenek dugók. Sőt, nagyon sok van. Mindemellett a lámpák hangolása sem az igazi sok helyen – legtöbbször szándékosan, hogy megakassza a belvárosra zúduló autóáradatot. Ezt hívják kapuzásnak. Mindazonáltal a három és félmillió lakosú városban is akadnak buszsávok – azonban idehaza elképzelhetetlen módon kialakítva. Ki hallott már időszakos buszsávról!? Igen, a németek.
Nem egy olyan hely van Berlinben, ahol ugyan fel van festve a buszsáv és kint is van a tábla, alatta azonban a kiegészítő felirat díszeleg, mondjuk az, hogy „Mo-Fr 6-9 Uhr”. Azaz buszsáv, de csak hétfőtől péntekig, reggel 6 és 9 óra között. Ezen kívül rendes forgalmi sávként működik.
Nem a legjobb a kép minősége, de látszik a számtalan kiegészítő, korlátozás, engedély. Nem csak egyszerű buszsávról van szó... Itthon nincs ilyen

Idehaza azért meglehetős fenntartásokkal kellene kezelni egy ilyen ügyet. A hazai közlekedési morál egyébként is olyan, hogy hiába van egy-egy buszsáv kettős záróvonallal védve, abban az autósok vígan közlekednek. Ha egy ilyen időszakos buszsávban még a parkolást is engedélyeznék egyéb időszakokban, hétszentség, hogy lenne egy-két olyan renitens autós, akik csakazértis otthagynák a kocsijukat…
Autóbuszsáv Berlinben, az Unter den Lindenen... Az autósok parkolhatnak a széles sáv szélén
 
A másik, idehaza ismeretlen forgalomszabályozási mód a változtatható irányú forgalmi sáv. A piros X-el és zöld nyilakkal irányított forgalmi rend idehaza legfeljebb a KRESZ-tankönyvekből lehet ismerős. Máshonnan aligha, mert a gyakorlatban nem alkalmazták őket. Azonban Berlinben ez máshogy van. Jó példa a gyakorlati alkalmazásra a Heerstraße külső szakasza, ahol öt forgalmi sáv van. Az egymástól csak szaggatott vonallal elválasztott sávok közül kettőt-kettőt használnak alapesetben, a középsőből legfeljebb csak a lámpáknál lehet balra kanyarodni. De ha szükséges, megnyitják a harmadik sávot, sőt, a többi sáv irányán is tudnak fordítani, ha szükség úgy kívánja. És láss csodát: az autósok nem mennek be a lezárt sávba, sőt, a forgalommal szemben sem közlekednek…
Piros X-ek az ellenkező irányú sáv felett, zöld nyilak a mi sávunkban... Ilyen nincs Budapesten!

Vajon idehaza ezek a megoldások miért nem honosodtak meg? Talán az ok abban keresendő, hogy a rendszerváltás óta eltelt két évtizedben nem volt közlekedési koncepciója a fővárosnak, s talán az országnak sem. Most viszont – talán – a Budapesti Közlekedési Központ újdonsült vezetői és munkatársai friss lendületet hoznak és talán lesznek előremutató példák Budapesten is.
 
Nyilak az út felett... Itthon csak a KRESZ-könyvekben szerepel – talán...