Nem sűrűn fordul elő, de azért megtörtént már: a vonat, aminek meg kellett volna állnia, egyszerűen áthaladt. Jobb esetben a mozdonyvezető észreveszi a tévedését, rosszabb esetben a vonatot a forgalmista állítja meg a visszavett kijárati jelzővel. De az is megtörtént már, hogy e lehetőségek egyike sem került terítékre.
Az elmúlt kedden, azaz június 21-én történt meg az az eset, hogy a Berlinbe tartó ICE egyszerűen elfelejtett megállni Wolfsburgban. Sem a mozdonyvezetőnek, sem a forgalmistáknak nem tűnt fel, hogy mégiscsak van egy megállás a Volkswagen-gyáráról ismert városban. Ezzel nem is lett volna igazán nagy baj – ha történetesen mintegy huszonöt utas nem akart volna leszállni… De akartak.
A Deutsche Bahn AG magyarázatából kiderült: a Ruhr-vidékről érkező vonatot Hamm főpályaudvarán egy másik ICE 2-es motorvonattal kellett volna egyesíteni – azonban késése miatt elküldték a vonat másik felét. A hoppon maradt szerelvénynek pedig egy operatív menetrendet állítottak össze, ami azonban nem tartalmazta a wolfsburgi megállást – mégpedig figyelmetlenségből maradt ki ez a megálló a felsorolásból.
A leszálláshoz készülődő utasok valószínűleg döbbenten tapasztalták, hogy itt bizony nem tudnak távozni – a vonat végül legkorábban Berlin-Spandauban állt meg. Innen a DB AG saját költségén, egy másik vonattal visszavitte az utasokat Wolfsburgba, mi több másnap nyilvánosan is elnézést kért a tévedésért és a hírek szerint a teljes menetdíjat visszafizette a pórul járt utasoknak.
Berlin és Hamm között csatolva járnak az ICE 2-es vonatok, ott osztják meg és egyesítik a szerelvényeket. Egy ilyen járat távozik éppen Berlin-Spandauból és indul hosszú utazására a Ruhr-vidék felé
(fotó: Halász Péter)
(fotó: Halász Péter)
Azt pedig mi tesszük hozzá, hogy a vészfékhúzás valószínűleg hatástalan lett volna, mivel a nagysebességű vonatokon vészfékáthidaló rendszer van. Ez leegyszerűsítve úgy működik, hogy a „piros kapaszkodó” meghúzásakor a mozdonyvezetőnél egy jelzés jelenik meg, hogy valaki kényszerű megállást kezdeményezett, amit néhány másodpercen belül eltörölhet (sőt köteles eltörölni bizonyos szakaszokon) a vezető. Ennek előnye hogy a vonatot olyan helyen tudja megállítani a személyzet, ahol biztosan hozzá tudnak férni a segítséget nyújtó szolgálatok a vonathoz, nem egy alagút közepén vagy éppen egy viadukt tetején áll meg a szerelvény.