2011. 06. 03.

Busszal a Bécsi Erdőn át


Különleges, idehaza aligha gyakorolt lépést tett a VOR, amikor 2003 augusztusában, immáron nyolc éve megszervezte a „Wienerwaldbus” rendszert. Nem egy, hanem két (egyesek szerint három) vonalról van szó, amelyek segítségével a Bécsi Erdő nevezetes és kedvelt kirándulóhelyeit könnyűszerrel elérhetik az utasok – és nem mellesleg új útvonalakat kapcsoltak be a közösségi közlekedésbe.


Nyolc esztendővel ezelőtt, 2003-ban tett döntő lépést a VOR és megvalósította a helyiek régóta dédelgetett álmát. Elindult a Wienerwaldbus-hálózat, amely bekapcsolja az addig közösségi közlekedéssel elérhetetlen kirándulóhelyeket a városi hálózatba. Bár már évek óta terítéken volt ez a lépés, mégis sokáig váratott magára.

A rendszer jelentősen átalakította az akkori 43B (ma 43A, a továbbiakban így említjük) autóbusz struktúráját, hiszen a Dreimarkstein megállótól továbbvezették a Cobenzlhez, ahol a 38A viszonylathoz csatlakozik. Dél felől pedig új viszonylatot szerveztek, amely a 35B számot kapta. A Hütteldorfból induló járat az Artariastraßénál kínál kapcsolatot a 43A viszonylatra, ahol a két busz kölcsönösen megvárja egymást. Innen tovább az új járat Neustift am Walde, illetve az Agnesgasse felé.
Csatlakozás az Artariastraßénál. Az elől haladó 35B-ről az utasok némelyike átszállt a később érkező 43B-re. A buszok kölcsönösen bevárják egymást, mind a két irányban

Az új hálózatnak jó belvárosi kapcsolatai lettek: a 38A Heiligenstadtból indul, itt gyorsvasúti, nagyvasúti és metrókapcsolata is van. Grinzingben találkozik a Schottentortól induló 38-as villamossal. A 43A belső végállomására a 43-as villamos jár a Schottentortól, míg a 35B déli végén a Westbahn és a Vorortelinie (S45) szerelvényei, az U4-es metró van, gyaloglási távolságon belül van még itt a 49-es villamos is, amivel a Ringhez lehet bejutni. Északon pedig a 35A busz biztosítja a belvárossal való kapcsolatot.
A hütteldorfi buszpályaudvaron hosszú ideig egyetlen nem Postbus-üzemeltetésű járatként a 35B volt jelen. Nemrégiben a 147-es is csatlakozott hozzá, utóbbiért a Blaguss felel

Az újonnan szervezett 35B viszonylat alapvetően kiránduló járat. Téli és nyári menetrendje van. Télen hétköznap mindössze kétszer indul, hétvégén négy indulása van. Nyáron azonban bővebb az üzemideje: 10 és 18 óra között óránként indul hétköznaponként, míg hétvégén 9 és 14, valamint 16 és 20 óra között startolnak a kocsik. Minden esetben csatlakozást biztosítanak az Artariastraße megállónál a 43A viszonylathoz.
A 35B viszonylat északi végén, Neustift am Walde városrészben. Innen a 35A busszal juthatunk be a város központjába

A 35B viszonylatot a kezdetektől a Dr. Richard üzemelteti, az 53B, 54B, 55B, 60B viszonylatokkal közös járműparkkal. Utóbbiakról minden információ adott a járművön, de a 35B esetében sokszor jogosan illetik kritikával a céget, mert hiányos az utastájékoztatás.
 A 35B a Hütteldorf környékén működő többi Dr. Richard-járattal közös járműparkkal üzemel

A 43A jelű viszonylattal már foglalkoztunk, így most ennek részletes ismertetésétől eltekintünk.
 A 43-as busz ismertetésétől most eltekintünk, hiszen e járatról külön bejegyzésben emlékeztünk meg nemrégiben, ezt ide kattintva olvashatják. A képen még 43B jelzéssel közlekedő, Schneider-féle MAN érkezik az Artariastraßéhoz

Az északi rész, a 38A járat nem mindenki szerint része a Wienerwaldbusnak. Mi mégis idevesszük, hiszen a Grinzinget is érintő járat végpontja a Bécsi Erdő egyik nevezetes kirándulóhelye, a Kahlenberg. A viszonylatot 1935. október 17-i indulással szervezték meg, azóta nevezték már 21-esnek és 38S-nek is. A Kahlenberg nem csak szép kilátást nyújt, hanem ez volt a felső végállomása az 1874 és 1922 között működött Kahlenbergbahnnak, Bécs fogaskerekű vasútjának. A vonalból sok nem maradt meg, de az alsó állomás épülete a mai napig megvan, a D villamos fordul meg körülötte Nußdorfban.
A fogas emléke... 1922 után a gőzösök egy része a budapesti üzemhez került, ahol a vonal villamosításáig dolgoztak

Kilátás a Kahlenbergről

A 38A járat a Kahlenbergről a legsűrűbb időszakban óránként kétszer még tovább megy: a végállomása a Leopoldsberg, a Duna mellett fekvő egy. 1985 és 2000 között nem a 38A vonal kocsijai mentek végig, hanem a Kahlenberg és a Leopoldsberg között ingázott egy busz, de 2000 óta átszállás nélkül lehet elérni a végállomást.
 A leopoldsbergi végállomást a legsűrűbb időszakban is csak félóránként érik el a Wiener Linien buszai

Egykoron a hegyre siklóval is fel lehetett jutni. De a XX. század első felében – ahogy a fogas is – megszűnt a kötélpálya. Csak a helye látszik, itt tekintünk le a Dunára

A 38A egyike a legnépszerűbb kirándulójáratoknak. A viszonylat a legsűrűbb időszakban 7-8 percenként indul. A járatok egy része – különösen hétközben – nem megy fel a hegyekbe, hanem Grinzingben, a Wagenwiese megállónál megfordul. A szűk grinzingi utcákon kanyargó járat szóló busszal üzemel, de mentesítő kocsiként sokszor járt már csuklós busz is a hegyen. Igaz, hivatalosan le vannak tiltva erről az útvonalról a hosszú járművek.
 Ez a kép már nosztalgia. a Gräf&Steyr szóló kocsijai meglehetősen ritkán járnak a hegyen már. A kahlenbergi végállomáson pihen a 8823 számot viselő Gräf&Steyr NL 205 M12 típusú busz

A Wienerwaldbus az eddigi tapasztalatok szerint beváltotta a hozzá fűzött reményeket. A kirándulók kedvelik a járatokat – ezt ékesen bizonyítja, hogy a 35B kocsijai rendszeresen megtelnek, a 38A esetében nem ritkák a tumultuózus jelentek sem, főleg, ha az időjárás is kedvező. A tömegnyomorért pedig a Kahlenbergről elénk tároló panoráma bizonnyal kárpótol.
 
A 38A vonalán jobbára már új, MAN Lion's City kocsik közlekednek. Egy ilyen érkezik a Cobenzlhez, ahol a 43-as busszal találkozik

A szűk grinzingi utcákról hivatalosan kitiltották a csuklósbuszokat. A 38A-ra azonban jó idő esetén igencsak elkéne a hosszú kocsi – néha elő is fordulnak itt, ha más hadrafogható jármű nincs a közelben
(a szerző felvételei)