Az egykori főpályaudvari mivoltára már semmi sem emlékeztet. Gaz, elhagyott peronok, befalazott aluljárók jellemzik a Berlin melletti város egykori főpályaudvarát. A villamos kijár még a zöldbe, de a vasút már csak akkor áll meg, ha jeleznek. Feltételes megálló lett. Potsdam-Pirschheidén jártunk.
2011. 06. 30.
2011. 06. 29.
Wien Mitte
Volt egy osztrák sorozat, ami a német nyelvterületen a mai napig meglehetős népszerűségnek örvend. Azonban – bár e sorok írója is krimirajongó – nekünk nem a bűnügyi sorozat mivolta miatt érdekes. Az 1978-ban forgatott Wien Mitte című epizód az azonos nevű vasútállomáson játszódik.
...és végre!
Közeledünk Európához, úgy látszik. Budapesten végre elérhető – még nem hivatalosan – a Google Transit – írja az [origo].
Felújítják a 68-ast
Úgy tűnt, hogy megszűnhet a forgalom a berlini 68-as villamos külső szakaszán, miután a BVG nem akarta vállalni a pályafelújítás költségének felét. Most azonban mégis úgy döntött a cég: felújítják a vonalat.
Sztrájk a szellemvasúton
Három évtizede, egészen pontosan 1980. szeptember 17-én kezdődött a nyugat-berlini vasutasok több napos és véres összetűzésekkel is tarkított munkabeszüntetése. A sztrájk látszólag eredménytelen volt, de négy évvel később beért a gyümölcse.
2011. 06. 28.
Különvonat VOLT…
…van és lesz is. Ezt a szóviccet minden évben elsüthetjük, hiszen a GYSEV különvonatokat indít a soproni fesztiválra. Szendrei Tamás olvasónk képet is küldött az első mentesítő szerelvényéről.
Az első VOLT-vonat mozdonya V43 321-es lett s mögötte számos Schlieren kocogott. A gép utáni első kocsi pedig egy igazi ritkaság, egy poggyászteres Schlierenwagen volt.
A vonat július 2-áig minden nap 13990 számban indul a Keletiből 11:30-kor, Sopronba 14:29-kor érkezik. Visszafelé június 30. és július 3. között 13991 számban 04:05-kor indul Sopronból és 07:03-ra ér a Keletibe. Július 3-án lesz még egy vonat: a 13995-ös Sopronból 12:11-kor indul, a Keletibe 15:09-kor érkezik. További részletek a GYSEV honlapján találhatók.
Szendrei Tamás képe Nagyszentjános határában készült a Sopronba tartó 13990-es számú, VOLT-vonatról
Kiiktatás a föld alatt
Holnaptól kitör a nyári szünet a berlini iskolákban és ehhez kapcsolódóan változik a menetrend is. A metrók is ritkábban indulnak. Augusztus 12-ig lesz érvényben a BVG nyári menetrendje.
Összekötik a metrókat
A berlini metrón utazók finoman fogalmazva sem boldogok az idei vágányzárak miatt. Aki a városon belül az U2-es vonallal szeretne utazni, többször át kellett szállnia. Eddig. Most legalább egy – felesleges – átszállás kimaradhat!
A sváb főpályaudvar
Stuttgart főpályaudvara számtalan politikai vita része lett mára. A „Stuttgart 21” projekt keretében a mostani fejpályaudvart felszámolnák és egy föld alatti (a mostanira merőleges), átmentő állomást létesítenének. Amíg azonban a politika és a civilek vitáznak, a vasútbarátok fotózhatnak, hiszen van mit. Nem csak a Hauptbahnhofon, hanem a környékén is jártunk.
2011. 06. 27.
2011. 06. 26.
Nagyszentjános határában
Olvasónk, Szendrei Tamás rendszeresen figyeli a vonatok Nagyszentjános határában. A hegyesi vonalon valóban mindig történik valami – ha viszont csak a hétköznapokat kaphatja lencsevégre, akkor kis képzelőerővel bármit érdekessé lehet tenni. Így tett a nevezett fiatalember is, mi több, elküldte nekünk is képeit. Érdemes megosztani ezeket a képeket megosztani a többi olvasóval, gondoltuk. Hát íme!
2011. 06. 25.
Villámlátogatás Wuppertalban
2011. 06. 24.
Hennigsdorfban a hármas
Lassan, de biztosan épülgetnek a MÁV-TRAKCIÓ új mozdonyai. A 480 003-ast Hennigsdorf környékén látták a napokban, mégpedig az LNVG számára gyártott 146 542-es társaságában. A két gép a Bombardier Hennigsdorf–Velten közötti próbapályáján rótta a köröket – írja a railcolor.net, ahol további képek is láthatók a próbamenetről.
Duplázhat a Talent 2?
Úgy tűnik, lassan csak sikerül bevetni a három éve bemutatott Talent 2 motorvonatokat. A Bombardier nem éppen sikeres járműtípusából számtalan elkészült már, sokuk azonban egy centit sem tett meg még – legfeljebb csak a gyár és a wustermarki rendező között, ahol tárolják a szerelvényeket. Lassan már csatolt üzemben is járhatnak a vonatok!
Volt egyszer egy Plattensee…
Emlékeznek? Volt egyszer, lassan egy évtizede talán, hogy hétvégente közvetlen gyorsvonat indult a bécsi Südbahnhofról Keszthelyre. Ez volt a „Plattensee” nemzetközi gyors. A különleges vonat nem volt hosszú életű, érdektelenségbe fulladt a járat. Néhány kép segítségével azonban most megidézzük a szokatlan vonatot.
2011. 06. 23.
Kicsúszott az akku
Kiesett az akkumulátora az egyik motorvonatnak a Fertővidéki HÉV vonalán – adta hírül az osztrák közszolgálati média, az ORF. A hírek szerint személyi sérülés nem történt, de mintegy 25 ezer eurós kár keletkezett a peronban és a járművön.
Elfelejtett megálló
Nem sűrűn fordul elő, de azért megtörtént már: a vonat, aminek meg kellett volna állnia, egyszerűen áthaladt. Jobb esetben a mozdonyvezető észreveszi a tévedését, rosszabb esetben a vonatot a forgalmista állítja meg a visszavett kijárati jelzővel. De az is megtörtént már, hogy e lehetőségek egyike sem került terítékre.
Bevásárolnak
Úgy hírlik, jól bevásárol motorvonatokból a DB AG. Már eldöntött tény, hogy 56 új ALSTOM-motorvonatot állít csatasorba, de időközben egy nagy pályázatot is előkészítenek, ahol többszáz járművet szereznének be.
Éjszakai gyorsvasút
Nem vagyok nagy fotóművész vagy fotótechnikai zseni, de szeretek sötétben fényképezni. Kihívás és az eredmény is remek. A színek, árnyak, fények különleges hangulatot teremtenek. És persze a kihívás is ott van, hogy ne mozduljon be a kép. Nem is képkészítési technika, hanem inkább a téma az érdekes a most következő összeállításban: a berlini gyorsvasúton készült képekből válogattunk.
Train of ideas - Ötletvonat
2011. 06. 22.
Profilból jók
A berlini metrókat taglaló írásainkban számtalanszor hivatkozunk arra, hogy a vonal a kis- vagy a nagyprofilú hálózat rész-e? Úgy gondoltuk, hogy érdemes azt is elmondani, mi a különbség a két rendszer között – ugyanis nem csak a méretekben van eltérés. Kis berlini metróhatározónk következik.
Magyar sínre magyar metrót?
Egyre többször adnak hangot azon elképzelésüknek a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) megszólalói, hogy az Alstom-metrók helyett hazai járműveket kellene venni. De vajon lehet-e valós alapja mindennek? Vajon megéri-e még pár évet várni a magyar fejlesztésekre – hiszem még tervek sincsenek, nemhogy gyártó vállalat.
2011. 06. 21.
Emeletessel az erdőn át
A 218-as autóbusz Berlinben fogalom. Nem csak a szép vonalvezetés, hanem a viszonylaton közlekedő járművek okán is rászolgált a hírnévre. Nos, a nyári menetrend bevezetése okán most tegyünk egy kört a különleges autóbusz-viszonylattal!
Európa vasutas nemzetei?
Tolatási baleset a Westbahnhofon
Az utóbbi időben elég sok, közfeltűnést keltő balesetről érkezik hír a szomszédból. Ezúttal a bécsi Westbahnhofon találkozott egy tolatómozdony és egy üres szerelvény. A balesetben két vasutas sérült meg.
2011. 06. 20.
A schönebergi falumetró
2011. 06. 19.
Hosszú az út Kolozsvárig
Románia és Bulgária megbízható partnerei a német vasútnak. A DB AG számtalan használt járművét adta el a két kelet-európai ország különféle, jobbára állami vasúttársaságainak. A feleslegessé vált motorvonatok keleti szomszédunknál új életre kelhetnek, mint ahogyan azt tették a például DR-eredetű „Ferkeltaxikkal” is. Ezúttal azonban kicsit nagyobb jószág indult útnak.
Nyitva a királyi váró
Átadták a királyi váró épületét Gödöllőn. Az épületre ugyancsak ráfért már a felújítás, ami most 1,34 millió euróval, azaz majd 362 millió forinttal könnyítette az államkasszát. Igaz, 1,14 millió eurót (mintegy 308 millió forintot) a Norvég Alap állt. Az utasok azonban a hírek szerint nem jártak éppen jól a műemléki rekonstrukcióval: a konténerpénztár marad.
2011. 06. 18.
Wien Hauptbahnhof – nyílt nap az építkezésen
Vonalcsík vagy kapcsolási rajz?
Nemrégiben az egyik nem éppen hitelesnek tekinthető
napilapban olvashattuk, hogy a kedves utas a villamoson összetévesztette a
jármű kapcsolási rajzával a vonalakat bemutató sematikus térképet. A BKV kevés
üdvözlendő újítása közül ez az egyik, ami valóban üdvözlendő és Európa felé
próbálja taszigálni a budapesti közösségi közlekedés színvonalát. Persze, ha a
részvevők ezt nem akarják…
2011. 06. 17.
Isten veled, édes Piroskám!
Lezárult egy korszak. Számtalanszor
hangzott már e mondat, de most a magyar vasútbarát társadalom valóban
gyászolhat: elment az utolsó, közforgalomban közlekedő MD-motorvonat. Az utolsó
szerelvény feldíszítve rótta a Debrecen környéki síneket ezen a délelőttön is,
majd szépen csendben nyugdíjba vonult.
Kizöldül a Dunántúl?
Eddig
még bizalmas volt és legfeljebb találgatások voltak arról, hogy melyik vonalat
vehetné át a MÁV-tól a magyar „bezzegvasút”, a GYSEV. Most kiszivárgott a
lista, ami máris kérdéseket vet fel. Vajon a GYSEV-nél tényleg zöldebb a fű?
Szellemjárás Pozsonyligetfalun
Pozsonyról legtöbbször az embernek a vár, a belváros és persze a főpályaudvar jut eszébe. Valóban, kitűnő helyen van a nagyállomás (s ráadásul a forgalom se kicsi, ahogy azt a minap megmutattuk), de mi van a Duna túloldalán? Egy szinte üres és hatalmas személypályaudvar. De miért nem használják? Erre keressük a választ.
Határon túli bevetés?
Úgy tűnik, a MÁV-TRAKCIÓ lehet, hogy mégsem idehaza veti be a lassan csatasorba álló TRAXX-mozdonyokat. Bár eredetileg belföldi és nyugati-európai távolsági forgalomban vettek volna részt, a helyzet változik a hírek szerint.
2011. 06. 16.
A maradék a cseheké
Régóta fenhetik a fogukat a csehek a szomszédos osztrákok Railjet-szerelvényeire. Most végül megadatik a lehetőség, hogy vegyenek belőlük, hiszen az ÖBB nem hívja le a keretszerződésben rögzített valamennyi vonatot.
Sztrájk a cseheknél
Huszonnégy órás országos közlekedési sztrájk kezdődött szerda éjfélkor Csehországban. A szakszervezetek ezzel az akcióval szeretnék rákényszeríteni a jobbközép kormányt, hogy vonja vissza a parlament elé terjesztett társadalmi és gazdasági reformokat, amelyek szerintük pusztán megszorító intézkedések, és nem oldják meg az ország valós gondjait.
Pozsonyi csúcsidő
2011. 06. 15.
Archívumunk mélyéről – 5. rész: Búcsú a Kökitől
Furcsa ezt így olvasni, pedig igaz. Igaz, csak időlegesen,
de e sorok megjelenése után néhány órával búcsút vehetünk az észak-déli metró
híres-hírhedt végállomásától és a kapcsolódó buszállomástól. Persze, csak
időlegesen, a nyár végéig. Ezúttal egy három évvel ezelőtti búcsú képeit vettük
elő. Akkor költözött a buszvégállomás a ma búcsúzó, ideiglenes helyére. A
naptár akkor 2008. december 28-át mutatott…
Tudjuk meg, mivel utazunk!
Sokak előszeretettel böngészik a vonatok összeállításáról tájékoztató jegyzéket. Nem csak a célállomás és a vonatban elfoglalt hely derül ki belőle, hanem ha jól van megszerkesztve, a kocsi típusa és egyéb adatai is. Persze ezeket a vasutak nem szeretik kiadni, így sokszor lelkes kívülállók dolgozzák fel a hivatalos dokumentumok tartalmát.
Régi és új
Manapság egyre többször lehet nosztalgiázni a bécsi „Vorortelinién”.
No nem gőzösre kell éppen gondolni, hanem a jó öreg 4020-as motorvonatokra. A
Talentek üzemkészsége nem valami fényes, emiatt kell beugrani néha egy-egy
régebbi szerelvénynek. Általában azonban már új, vörös-szürke ruhás vonat
érkezik, de néha azért akad egy-egy eredeti, kék-fehér színű jármű is. Ezúttal
a 4020 227-7 számú egység írásunk főszereplője. Hogy miért? Hamarost eláruljuk.
A zártárcsa tolja a vonatot?
A vonat végének megjelölésére különböző módok vannak. Egyik erre a zártárcsa. Idehaza akkor is ki kell tenni, ha tulajdonképpen semmi szükség sem lenne rá.
2011. 06. 14.
Esti hangulat
A berlini gyorsvasút egyik 481/482 sorozatú szerelvénye a Wannseebahn Schlachtensee megállójában. Az S1-es viszonylaton közlekedő vonat Oranienburgól Wanseebe tartott 2009. november 10-én este
(fotó: Halász Péter)
(fotó: Halász Péter)
Rail Cargo Hungária – állami visszavásárlás?
2011. 06. 13.
Gördülékeny vonatpótlás
Itthonról a legtöbbször csodálattal tekintünk a „Lajtán túlra”. Nem véletlenül: a vasúttársaságok kezdenek rájönni, hogy az utas a fontos. Ezért ha vonattal nem, akkor busszal, de igyekezenek elszállítani a közönséget.
2011. 06. 11.
Autóval a Railjeten?
A magyar főváros felől érkező vasútbarát a penzingi tárolóvágányokon fura kocsit láthatott nemrégiben. A látszólag normális BDms sorozatú „félpakli” oldalán a Railjet autószállítási lehetőségét reklámozzák. A szokatlan projektnek eredtünk nyomába.
2011. 06. 10.
Gothawagen Berlin mellett
Sokak számára ismerősen csenghet a Woltersdorfer Straßenbahn
neve. A Berlin melletti falu saját villamosüzemmel büszkélkedhet, ami nem
mellesleg az közlekedésbarátok egyik zarándokhelyévé vált lassan. A családias
villamosüzemnél készült film következzék most.
Villamossal a főpályaudvarra
2011. 06. 09.
Veszélyben a villamos
Hozzáértők azt mondják: sokkal jobban jár a város, ha
leállítja a villamoshálózatot. Mi több, minél előbb teszi, annál gazdaságosabb
döntést hoznak a városatyák. A villamos tehát veszélybe került a Ruhr-vidéken
fekvő Mühlheim városában.
Berlini vonathosszok
2011. 06. 08.
17000. Abendschau
Ezúttal egy nem éppen a témánkhoz kapcsolódó bejegyzés következik. A berlini közszolgálati televízió, az RBB (Rundfunk Berlin Brandenburg) esti híradója, az Abendschau rendkívül népszerű a kintiek körében. Valóban egy profin szerkesztett hírműsorról van szó, amiben nem mellesleg elég nagy szerepet kap a szövetségi főváros közlekedése is. Az Abendschau június 7-én jelentkezett tizenhétezredik alkalommal.
Sztrájk Berlinben
Hivatalosan még senki sem jelentette be, de minden bizonnyal
sztrájkba lépnek a berlini metrósok június 9-én, csütörtökön. Bérmegállapodás
és fizetésemelés a tét az egyik oldalon, másrészt pedig egy három és fél
milliós város közlekedéséről van szó a másik oldalon.
Maradhat a 68-as?
Nemrégiben még arról érkeztek a hírek, hogy veszélybe került
a berlini „Uferbahn”, azaz a 68-as villamos. A hangulatos, majdnem városközi
jellegű villamosvonal korszerűsítése ugyanis rengeteg pénzbe kerülne, ráadásul
számos szigorú környezetvédelmi előírásnak kellene megfelelni. A helyiek
tiltakoztak, a nagypolitika pedig talán megmozdulni látszik.
Feliratkozás:
Bejegyzések (Atom)