Bécsben az intenzív állomás-(át)építések (Westbahnhof, Hauptbahnhof) mellett vannak eltűnő állomások is. Az egykori Nordbahnhof teherpályaudvarának utolsó nyomai is lassanként eltűnnek az ingatlanfejlesztés mellékhatásaként. A most következő, két évvel ezelőtti állapot mára már múlt idő...
Bécs első pályaudvara a Császári és Királyi Északi Vasút fejpályaudvara, az 1838-ban átadott Nordbahnhof volt. Az állomást hamar kinőtte a forgalom, ezért 1859-1865 között új állomást építettek, a mai Praterstern állomás helyén. A személypályaudvarhoz teherpályaudvar is dukált, mely legnagyobb kiterjedésében egészen a Dunáig ért. Az idők során fűtőház és raktárak sora épült ki a területen, a Nordbahnhof pedig Bécs egyik fő pályaudvara lett. 1945-ben bombatámadás érte az állomást, a vasfüggöny pedig a Bécsből északra futó vasútvonalak nemzetközi szerepét tette múlt időbe. Az eredeti Nordbahnhofot 1965-re lebontották, személyforgalomban helyét az 1955-ben átadott Praterstern állomás vette át. A teherpályaudvar fokozatosan vesztette el szerepét, az 1990-es években a terület déli részét, a Lasallestrasse mentén elkezdték beépíteni. Az ingatlanfejlesztés ma is folyik, a teherpályaudvar pedig egyre fogy.
Nagyobb térkép megtekintése (Forrás: Openstreetmap.org)
A térképen jól látható a Nordbahnhof teherpályaudvarának helye. Legnagyobb kiterjedésében a mai Lasallestrasse-Handelskai-Innstrasse közötti területet foglalta el, nyugat felől a mai is meglévő és nemrégiben kissé áthelyezett S-Bahn Stammstrecke határolta, melyen a Praterstern állomás fekszik
A szépen felújított Praterstern állomás felől közelítve az első feltűnő nyom egy hatalmas, autóparkolónak használt terület, melynek szélén tipikus vasúti raktárak álltak egészen a közelmúltig.
2009 májusában az állomás északi végén még néhány vágány a helyén volt, itt számos elfeledett vagont parkoltatott az ÖBB.
A még meglévő vágányoktól a Duna felé eső oldalon már álltak az első lakóépületek, sőt, már a park is benépesült az itt lakókkal.
A Praterstern felé (azaz dél felé) tekintve látható, hogy a következő épületeket már építik, a vágányok is hamarosan útban lesznek. A távolban látható épületek az első ütemben épültek a Lasallestrasse mentén.
Tovább haladva az egykori Nordwestbahnhof északi vége felé feltűnik egy vasaljas kitérő is, a jelek szerint jól átvészelte az idők viharait.
Balra a városon áthaladó S-Bahn Stammstrecke felé juthatunk ki, a Traisengasse megálló közelében. Sokkal érdekesebb azonban a jobb oldali vágány, kövessük ezt...
A fényjelzők működnek, a pályát némelyik hazai mellékvonal is megirigyelné, de forgalom sehol. A képen látható iparvágány-kiágazást sem használják már.
Az elhagyatott összekötővágány ívét még néhány új épület tervezőjének is figyelembe kellett vennie, mint a képen látható háznál is, amely az Engerthstrasse és a Duna-parti Handelskai között fekszik.
A vágány vége keresztezi a forgalmas Handelskai-t, majd a Duna-parti rendezőpályaudvaron, a Donaukaibahnhof-on ér véget. Az átjáró állapota már 2009-ben sem élénk használatról tanúskodott.
(fotók: Magyarics Zoltán) |
A végére egy „élőbb” kép: bár a WLB EuroSprinterei nem szorgoskodtak vasárnap délután révén, legalább a jelent képviselik.