2011. 05. 28.

Öt éves a főpályaudvar

Öt esztendővel ezelőtt, 2006. május 28-án indult meg a menetrend szerinti forgalom a berlini főpályaudvaron. A kormányzati negyed közelében felhúzott üvegpalota két szintjén (legalul és legfelül) vonatok közlekednek, a többi pedig az utasoké – és a bevásárlóké. Nem véletlenül emlegetik az állomást úgy, hogy nem más, mint egy pláza, ahol egyébként vonatok is járnak.

Öt esztendővel ezelőtt, 2006. május 28-án forradalmi változásokon ment át a berlini vasúti közlekedés. Az addigi kelet-nyugati irányú Stadtbahn mellé új vasúti tengelyt kapott a város: az észak-déli irányú nagyvasúti alagutat. Ekkortól fenekestől felforgatták a vasúti járatok útvonalát is. A Drezda és Hamburg felől érkező vonatok java része az alagútba került, de így jártak a Rostock és Stralsund felől érkező szerelvények is.
Különleges találkozás: 2009 őszén a gyárból nem Frankfurt am Mainba ment a jobb oldali, 423-as sorozatú vonat, hanem előbb a berlinieket segítette: a bal oldali gyorsvasúti szerelvények csökkentett kapacitással közlekedtek (és közlekednek azóta is), így szükség volt a pótló vonatokra. Azonban az Ostbahnhof és Potsdam között ingázó pótló járaton nem voltak túl sokan...
A Stadtbahnon nem csak vonatok száma apadt kissé, hanem más változás is történt: az egykori nyugat-berlini főpályaudvarnak számító Berlin-Zoologischer Garten pályaudvar elvesztette a távolsági forgalmat, az IC, EC és ICE-vonatok megállás nélkül haladnak át az állomáson. Nem kevés tiltakozás övezte ezt a lépést, ami valóban vitatható, hiszen az új pályaudvar városi közlekedési kapcsolatai meglehetősen rosszak, míg a Zoo tövében hatalmas buszpályaudvar és két metróvonal is segíti a városba igyekvőket.
Az átadás óta a távolsági vonatok nem állnak meg Berlin-Zoologischer Garten állomáson, hanem az a megállás átkerület a főpályaudvarra. A képen egy, az amszterdami Schipol repülőtérre tartó IC vonat, élén a német 101 028-9-es számú mozdonnyal
A pályaudvar 2009-ig nem rendelkezett metrókapocsolattal. Azóta is csak a „játékmetróként” emlegetett U55-ös viszonylat jár ide – tíz percenként, egy vágányon közlekedve. Igazi metrókapcsolatra 2017 előtt ne is számítsunk, talán akkora készül el az U5-ös vonal hosszabbítása az Alexanderplatz és az U55-ös másik vége, a Brandenburger Tor között

Az üvegpalota nem mellesleg idővel a város egyik jelképévé vált. Sőt, az 1995 és 2006 között, 11 éven keresztül épített pályaudvart 2007-ben az év vasútállásának választotta az Allianz pro Schiene nevű civil szervezet.
A Ruhr-vidékre közlekedő távolsági vonatok maradtak a Stadtbahnon. A képen látható ICE Bonn, illetve Köln felől érkezett a német fővárosba
A pályaudvar forgalmára jellemző, hogy naponta 225 távolsági, 325 regionális és 627 gyorsvasúti vonat érinti.
Egy a napi 325 regionális vonatból – vagy mégsem? A képen látható emeletes ingavonat a 2009 őszi „S-Bahn-vész” idején ingázott mentesítővonatként Berlin Hauptbahnof és Berlin-Spandau között

A berlini főpályaudvar nem mellesleg az interneten is jelen van, sőt, saját blogot is vezet a csomópont. Ez ide kattintva, a berlinhauptbahnhof.wordpress.com címen érhető el.
A pályaudvar mindennapjait hamarosan részletesebben is bemutatjuk olvasóinknak.

Az állomást nem csak a DB vonatai használják. A képen a Rostockból Lipcsébe tartó InterConnex-járat, amelynek szerelvényét a Nord-Ostsee-Bahn adta. A vonatot a NOB 146 522-8 pályaszámú mozdonya továbbította
A menetrend szerinti vonatok mellett számos különvonat is használja a pályaudvart. A képen egy atomenergia-ellenes demonstráció résztvevőit szállító különvonat, és annak mozdonya, az SBB Cargo 482 027-0 számú TRAXX várja az indulást. Ideális a pályaudvar a tünetőknek, közel van a kormányzati negyed
A föld alatti vágányokra érkezett Hamburgból ez az ICE 1-es. Az első generációs szerelvények egyik stabil bevetési helye a Berlin–Hamburg közötti nagysebességű pálya