Öt esztendővel ezelőtt, 2006. május 28-án indult meg a
menetrend szerinti forgalom a berlini főpályaudvaron. A kormányzati negyed
közelében felhúzott üvegpalota két szintjén (legalul és legfelül) vonatok
közlekednek, a többi pedig az utasoké – és a bevásárlóké. Nem véletlenül
emlegetik az állomást úgy, hogy nem más, mint egy pláza, ahol egyébként vonatok
is járnak.
Öt esztendővel ezelőtt, 2006. május 28-án forradalmi
változásokon ment át a berlini vasúti közlekedés. Az addigi kelet-nyugati
irányú Stadtbahn mellé új vasúti tengelyt kapott a város: az észak-déli irányú
nagyvasúti alagutat. Ekkortól fenekestől felforgatták a vasúti járatok
útvonalát is. A Drezda és Hamburg felől érkező vonatok java része az alagútba
került, de így jártak a Rostock és Stralsund felől érkező szerelvények is.
A Stadtbahnon nem csak vonatok száma apadt kissé, hanem más
változás is történt: az egykori nyugat-berlini főpályaudvarnak számító
Berlin-Zoologischer Garten pályaudvar elvesztette a távolsági forgalmat, az IC,
EC és ICE-vonatok megállás nélkül haladnak át az állomáson. Nem kevés
tiltakozás övezte ezt a lépést, ami valóban vitatható, hiszen az új pályaudvar
városi közlekedési kapcsolatai meglehetősen rosszak, míg a Zoo tövében hatalmas
buszpályaudvar és két metróvonal is segíti a városba igyekvőket.
Az üvegpalota nem mellesleg idővel a város egyik jelképévé
vált. Sőt, az 1995 és 2006 között, 11 éven keresztül épített pályaudvart
2007-ben az év vasútállásának választotta az Allianz pro Schiene nevű civil
szervezet.
A Ruhr-vidékre közlekedő távolsági vonatok maradtak a Stadtbahnon. A képen látható ICE Bonn, illetve Köln felől érkezett a német fővárosba |
A pályaudvar forgalmára jellemző, hogy naponta 225 távolsági,
325 regionális és 627 gyorsvasúti vonat érinti.
Egy a napi 325 regionális vonatból – vagy mégsem? A képen látható emeletes ingavonat a 2009 őszi „S-Bahn-vész” idején ingázott mentesítővonatként Berlin Hauptbahnof és Berlin-Spandau között |
A berlini főpályaudvar nem mellesleg az interneten is jelen van, sőt, saját blogot is vezet a csomópont. Ez ide kattintva, a berlinhauptbahnhof.wordpress.com címen érhető el.
A pályaudvar mindennapjait hamarosan részletesebben is
bemutatjuk olvasóinknak.
A föld alatti vágányokra érkezett Hamburgból ez az ICE 1-es. Az első generációs szerelvények egyik stabil bevetési helye a Berlin–Hamburg közötti nagysebességű pálya |