2011. 05. 23.

Öreg háló nem vén háló...

A közelmúltban felröppent a hír, hogy a MÁV-START kelet felé erősítene, a török vasúttal közös járatokon törve fejét. Túl a nyilvánvaló tényen, hogy az egyre gördülékenyebb közúti határátlépésnek és a Balkánon is terjedő autópályáknak köszönhetően illetve a legatyásodott vasúti infrastruktúra miatt ez az elképzelés legfeljebb az „uborkaszezon” kitöltésére alkalmas, vannak olyan hálókocsik, amelyek egykor járhatták az útvonalat és még akár ma is színvonalat nyújtanának. Bemutatjuk az ÖBB mintaszerűen felújított P sorozatú, „Inox” hálókocsiját!



Ma leginkább a Dacia nemzetközi gyors Bécs–Bukarest és Bécs–Belgrád közvetlen hálókocsijaként tűnhetnek fel a maradék „Inox”-hálók, illetve különvonati forgalomban kalandozhatnak messzire. A fenti képen a tipikus feltalálási helyen látható az egyik példány: a Bukarestbe tartó Dacia szerelvényében Gyulafehérvár (Alba Iulia) állomásán került lencsevégre. A kopottas külső azonban modern belsőt rejt...

Így néz ki lemosva ugyanez a típus, ezúttal egy holland példány pihen a Utrecht–Bischofshofen „sívonat” stokkjában a végállomáson. Ezek a kocsik néhány éve még Bécstől nyugatra (vagy legalábbis délre) is közlekedtek menetrendszerinti éjszakai járatokban, a Bécs–Velence „San Marco EN” vonatban még 2000 táján is volt ilyen hálókocsi. Szálljunk most fel egy osztrák kocsira, a Dacia-expressz bukaresti közvetlen kocsijára egy csípősen hideg januári estén Mosonmagyaróváron!


A folyosóra érve egészen kellemes látvány fogad – a pasztellrózsaszín kicsit furcsa egy hálókocsinak, de megszokható.

Maga a fekhely is kényelmes, legalábbis amíg a középső ágyat nem veszik használatba. Az olvasólámpa kifejezetten ötletesen van megoldva, a kapcsolókat is jól helyezték el az utas fejének közelében.

A meglepetés: a mosdósarok kifejezetten exkluzív hatást kelt – hangulatos világítás, praktikus elrendezés, profi megoldás a beépítésre. A vonatban közlekedő német eredetű, CFR-flottában futó hálókocsi ennek már a nyomába sem ér!

Az egyik mellékhelyiség ajtaja a helyhiány miatt trükkös kialakítású, a buszok bolygóajtajára hasonlít.

Pillantás a kulisszák mögé: a hálókocsi elektromos rendszere nem meglepő módon sokkal összetettebb, mint ülőhelyes társaié - érdemes megfigyelni a szekrény felső részén a terjedelmes biztosítéktáblákat.

A típus önmagában is különleges: az egykor TEN-vonatokban tipikus széria a CIWL megrendelésére 1955-ben épült a rozsdamentes acél kocsiszekrényeiről híres amerikai Budd cég licensze alapján. Mára 20 kocsi maradt, amelyek 1992-1994 között kaptak felújítást. A flotta fele az ÖBB kötelékében dolgozik, a maradékon 5-5 arányban a belga SNCB és a holland vasút (NS) osztozik – előbbi tartósan bérbe adta őket, míg utóbbi szintén utazási irodák számára kölcsönzi ki a járműveket.

Ha kedvet kaptak az utazáshoz, napjainkban még könnyű napi forgalomban is megtalálni ezt a mára velünk élő veteránná érett kocsitípust. Ki tudja, talán még Isztambulba is eljuthatunk vele újra...


Magyarics Zoltán

Írásaink kommentálására a RegionalBahn Facebook-oldalán van lehetőség.